Bátor filmeket vetítenek a BIDF-en

  • Narancs.hu/MTI
  • 2022. január 6.

Mikrofilm

Január 22-től 30-ig tart a 8. Budapest International Documentary Festival a Cinema City Mammut II. mozitermeiben és tíz vidéki nagyvárosban.

Mintegy 50 filmet láthat a közönség a 8. Budapest International Documentary Festivalon (BIDF), amely január 22. és 30. között a fővárosban a Cinema City Mammut II. mozitermeiben, valamint 10 vidéki nagyvárosban várja a közönséget.

Az idei BIDF is a világ legfrissebb, nemzetközi sikereket elért, egész estés, kreatív dokumentumfilmjeit mutatja be – tájékoztatták a szervezők csütörtökön az MTI-t.

Az idei fesztivál szlogenje a Bátor filmek. Öt szekcióban – Bátor nők, Bátor gyermekek, Bátor ellenállók, Bátor útkeresők, Bátor álmodozók – 32 nemzetközi versenyfilmet láthat a közönség, közöttük olyan alkotások szerepelnek, amelyek a világ rangos dokumentumfilm-fesztiváljain is bemutatkoztak.

Ilyen a Menekülés (Flee) című animációs dokumentumfilm, Dánia Oscar-nevezettje, amely decemberében elnyerte a 34. Európa Filmdíj legjobb európai dokumentumfilm, valamint a legjobb európai animációs játékfilm díját, de jelölték a Golden Globe-díjra is. A Menekülés igaz történetet mesél el egy férfiról, Aminról, aki a házasság küszöbén állva kényszerül arra, hogy felfedje eddig rejtve maradt múltját.

 
Részlet Vitalij Manszkij Putyin szemtanúi című dokumentumfilmjéből.
 

Ha Le Diem, A köd gyermekei című vietnámi doku alkotója a legjobb rendező díját kapta az Amszterdami Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon. A cannes-i filmfesztiválon tartották Andrea Arnold Tehén (Cow) című alkotásának világpremierjét. Január 22-én este a Mammutban az angol film vetítésével veszi kezdetét a 8. BIDF. Andrea Arnold Tehén című dokujában Luma nevű tehén életét követi végig, ahogy szolgálja az őt tulajdonló farmereket. Az alkotó intim közelségből mutatja be Luma és újszülöttjei sorsát.

A fesztiválon lesz a premierje Sós Ági és ifjabb Petróczy András Tiszta sváb című közös dokumentumfilmjének.

Almási Tamás kapja idén a fesztivál életműdíját. Ez alkalomból vetítik a Kossuth-díjas rendező Puskás, Hungary; Kölyköd voltam, Tehetetlenül, Ítéletlenül és Sejtjeink című alkotásait.

A vetítések után a filmek témájához kapcsolódó beszélgetést is tartanak meghívott szakértőkkel, egyebek mellett a posztszovjet államokról, Kínáról és az állatok védelméről lesz szó. A díjátadót január 29-én tartják, másnap díjnyertes filmeket, valamint a posztszovjet szekció alkotásait tűzik műsorra.

A BIDF díjairól a 15 magyar és 10 külföldi tagból álló szakmai zsűri mellett diákzsűri és nyugdíjas zsűri dönt. Nyolc fődíjat, közönség- és különdíj is kiosztanak.

Vidéken Debrecenben, Egerben, Győrben, Pécsen, Szegeden, Székesfehérváron, Szolnokon, Szombathelyen, Veszprémben, Zalaegerszegen válogatott versenyfilmek szerepelnek a programban. A filmek eredeti nyelven, angol és magyar felirattal lesznek láthatók.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.