Tévésorozat

Világ proletárjai, egyesüljetek!

Hvang Dong Hjok: Nyerd meg az életed (Squid Game)

Kritika

Marx Károly munkásságának egyik kevéssé ismert nüansza, hogy a mester előszeretettel használta a vámpirizmus metaforáját a kapitalizmus működésének leírására. 

Korai írásaiban, de A tőkében is gyakorta él ezzel a hasonlattal, több ponton részletezi, hogyan szívják a nagytőkések a munkásosztály vérét, hogyan válik a kizsákmányolt munkaerő a kapitalizmus életadó vérévé, és hogyan esnek áldozatul a mohó vérszívásnak még a gyermekek is.

A kapitalizmus érett fázisában már az is világos, hogy amikor már nem marad szikkadtra szívható új terület, akkor a rendszer elképesztő találékonysággal tágítja saját határait: ha kell, befelé fordul, a test, a viselkedés és az érzelmek felé, vagy a föld mélyét és az addig védett természeti kincseket nyitja meg az (újra)szipolyozás előtt. Ha már vámpírokról van szó, arra is jól emlékezhetünk, hogy Jona­than Harker, a gyanútlan ingatlanügynök szabad akaratából lép be Drakula kastélyába Bram Stoker regényében, hogy aztán rövid úton vacsora váljék belőle. Hvang Dong Hjoknak a Netflixen világhódító útjára indult sorozata a vámpírtematika e két távoli és látszólag független szálát fonja össze. Csak épp az ő zöld tréningruhába öltöztetett, kapitalizmustól kiszipolyozott szereplői nem Drakula kastélyába lépnek be szabad akaratukból, hanem egy gumicukorszínű, halálos játéklabirintusba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."