Tévésorozat

Világ proletárjai, egyesüljetek!

Hvang Dong Hjok: Nyerd meg az életed (Squid Game)

Kritika

Marx Károly munkásságának egyik kevéssé ismert nüansza, hogy a mester előszeretettel használta a vámpirizmus metaforáját a kapitalizmus működésének leírására. 

Korai írásaiban, de A tőkében is gyakorta él ezzel a hasonlattal, több ponton részletezi, hogyan szívják a nagytőkések a munkásosztály vérét, hogyan válik a kizsákmányolt munkaerő a kapitalizmus életadó vérévé, és hogyan esnek áldozatul a mohó vérszívásnak még a gyermekek is.

A kapitalizmus érett fázisában már az is világos, hogy amikor már nem marad szikkadtra szívható új terület, akkor a rendszer elképesztő találékonysággal tágítja saját határait: ha kell, befelé fordul, a test, a viselkedés és az érzelmek felé, vagy a föld mélyét és az addig védett természeti kincseket nyitja meg az (újra)szipolyozás előtt. Ha már vámpírokról van szó, arra is jól emlékezhetünk, hogy Jona­than Harker, a gyanútlan ingatlanügynök szabad akaratából lép be Drakula kastélyába Bram Stoker regényében, hogy aztán rövid úton vacsora váljék belőle. Hvang Dong Hjoknak a Netflixen világhódító útjára indult sorozata a vámpírtematika e két távoli és látszólag független szálát fonja össze. Csak épp az ő zöld tréningruhába öltöztetett, kapitalizmustól kiszipolyozott szereplői nem Drakula kastélyába lépnek be szabad akaratukból, hanem egy gumicukorszínű, halálos játéklabirintusba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.