Bővíti top 10-es listáját a Netflix

Mikrofilm

Bár több adatot láthatunk, mindez továbbra is inkább csak a dicsekvésre szolgál.

A legnagyobb streamingszolgáltató algoritmusának működését, vagy pontos nézettségi adatait homály fedi. Általában csak akkor hozakodnak elő számokkal, ha dicsekedni akarnak azzal, hogy egy új műsoruk épp rekordot döntött. A múlt év elején aztán bemutatták Top 10 listájukat, amely összeszedi, az adott országban melyek épp a legnézettebb filmek és sorozatok. Mivel azonban semmiféle információt nem közöltek a listáról (így arról sem, melyik program mennyi nézővel érte el helyezését), rengeteg kritika érte a céget, hogy a Top 10 nem több, mint marketingeszköz. És valóban: a legnagyobb dobásaik feltűnően hamar felkerültek rá és huzamosabb ideig ott is maradtak, ennek köszönhetően pedig még több ember kattant rájuk.

A vádakra reagálva a Netflix most bejelentette, hogy kiterjesztik nézettségi listájukat: létrehoztak egy honlapot, melyen heti szinten számolnak be nemcsak arról, melyek a legnézettebb angol és idegennyelvű filmek és sorozatok, de arról is, a nézők hány órát nézték őket – azaz végre láthatjuk a helyezések mögötti adatokat is. Ezekből látszik, hogy a cég felhagyott eddigi mértékegységével, vagyis hogy 2 perc megtekintés után nézettnek tekintette az adott címet – hiszen mint indokolták, ennyi elég, hogy a felhasználó elkattintson róla, ha véletlen indította volna el a lejátszást –, és felváltotta azt a konkrét, nézettséggel töltött óra.

Hiába azonban az egy fokkal nagyobb átláthatóság, ahogy a szakértők megjegyzik,

az új, kibővített toplista sem szolgál mást, mint a Netflix saját tartalmainak promózását.

Ezt egyébként maga a tartalomstratégiáért, tervezésért és elemzésért felelős alelnök, Pablo Pered De Rosso is elismerte egy blogposztban: „Reméljük, hogy új, heti Top 10-ünk segít a rajongóknak az új sztorik felfedezésében és új diskurzusok elindításában” – fogalmazott.

A kibővített adatok csak még jobban aláhúzzák, hogy a világ legnagyobb, közel 213 millió előfizetővel rendelkező streamingplatformjának van is mivel dicsekednie. A november 5-én bemutatott, sztárokkal teletömött (Gal Gadot, Ryan Reynolds, Dwayne Johnson) Különösen veszélyes bűnözők máris több mint 148 millió órányi nézési időt ért el, az idei év legnagyobb sorozatos szenzációja, a Nyerd meg az életedet pedig egészen elképesztő: 1,6 milliárd órát nézték az előfizetők. Mindez azt jelenti, hogy a Netflix nemcsak azoknak a filmeknek tud otthont adni, amelyek eddig csak a mozikban gyűjtötték a nézőket és a dollármilliókat, de idegennyelvű, addig ismeretlen programokat is sikerre tud vinni.

Mindezek ellenére az új számok még így is eléggé távol állnak a hagyományos rating-ektől, vagyis attól a nézettségi rendszertől, amely azt méri, adott időben a teljes lakosság hány százaléka, milyen koreloszlás szerint mit néz. Ez ugyan ma, a megválasztott tartalomfogyasztás korában, amikor mobilon filmezünk, Youtube-ozunk és streamingelünk, kicsit elavultnak hat. Nem csoda, hogy a mai napig inkább a hagyományos tévécsatornák támaszkodnak ezekre a számokra. Mellette szól azonban, hogy egyértelműen megmutatja azt is, ha egy program gyengén teljesít. Ezzel pedig szokás szerint most is adós marad a Netflix, ugyanis ismét csak a dicsekvésre okot adó, kiugró sikerű műsorainak adatai mögé enged betekintést. Mivel a platformon nincsenek reklámok, nincs szüksége arra, hogy a hirdetők felé bizonygassa a nézettségi eredményét. Ez a fajta menőzés tehát két dologra alkalmas: egyrészt a már említett módon remekül promózza a nézőknek a legnézettebb műsorokat, másrészt megnyugtató számokat mutat a befektetőknek.

Így továbbra is csak sejteni lehet, ha egy-egy saját gyártású tartalmuk rosszul teljesít; például abból, hogy egy sorozatukat egy évad után elkaszálják.

Ez is sokkal összetettebb azonban, mint a hagyományos tévéműsoroknál, a rejtélyes algoritmus szerint ugyanis nem mindegy, egy-egy show melyik korosztályban, országban, demográfiai kategóriában teljesít jól, vagy épp mi a megtérülési rátája. Utóbbit tekintve például a nézettebb, ám sokkal több pénzbe kerülő, hatalmas botrány kavaró Dave Chapelle-fellépés rosszabbul mutat mint Bo Burnham kevésé sikeres, ám sokkal olcsóbb filmes selfie-je, a Benn.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.