Korai írásaiban, de A tőkében is gyakorta él ezzel a hasonlattal, több ponton részletezi, hogyan szívják a nagytőkések a munkásosztály vérét, hogyan válik a kizsákmányolt munkaerő a kapitalizmus életadó vérévé, és hogyan esnek áldozatul a mohó vérszívásnak még a gyermekek is.
A kapitalizmus érett fázisában már az is világos, hogy amikor már nem marad szikkadtra szívható új terület, akkor a rendszer elképesztő találékonysággal tágítja saját határait: ha kell, befelé fordul, a test, a viselkedés és az érzelmek felé, vagy a föld mélyét és az addig védett természeti kincseket nyitja meg az (újra)szipolyozás előtt. Ha már vámpírokról van szó, arra is jól emlékezhetünk, hogy Jonathan Harker, a gyanútlan ingatlanügynök szabad akaratából lép be Drakula kastélyába Bram Stoker regényében, hogy aztán rövid úton vacsora váljék belőle. Hvang Dong Hjoknak a Netflixen világhódító útjára indult sorozata a vámpírtematika e két távoli és látszólag független szálát fonja össze. Csak épp az ő zöld tréningruhába öltöztetett, kapitalizmustól kiszipolyozott szereplői nem Drakula kastélyába lépnek be szabad akaratukból, hanem egy gumicukorszínű, halálos játéklabirintusba.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!