A Rákosrendezőn zajló vágányfelújítási munkálatok miatt június 21. óta az esztergomi, a szobi és a versegyházi vonalakon – utóbbi kettő egyben a váci vonal – módosított menetrenddel közlekednek a vonatok. A változások a nemzetközi szerelvényeket is érintik, a Nyugati pályaudvarra ugyanis egy ideig semmilyen vonattal nem lehet eljutni ebből az irányből. Logikus lenne, hogy a vágányzárral érintett szakaszon pótlóbuszok szállítsák az utasokat, a valóság azonban ennél sokkal bonyolultabb, mivel a MÁV szerint a BKK járataival is biztosított a közlekedés.
A vágányzár várhatóan július 27-ig lesz érvényben. Ez idő alatt az S72-es és Z72-es vonatok csak Esztergom és Angyalföld között közlekednek, az indulási és érkezési idők a MÁV tájékoztató oldala szerint „a megszokott mentrendhez képest csak kissé változnak”. Esztergom felől még így is viszonylag könnyen el lehet jutni a Nyugatiig, hiszen Újpesten közvetlenül a vasútállomás mellett ott az M3-as metró (Újpest-Városkapu M), amivel nagyjából tíz perc alatt elérhető a pályaudvar. A Google Maps útvonaltervezője alapján így valóban csak néhány perc különbség van a megszokott menetidőhöz képest.
Sokkal cifrább viszont a helyzet a szobi és a veresegyházi vonalon. Szob és Budapest között az S70-es, a Z70-es és a G70-es vonatok a Nyugati pályaudvar helyett több mint egy hónapon át Rákospalota-Újpestre érkeznek és onnan is indulnak, csakúgy mint a Budapest–Veresegyház–Vác vonalon az S71-es és a G71-es járatok. (A két vonal bizonyos járatait érintő további változásokat a MÁV a honlapján részletezi.) Rákospalota-Újpest és a Nyugati között tehát valamilyen alternatív módon kell megoldani a közlekedést. Leggyorsabb opcióként a Google napközben a vonatpótló buszt ajánlja fel, mégsem ez a megoldás, az már ugyanis csak a MÁV internetes, vagy a vasútállomás több pontján kifüggesztett tájékoztatásából derül ki, hogy
a pótlóbuszok a külföldről érkező utasok számára vannak fenntartva, az indulási időpontok pedig a nemzetközi vonatokhoz igazodnak.
Rákospalota-Újpest vasútállomásról a MÁV ajánlása alapján a megnövelt kapacitású 12-es vagy a 14-es villamossal érdemes továbbutazni, amelyekről aztán Újpest-Központ megállóban lehet átszállni a belváros felé közlekedő M3-as metróra. A szobi és a veresegyházi vonalon így nem nagyon lehet két átszállásnál kevesebbel eljutni a Nyugatiba, hiszen hiába zötykölődnénk tovább a 14-es villamossal, azzal is legfeljebb a Lehel térig jutnánk el. Akkor sem lenne jobb a helyzet, ha vonat helyett Volán busszal próbálnánk eljutni a fővárosba, mivel Vácról, Dunakesziről és Veresegyházról a helyközi járatok csak Újpestig mennek, ahol aztán így is muszáj metróra szállni a Nyugati irányába.
Szobról a vágányzár ideje alatt majdnem másfél óra alatt lehet eljutni a Nyugatiba a megszokott szűk egyórás menetidő helyett, Veresegyházról valamivel több mint egy óra alatt az átlagos ötven perc helyett, míg Dunakesziről nagyjából harmincöt percre növekszik a menetidő a korábbi húsz percről, ha vonattal elmegyünk Rákospalota-Újpestig, és onnan villamossal, vagy metróval utazunk tovább.
Síneken és egy parkolón át
Rákospalota-Újpestre megérkezni nem a legkellemesebb élmény. Az emeletes KISS vonatok az állomásépülettől valamivel odébb, egy igen szűkös peronnál állnak meg, amely ráadásul még az alacsonypadlós járművekhez képest is annyira mélyen van, hogy a leszállás leginkább csak lemászásként abszolválható. Innen – az állomásépület és a biztonságos átjárók távolsága miatt – az utasok három pár sínen és egy köztes peronon átvágva juthatnak el egy kavicsos parkolóig, ahonnan aztán még nagyjából száz méter a 12-es és a 14-es villamos megállója.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!