Ez az igazi Squid Game: egy youtuber megcsinálta a valóságban, és közel 200 millióan nézték meg

Mikrofilm

Mr. Beast a világ egyik legnépszerűbb youtubere, aki az elmúlt években a platform vetélkedő-királyává vált. Nyerd meg az életed (Squid Game)-adaptációja nemcsak költségvetésben veszi fel a versenyt az eredeti Netflixes sorozattal, hanem nézettségben is.

A Nyerd meg az életed (Squid Game) 2021 talán legnépszerűbb sorozata volt – a brutális koreai túlélődráma idegen nyelvű műsorként volt képes felülni a nézettségi toplista tetejére és igazi popkulturális szenzációvá vált. Hvang Dong Hjok showját mi is beválasztottuk 2021 legjelentősebb sorozatai közé, a műsor sikerét ebben a cikkünkben elemeztük, kritikánk pedig erre a linkre kattintva olvasható.

A Squid Game elképesztő népszerűségét persze rengetegen igyekeztek meglovagolni: nem hivatalos útmutató kézikönyve (jelentsen ez bármit) hamarosan magyarul is megjeleniktele az internet az egyik epizódban fontos szerepet kapó, koreai dalgona süti receptjével, a sorozat göncei pedig a Halloween legmenőbb jelmezeinek számítottak, ahol nem tiltották be őket.

A sikerhullám meglovagolásában azonban alighanem egy MrBeast nevű youtuber ment a legtovább:

456 indulóval megrendezte a túlélőshowt a valóságban is – természetesen halálesetek nélkül –, az utolsó állva maradt versenyző pedig 456 ezer dollárt (több mint 145 millió forintot) nyerhetett.

Az ebből született youtube-videó pedig a sorozathoz hasonlóan letarolta az internetet, nyolc nap alatt 142 millióan nézték meg a legnagyobb videómegosztón – pont ennyi volt a Nyerd meg az életed nézettsége Netflixen, amivel a platform történetének legjobb eredményét érte el. MrBeast videójának megtekintésszáma jelenleg 195 milliónál jár, míg a nézettségi listáját azóta megreformáló Netflix adatai szerint az eredeti sorozatot a bemutatóját követő 28 napban több mint 1 milliárd 650 millió órát nézték az előfizetők.

A show youtube-os újrajátszása viszont nem csak nézettségben veszi fel a versenyt az eredetivel. MrBeastnek a szereplők jelmezeit, a díszleteket, sőt, nagyrészt magukat a játékokat is sikerült lemásolnia, a 25 perces videó elkészítése pedig elképesztő összegbe, 3,5 millió dollárba (több mint 1 milliárd 117 millió forintba) került – ennyiből már kisebb költségvetésű játékfilmeket szokás készíteni. Sőt, a Nyerd meg az életed 9 részes első évada 21,4 millió dollárból forgott, vagyis annak egy-egy egyórás epizódja 2,4 millióra jön ki, magyarul kevesebbe, mint MrBeast videója.

De ki az a MrBeast? 

Az elképesztő büdzséjű Squid Game-adaptáció nem a semmiből érkezett. MrBeast, polgári nevén Jimmy Donaldson a világ egyik legnépszerűbb youtubere, aki 2021-ben zsinórban másodszor vált a platform legnépszerűbb műsorgyártójává. Donaldson 2012-ben, 13 évesen töltötte fel első videóját Youtube-ra – amint a vele készült, a sikerével és életútjával is foglalkozó közel két órás interjúban elmondta, a platform még gyerekcipőben járt, mikor eldöntötte, hogy arra teszi fel életét.

Az antiszociális, magának való Donaldsont nem érdekelte az iskola, a továbbtanulás, és néhány sporton kívül gyakorlatilag semmi más, csak a videózás – ekkor még az influenszerkedés sem létezett, vagy legalábbis nem olyan formában, mint most, a környezete pedig bolondnak nézte, amikor kijelentette, hogy ő bizony ebből akar megélni. Kezdeti, leginkább vlogolásra emlékeztető videói után 

első sikereit olyan videókkal érte el, mint például amikor elszámolt 100 ezerig.

Amint nőtt a feliratkozói száma, úgy változott csatornája is: egyre több játékot, kihívást bemutató videót, és adományozásról szóló filmet töltött fel. Első, youtuberkedésből származó bevételét azonnal, egy az egyben beletette következő projektjébe, és megcsinálta azt a szintén virálissá váló videóját, amelyben 10 ezer dollárt adott egy hajléktalannak.

Tartalomgyártói "filozófiája" azóta sem változott: mint elmondta, egyetlen célja, hogy ő legyen a Föld legjobb youtubere, és a lehető legjobb videókat készítse el – minden egyes dollárját erre áldozza fel, bevételét szinte teljesen visszaforgatja csatornájába. Gyakorlatilag az egész életét erre áldozta, sikerei pedig annak köszönhetőek, hogy mióta az eszét tudja, minden ébren töltött óráját tartalomgyártással tölti, vagy azzal, hogy a videózáson gondolkodik: mit csináljon legközelebb, hogyan lehet még jobb. Emellett egy kiemelt célja van még, az adakozás: szinte mindegyik videójában dollártízezreket oszt szét rászorulók, rajongói vagy barátai között. 

