Vitézy szerint „balkáni viszonyok” fogadják az utasokat Rákospalota-Újpesten, a MÁV a BKK járataival is biztosítottnak gondolja a közlekedést a Nyugatiig

Belpol

Kalandos ezen a nyáron Vác irányából eljutni a Nyugatiba (vagy onnan Vácra), két átszállásnál kevesebbel nem is nagyon lehet megúszni. A tájékoztatás meglehetősen ellentmondásos, miközben a Budapestre érkező külföldieknek is a sínek között botorkálva kell kitalálniuk, hogyan juthatnak el a belvárosba.

A Rákosrendezőn zajló vágányfelújítási munkálatok miatt június 21. óta az esztergomi, a szobi és a versegyházi vonalakon – utóbbi kettő egyben a váci vonal – módosított menetrenddel közlekednek a vonatok. A változások a nemzetközi szerelvényeket is érintik, a Nyugati pályaudvarra ugyanis egy ideig semmilyen vonattal nem lehet eljutni ebből az irányből. Logikus lenne, hogy a vágányzárral érintett szakaszon pótlóbuszok szállítsák az utasokat, a valóság azonban ennél sokkal bonyolultabb, mivel a MÁV szerint a BKK járataival is biztosított a közlekedés.

A vágányzár várhatóan július 27-ig lesz érvényben. Ez idő alatt az S72-es és Z72-es vonatok csak Esztergom és Angyalföld között közlekednek, az indulási és érkezési idők a MÁV tájékoztató oldala szerint „a megszokott mentrendhez képest csak kissé változnak”. Esztergom felől még így is viszonylag könnyen el lehet jutni a Nyugatiig, hiszen Újpesten közvetlenül a vasútállomás mellett ott az M3-as metró (Újpest-Városkapu M), amivel nagyjából tíz perc alatt elérhető a pályaudvar. A Google Maps útvonaltervezője alapján így valóban csak néhány perc különbség van a megszokott menetidőhöz képest.

Sokkal cifrább viszont a helyzet a szobi és a veresegyházi vonalon. Szob és Budapest között az S70-es, a Z70-es és a G70-es vonatok a Nyugati pályaudvar helyett több mint egy hónapon át Rákospalota-Újpestre érkeznek és onnan is indulnak, csakúgy mint a Budapest–Veresegyház–Vác vonalon az S71-es és a G71-es járatok. (A két vonal bizonyos járatait érintő további változásokat a MÁV a honlapján részletezi.) Rákospalota-Újpest és a Nyugati között tehát valamilyen alternatív módon kell megoldani a közlekedést. Leggyorsabb opcióként a Google napközben a vonatpótló buszt ajánlja fel, mégsem ez a megoldás, az már ugyanis csak a MÁV internetes, vagy a vasútállomás több pontján kifüggesztett tájékoztatásából derül ki, hogy

a pótlóbuszok a külföldről érkező utasok számára vannak fenntartva, az indulási időpontok pedig a nemzetközi vonatokhoz igazodnak.

Rákospalota-Újpest vasútállomásról a MÁV ajánlása alapján a megnövelt kapacitású 12-es vagy a 14-es villamossal érdemes továbbutazni, amelyekről aztán Újpest-Központ megállóban lehet átszállni a belváros felé közlekedő M3-as metróra. A szobi és a veresegyházi vonalon így nem nagyon lehet két átszállásnál kevesebbel eljutni a Nyugatiba, hiszen hiába zötykölődnénk tovább a 14-es villamossal, azzal is legfeljebb a Lehel térig jutnánk el. Akkor sem lenne jobb a helyzet, ha vonat helyett Volán busszal próbálnánk eljutni a fővárosba, mivel Vácról, Dunakesziről és Veresegyházról a helyközi járatok csak Újpestig mennek, ahol aztán így is muszáj metróra szállni a Nyugati irányába.

Szobról a vágányzár ideje alatt majdnem másfél óra alatt lehet eljutni a Nyugatiba a megszokott szűk egyórás menetidő helyett, Veresegyházról valamivel több mint egy óra alatt az átlagos ötven perc helyett, míg Dunakesziről nagyjából harmincöt percre növekszik a menetidő a korábbi húsz percről, ha vonattal elmegyünk Rákospalota-Újpestig, és onnan villamossal, vagy metróval utazunk tovább.

Síneken és egy parkolón át

Rákospalota-Újpestre megérkezni nem a legkellemesebb élmény. Az emeletes KISS vonatok az állomásépülettől valamivel odébb, egy igen szűkös peronnál állnak meg, amely ráadásul még az alacsonypadlós járművekhez képest is annyira mélyen van, hogy a leszállás leginkább csak lemászásként abszolválható. Innen – az állomásépület és a biztonságos átjárók távolsága miatt – az utasok három pár sínen és egy köztes peronon átvágva juthatnak el egy kavicsos parkolóig, ahonnan aztán még nagyjából száz méter a 12-es és a 14-es villamos megállója.

Fotó: A szerző felvétele 
 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.