Egy vasárnapi családi ebéd még nem a világ vége, igaz?

  • - palosm -
  • 2020. május 17.

Mikrofilm

Vagy de. A Mikrofilm hétvégi házimozis ajánlata a CirkoTékából: Ez csak a világ vége.

„Otthon az, ahol fáj“, énekli a főcím alatt Camille, és a mondat egyben a piszok fiatal, 31 éves Xavier Dolan életművének — 10 év alatt 7 film — legtömörebb összefoglalása is, elég csak a 20 évesen rendezett Megöltem anyámatra vagy a 2014-es Mommyra gondolnunk. (Személyes kedvencem egyébként a közel háromórás Így is, úgy is Laurence.)

Mindenütt önfeláldozó és/vagy zsarnok anyák, leuralt fiúgyerekek és diszfunkcionális családi kapcsolatok, amelyeknek egyetlen értéke a pszichológiai játszmák pár másodperces szünetét kitöltő ölelésekben bujkáló csalfa ígéret.

A címben hivatkozott világ vége ezúttal egy vasárnapi családi ebéd, melyre hősünk 12 év távolmaradás után látogat el. Nem tudjuk, hogy a hallgatag, érzékeny, ragyogó szemű Louis miért hagyta ott a családját 22 évesen — kb. ennyi volt az amúgy quebeci Dolan, amikor berobbant a nemzetközi művészfilmes piacra —, de az tudjuk, hogy azért vette rá magát a visszatérésre, hogy bejelentse: meg fog halni.

De hiába gondolta végig, miért megy haza, ahogy belép az ajtón, már bele is fullad az otthagyott családban azonnal felszínre törő sérelmek és frusztrációk tengerébe.

Különböző variációkat látunk arra, milyen indíttatásból és hogyan bántják egymást emberek, és akárhogy nézzük, Dolan olvasatában ez maga a család. Annak a kölcsönösen táplált — minden tag kell hozzá! — illúziónak a fenntartása, hogy mindez mindannyiunk hasznára és jobbulására válik.

Ugyanakkor valamiért Louis mégis hazatér.

Dolan ebben a mind fizikai, mind lelki értelemben klausztrofób filmben ugyanúgy képes működésbe hozni azt a csak rá jellemző videoklipesztétikát és az ironikus giccs határait feszegető stílusát, mint a jóval nagyobb térben kiteljesedő Mommyban vagy Így is, úgy is Laurence-ben.

Tökéletes formanyelvet talál a színházi darab adaptációjához: úgy tud arcközeliket egymásra vágni, miközben bömböl valami szuperpop dal, hogy a mozgókép intenzitása szinte lerohanja a nézőt, az álomszerű stilizáció, az apró rezdülések végletes, hatásvadászatba hajló felnagyítása pedig valahogy még fájdalmasabbá teszi ezt az ijesztően hétköznapi melodrámát.

Ja, és az egész film brutális sztárparádé a francia A-listáról, Cottilard-tól Casselig!

A Mikrofilm hétvégi házimozis ajánlata a CirkoTékából: Ez csak a világ vége. A film pár kattintás után megtekinthető nagyjából egy mozijegy áráért magyar felirattal.

Ez csak a világ vége from Cirko Film on Vimeo.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.