Elhunyt Michel Piccoli, Godard A megvetés és Bunuel A burzsoázia diszkrét bája című filmjeinek sztárja

  • narancs.hu
  • 2020. május 18.

Mikrofilm

A legendás francia színész 94 évet élt.

"Egy stroke-ot követően, felesége, Ludivine karjaiban, gyermekei, Inold és Missia körében halt meg május 12-én" – írta a család hétfői közleményükben.
Piccoli a filmtörténet egy sor meghatározó alkotásában játszott pályafutása alatt. Az első nagy áttörést 1963-ban Jean-Luc Godard A megvetés című filmjével érte el, amelyben Brigitte Bardot volt a partnere. De szerepelt Luis Bunuel A nap szépe és A burzsoázia diszkrét bája című filmjeiben is.

A burzsoázia diszkrét bája (Teljes film) francia-olasz-spanyol szatíra /1972

null

Egyik legismertebb filmje Marco Ferreri 1973-ban bemutatott A nagy zabálás című alkotása volt.
Nagyszerű színész volt, aki ugyanakkor rendkívül gúnyos is tudott lenni. Karrierje során sikerült a művészfilmek ikonjává válnia, ugyanakkor sokan látták benne a "francia Cary Grantet". Granthez és az olyan hollywoodi sztárokhoz hasonlóan, mint Jimmy Stewart vagy Gary Cooper, Piccoli is képes volt arra, hogy bármilyen karaktert eljátsszon anélkül, hogy közben eltűnt volna személyes varázsa. Kopasz homlokával, busa szemöldökével és ravasz mosolyával könnyedén ugrált csábítóktól zsarukig, gengszterektől a pápáig az 1970-es és 1980-as években forgatott filmjeiben.
A legnagyobb rendezők filmjeiben játszott, Bunuel hat alkotásában szerepelt, de egyszer sem kapta meg a francia Oscart, a César-díjat, bár négyszer jelölték rá: köztük Louis Malle Milou májusban és Jacques Rivette A szép bajkeverő című filmjeiért.

A cannes-i filmfesztiválon viszont 1980-ban elnyerte a legjobb színésznek járó díjat Marco Bellocchio Salto nel vuoto című filmjéért, egy évvel később pedig a Berlinalén az Une étrange affaire című filmben nyújtott alakításáért megosztott színészi díjat vehetett át.
Egész életében baloldali nézeteket vallott, gyakran kelt ki magából az egykori keleti blokkban zajló elnyomás ellen, támogatta a lengyel Szolidaritás mozgalmat. Barátai között volt a filozófus Simone de Beauvoir és Jean-Paul Sartre is.
Piccoli 1925-ben született Párizsban, olasz származású zenészcsaládban. Apja hegedűművész, anyja zongorista volt. Több mint 60 évet töltött a kamera előtt és a színpadon. Több mint 220 filmben dolgozott, a világ legjelentősebb rendezőivel forgatott, játszott Alfred Hitchcock, Claude Sautet és Costa-Gavras alkotásaiban is. Partnerei között olyan híres filmcsillagok voltak, mint Brigitte Bardot, Catherine Deneuve, Sophia Loren, Jeanne Moreau vagy Ornella Muti.
A színpadon is ünnepelték, egyik legnagyobb sikerét Arthur Schnitzler Das weite Land című tragikomédiájában aratta.
"Nem veszek fel egy szerepet, becsúszom a karakter mögé. Egy színésznek rugalmasnak kell lennie" – mondta egyszer Piccoli.

A francia legendával 2010-ben készített a Magyar Narancs interjút, amit most online újra közreadunk.

Miért hinnék az álszenteknek? - Michel Piccoli színész

A francia mozi nagy éveinek, évtizedeinek emblematikus hőse. 85 éves, de nem a memoárjait diktálja, hanem forgat, ő a kétkedő pápa Nani Moretti Habemus Papam című filmjében. 2020. május 18-án hétfőn elhunyt Michel Piccoli, a Nagy zabálás, A szuka, A burzsoázia diszkrét bája, a Habemus Papam színésze.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.