Ez az utóbbi évek legfontosabb magyar filmje, mégsem kapott egy forintot sem a Filmalaptól

  • Gera Márton
  • 2018. szeptember 17.

Mikrofilm

A buta cím egy remekül elkészített filmet takar. Megnéztük a Remélem legközelebb sikerül meghalnod :) című tinithrillert.

Sok szempontból megnyugtató, hogy Schwechtje Mihály filmjénél igazából csak a címmel van gond. A Remélem legközelebb sikerül meghalnod :) esetében ugyanis nem igazán érti az ember, hogy miért egy központozási hibával nyit rögtön a cím, és egyáltalán, honnan jön ez az egész.

A hibára nincs, de az eredetre van magyarázat: az Index korábbi cikke foglalkozott az internetes zaklatással, és az ott megjelenő, valódi üzenetek között volt egy egészen hasonló. A Remélem… pedig éppen erről szól: arról, hogy mi történik a netes térben, mi az, amiről a szülők szinte alig, a fiatalok viszont nagyon is tudnak, és néha bele is halnak.

Remélem legközelebb sikerül meghalnod :) (12) előzetes

A REMÉLEM LEGKÖZELEBB SIKERÜL MEGHALNOD :) SZEPTEMBER 13-TÓL LÁTHATÓ ORSZÁGSZERTE A MOZIKBAN! Eszter a tinédzserkor megpróbáltatásait a mangák világában igyekszik átvészelni. Kívülállóként szemléli kortársait, náluk sokkal többet jelent neki, hogy angoltanára külön figyelmet fordít rá. Amikor egy nap a tanár váratlanul elmegy a gimnáziumból, Eszter lába alól kicsúszik a talaj.

Ezek alapján arra is lehetne gondolni, hogy Remélem legközelebb sikerül meghalnod :) valami szájbarágós tanmese arról, hogy vigyázni kell az internettel, és jobban kellene figyelni a másikra. De pont nem erről van szó: ez a film éppen attól jó, hogy nem akar didaktikus lenni, és nem oda fut ki, hogy valami tanulságot adjon át a nézőnek.

Így a nagyjából másfél órás, a gimnazista Eszter történetét elmesélő Remélem… közben pont úgy lehet izgulni, mint a legjobb tinifilmek alatt, és a korábban a Terápia című HBO-sorozat egyes epizódjait rendező Schwechtje (aki nemcsak rendezte, hanem írta is a filmet) képes váratlant húzni, ami esetünkben azt jelenti, hogy a film felétől egy másik nézőpontból kezdi el mesélni a történetet. Amíg kezdetben Eszter nézőpontjából látjuk az eseményeket, a netes kapcsolatot a volt tanárával, addig a mozi második felében egy osztálytársa nézőpontjából követhetjük, mi is történik.

false

A fiatalokról szóló filmek elég sokszor elkövetik azt a hibát, hogy a szereplők még véletlenül sem azt a nyelvet beszélik, amit a fiatalok, ám most ezt is sikerült kikerülni.

Amikor káromkodnak a szereplők, akkor éppen úgy káromkodnak, ahogy egy mai iskolában teszik a diákok, és amikor érzelmesebbre veszik a figurát, akkor sem kezdenek el beszélni, mint egy hollywoodi romkomban. Azt persze nehéz megérteni, hogy a Messenger-, Gmail- és Skype-üzenetek miért a képernyő szélén futnak: talán trendinek tűnt az elképzelés, de ez gyakorlatban csak azt eredményezi, hogy aki a tizedik sorban ül, már nem igazán látja, miről diskurálnak a fiatalok.

false

Pedig a filmnek pont ez a lényege: ahogy például a nagy visszhangot kiváltó és itt is dicsért 13 Reasons Why is azt járta körül, milyen következményei lehetnek az iskolai zaklatásnak, úgy Schwechtje filmje is erről szól. Talán kevésbé sötéten, mint a Netflix sorozata, de éppen olyan okosan: a Remélem… nem úgy beszél erről a jelenségről, mint akik osztják az észt, de alig tudnak valamit a cyberbullyingről, hanem látszik, hogy akik összehozták a filmet, tényleg elmerültek a témában. Hogy elindul-e egy olyan párbeszéd a film témájáról, mint amit a 13 Reasons Why képes volt beindítani, azt egyelőre nem tudni, de valójában már az is elég jó dolog, hogy készült erről egy remek film.

Bár Schwechtje Mihály pályázott, a Filmalap a filmtervét elutasította, így a Remélem… mindenféle állami támogatás nélkül készült.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.