Bővíti top 10-es listáját a Netflix

Mikrofilm

Bár több adatot láthatunk, mindez továbbra is inkább csak a dicsekvésre szolgál.

A legnagyobb streamingszolgáltató algoritmusának működését, vagy pontos nézettségi adatait homály fedi. Általában csak akkor hozakodnak elő számokkal, ha dicsekedni akarnak azzal, hogy egy új műsoruk épp rekordot döntött. A múlt év elején aztán bemutatták Top 10 listájukat, amely összeszedi, az adott országban melyek épp a legnézettebb filmek és sorozatok. Mivel azonban semmiféle információt nem közöltek a listáról (így arról sem, melyik program mennyi nézővel érte el helyezését), rengeteg kritika érte a céget, hogy a Top 10 nem több, mint marketingeszköz. És valóban: a legnagyobb dobásaik feltűnően hamar felkerültek rá és huzamosabb ideig ott is maradtak, ennek köszönhetően pedig még több ember kattant rájuk.

A vádakra reagálva a Netflix most bejelentette, hogy kiterjesztik nézettségi listájukat: létrehoztak egy honlapot, melyen heti szinten számolnak be nemcsak arról, melyek a legnézettebb angol és idegennyelvű filmek és sorozatok, de arról is, a nézők hány órát nézték őket – azaz végre láthatjuk a helyezések mögötti adatokat is. Ezekből látszik, hogy a cég felhagyott eddigi mértékegységével, vagyis hogy 2 perc megtekintés után nézettnek tekintette az adott címet – hiszen mint indokolták, ennyi elég, hogy a felhasználó elkattintson róla, ha véletlen indította volna el a lejátszást –, és felváltotta azt a konkrét, nézettséggel töltött óra.

Hiába azonban az egy fokkal nagyobb átláthatóság, ahogy a szakértők megjegyzik,

az új, kibővített toplista sem szolgál mást, mint a Netflix saját tartalmainak promózását.

Ezt egyébként maga a tartalomstratégiáért, tervezésért és elemzésért felelős alelnök, Pablo Pered De Rosso is elismerte egy blogposztban: „Reméljük, hogy új, heti Top 10-ünk segít a rajongóknak az új sztorik felfedezésében és új diskurzusok elindításában” – fogalmazott.

A kibővített adatok csak még jobban aláhúzzák, hogy a világ legnagyobb, közel 213 millió előfizetővel rendelkező streamingplatformjának van is mivel dicsekednie. A november 5-én bemutatott, sztárokkal teletömött (Gal Gadot, Ryan Reynolds, Dwayne Johnson) Különösen veszélyes bűnözők máris több mint 148 millió órányi nézési időt ért el, az idei év legnagyobb sorozatos szenzációja, a Nyerd meg az életedet pedig egészen elképesztő: 1,6 milliárd órát nézték az előfizetők. Mindez azt jelenti, hogy a Netflix nemcsak azoknak a filmeknek tud otthont adni, amelyek eddig csak a mozikban gyűjtötték a nézőket és a dollármilliókat, de idegennyelvű, addig ismeretlen programokat is sikerre tud vinni.

Mindezek ellenére az új számok még így is eléggé távol állnak a hagyományos rating-ektől, vagyis attól a nézettségi rendszertől, amely azt méri, adott időben a teljes lakosság hány százaléka, milyen koreloszlás szerint mit néz. Ez ugyan ma, a megválasztott tartalomfogyasztás korában, amikor mobilon filmezünk, Youtube-ozunk és streamingelünk, kicsit elavultnak hat. Nem csoda, hogy a mai napig inkább a hagyományos tévécsatornák támaszkodnak ezekre a számokra. Mellette szól azonban, hogy egyértelműen megmutatja azt is, ha egy program gyengén teljesít. Ezzel pedig szokás szerint most is adós marad a Netflix, ugyanis ismét csak a dicsekvésre okot adó, kiugró sikerű műsorainak adatai mögé enged betekintést. Mivel a platformon nincsenek reklámok, nincs szüksége arra, hogy a hirdetők felé bizonygassa a nézettségi eredményét. Ez a fajta menőzés tehát két dologra alkalmas: egyrészt a már említett módon remekül promózza a nézőknek a legnézettebb műsorokat, másrészt megnyugtató számokat mutat a befektetőknek.

Így továbbra is csak sejteni lehet, ha egy-egy saját gyártású tartalmuk rosszul teljesít; például abból, hogy egy sorozatukat egy évad után elkaszálják.

Ez is sokkal összetettebb azonban, mint a hagyományos tévéműsoroknál, a rejtélyes algoritmus szerint ugyanis nem mindegy, egy-egy show melyik korosztályban, országban, demográfiai kategóriában teljesít jól, vagy épp mi a megtérülési rátája. Utóbbit tekintve például a nézettebb, ám sokkal több pénzbe kerülő, hatalmas botrány kavaró Dave Chapelle-fellépés rosszabbul mutat mint Bo Burnham kevésé sikeres, ám sokkal olcsóbb filmes selfie-je, a Benn.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.