MrBeast ezeknek köszönhetően magányos vlogolóból a legnagyobb youtuberré vált: ma már a több mint 87 millió feliratkozóval rendelkező főcsatornája mellett külön csatornát tart fenn adakozó és adománygyűjtő projektjeinekszámítógépes játékokkal foglalkozó videóinak, rövid skicceinek és reakcióvideóinak is – utóbbiak, vagyis amikor azt nézhetjük, hogy valaki épp valamilyen videót vagy tartalmat néz, a Youtube-kor legértelmetlenebb vívmányai közé tartoznak.

Ahogy azonban MrBeast elmondja, valójában ez számít a legjövedelmezőbb csatornájának: minden reakcióvideóját milliók nézik meg, neki viszont ezek a videók gyakorlatilag nem kerülnek pénzbe, így a nézettségből befolyt összeget egy az egyben főcsatornája egyre költségesebb projektjeire áldozhatja.

MrBeast videógyára ugyanis úgy működik, mint egy hollywoodi filmgyár: évi 48 millió dolláros költségvetéssel, több stúdióban, hetek-hónapok alatt, egymással párhuzamosan készülnek a videók, amelyekben bizarr dolgokat művel, az emberek pedig ezt nézik. Van videója, amelyik arról szól, hogyan evett meg egy 70 ezer dollár értékű pizzát vagy egy 100 ezer dollár értékű jégkrémet; van, amelyikben egy FBI-ügynökkel, vagy egy fejvadásszal kergetőzik; esetleg élve eltemetteti magát, vagy a Bermuda-háromszögben tölt el 24 órát barátaival. Hasonlóan népszerűek játékos pénzszórásai, amikor teljes egészében felvásárolt 5 boltot, vagy felrajzolt egy kört, és mindent megvett, amit a versenyzők abba bele bírtak pakolni.

Nézni, ahogy emberek küzdenek a pénzért

A legnagyobb sikert azonban vetélkedői aratják: MrBeast szemmel láthatóan egyfajta újgenerációs showműsor-házigazdát kreált magából. Játékai költségvetésben, megvalósításban és szórakoztató-faktorukat tekintve is méltó társai a televíziós vetélkedőknek – csak épp rövidebbek és pörgősebbek. Volt, hogy egy Lamborghinit adott annak, aki a versenyzők közül utoljára veszi le a kezét a kocsiról; máskor felrajzolt egy hatalmas kört, benne 100 emberrel – aki pedig utoljára hagyta el azt, az 500 ezer dollárral gazdagodott.

Legjobban mégis talán azok a feltöltései bizonyítják, hogy ő lett a Youtube legnevesebb házigazdája, amelyben influenszereknek rendezett bajnokságot; utána pedig egy egész stadiont kibérelve egy egymillió dolláros díjazású giga-bújócskát forgatott velük. Ami közös ezekben a videókban, hogy egy pofonegyszerű, jól hangzó ötleten alapulnak, a felajánlott nyeremény miatt valós téttel bírnak, a vágás miatt pedig egy percre sem ülnek le, mindvégig élvezetesek maradnak.

Ráadásul MrBeast az elmúlt években tökélyre fejlesztette a youtubeozást, pontosan tudja, mivel lehet megfogni az embereket, mi kell ahhoz, hogy a kulcsfontosságú első percekben odaszögezze őket a képernyőkhöz, majd ne csak ott is tartsa őket a videó végéig, de elérje, hogy azonnal a következő feltöltésére kattintsanak.

Squid Game-videójával azonban MrBeast-nek sikerült eddigi projektjeit is felülmúlni – nem semmiért nevezték ezt a projektjét minden idők legjobban sikerült Youtube-feltöltésének. A fenti videóelemzés részletesen bemutatja, mi áll a siker mögött.

A videó szinte azonnal elkapja a nézőt: az első 16 másodpercben dinamikus vágásokkal minden lényeges dolgot összefoglal (mi a játék lényege, hányan vesznek részt benne, mennyi a nyeremény), majd fél percen belül már el is kezdődik az első feladat. Összehasonlításként: egy másik népszerű youtuber Squid Game-adaptációjában közel 5 percet kell várni, mire tényleg elkezdődik a játék. Ez azért különösen fontos, mert így MrBeast azokat az egyszeri nézőket is maradásra bírja, akik egyébként nem ismerik a csatornáját, azaz csak a cím vagy borítókép miatt kattintottak. Emellett jeleskedik a feszültség fokozása terén, sőt, még némi karakterépítés is belefér a 25 percbe.

„Amint rájöttél, hogyan lehet videódat virálissá tenni, már csak az a lényeg, hogy annyit készíts, amennyi csak lehetséges. Gyakorlatilag végtelen pénzre tehetsz így szert”

– nyilatkozta a youtuber tavaly a Bloombergnek, amely nem véletlen emelte ki a cikk címében, hogy MrBeast-nek sikerült feltörnie a Youtube kódját.

Amint azonban arra a Techcrunch cikke felhívja a figyelmet, az egyre gigantikusabb videókat gyártó, egymásra licitáló youtuberek lassan zsákutcába kergetik magukat: ilyen projektekre nehéz lapot húzni, márpedig ha továbbra is versenybe akarnak maradni, muszáj lesz nekik. A macskás tartalmakon, kamerába beszélő monológokon és vicces családi videókon növekedett Youtube pedig szép lassan ugyanolyanná válhat, mint a hollywoodi mozipiac, ahol óriások verekednek a nézettségért, és mindenki igyekszik a másiknál többet költeni.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?