Bővíti top 10-es listáját a Netflix

Mikrofilm

Bár több adatot láthatunk, mindez továbbra is inkább csak a dicsekvésre szolgál.

A legnagyobb streamingszolgáltató algoritmusának működését, vagy pontos nézettségi adatait homály fedi. Általában csak akkor hozakodnak elő számokkal, ha dicsekedni akarnak azzal, hogy egy új műsoruk épp rekordot döntött. A múlt év elején aztán bemutatták Top 10 listájukat, amely összeszedi, az adott országban melyek épp a legnézettebb filmek és sorozatok. Mivel azonban semmiféle információt nem közöltek a listáról (így arról sem, melyik program mennyi nézővel érte el helyezését), rengeteg kritika érte a céget, hogy a Top 10 nem több, mint marketingeszköz. És valóban: a legnagyobb dobásaik feltűnően hamar felkerültek rá és huzamosabb ideig ott is maradtak, ennek köszönhetően pedig még több ember kattant rájuk.

A vádakra reagálva a Netflix most bejelentette, hogy kiterjesztik nézettségi listájukat: létrehoztak egy honlapot, melyen heti szinten számolnak be nemcsak arról, melyek a legnézettebb angol és idegennyelvű filmek és sorozatok, de arról is, a nézők hány órát nézték őket – azaz végre láthatjuk a helyezések mögötti adatokat is. Ezekből látszik, hogy a cég felhagyott eddigi mértékegységével, vagyis hogy 2 perc megtekintés után nézettnek tekintette az adott címet – hiszen mint indokolták, ennyi elég, hogy a felhasználó elkattintson róla, ha véletlen indította volna el a lejátszást –, és felváltotta azt a konkrét, nézettséggel töltött óra.

Hiába azonban az egy fokkal nagyobb átláthatóság, ahogy a szakértők megjegyzik,

az új, kibővített toplista sem szolgál mást, mint a Netflix saját tartalmainak promózását.

Ezt egyébként maga a tartalomstratégiáért, tervezésért és elemzésért felelős alelnök, Pablo Pered De Rosso is elismerte egy blogposztban: „Reméljük, hogy új, heti Top 10-ünk segít a rajongóknak az új sztorik felfedezésében és új diskurzusok elindításában” – fogalmazott.

A kibővített adatok csak még jobban aláhúzzák, hogy a világ legnagyobb, közel 213 millió előfizetővel rendelkező streamingplatformjának van is mivel dicsekednie. A november 5-én bemutatott, sztárokkal teletömött (Gal Gadot, Ryan Reynolds, Dwayne Johnson) Különösen veszélyes bűnözők máris több mint 148 millió órányi nézési időt ért el, az idei év legnagyobb sorozatos szenzációja, a Nyerd meg az életedet pedig egészen elképesztő: 1,6 milliárd órát nézték az előfizetők. Mindez azt jelenti, hogy a Netflix nemcsak azoknak a filmeknek tud otthont adni, amelyek eddig csak a mozikban gyűjtötték a nézőket és a dollármilliókat, de idegennyelvű, addig ismeretlen programokat is sikerre tud vinni.

Mindezek ellenére az új számok még így is eléggé távol állnak a hagyományos rating-ektől, vagyis attól a nézettségi rendszertől, amely azt méri, adott időben a teljes lakosság hány százaléka, milyen koreloszlás szerint mit néz. Ez ugyan ma, a megválasztott tartalomfogyasztás korában, amikor mobilon filmezünk, Youtube-ozunk és streamingelünk, kicsit elavultnak hat. Nem csoda, hogy a mai napig inkább a hagyományos tévécsatornák támaszkodnak ezekre a számokra. Mellette szól azonban, hogy egyértelműen megmutatja azt is, ha egy program gyengén teljesít. Ezzel pedig szokás szerint most is adós marad a Netflix, ugyanis ismét csak a dicsekvésre okot adó, kiugró sikerű műsorainak adatai mögé enged betekintést. Mivel a platformon nincsenek reklámok, nincs szüksége arra, hogy a hirdetők felé bizonygassa a nézettségi eredményét. Ez a fajta menőzés tehát két dologra alkalmas: egyrészt a már említett módon remekül promózza a nézőknek a legnézettebb műsorokat, másrészt megnyugtató számokat mutat a befektetőknek.

Így továbbra is csak sejteni lehet, ha egy-egy saját gyártású tartalmuk rosszul teljesít; például abból, hogy egy sorozatukat egy évad után elkaszálják.

Ez is sokkal összetettebb azonban, mint a hagyományos tévéműsoroknál, a rejtélyes algoritmus szerint ugyanis nem mindegy, egy-egy show melyik korosztályban, országban, demográfiai kategóriában teljesít jól, vagy épp mi a megtérülési rátája. Utóbbit tekintve például a nézettebb, ám sokkal több pénzbe kerülő, hatalmas botrány kavaró Dave Chapelle-fellépés rosszabbul mutat mint Bo Burnham kevésé sikeres, ám sokkal olcsóbb filmes selfie-je, a Benn.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk