A nő, aki életét adta a szabadságért

Mikrofilm

Tudnivalók Milada Horákováról.

Milada Horákovát 1950-ben Prágában kivégeztette a kommunista rezsim. Az állam ellen szervezett összeesküvés volt a vád – s ő volt a kivégzettek közül az egyetlen nő. Lényegében esélye sem volt a túlélésre.

David Mrnka első nagyjátékfilmje a szabadságért és az igazságért kiálló Milada Horáková jogász, politikus ellen folytatott koncepciós eljárást mutatja be. De voltaképp nagyszabású portét rajzol. Az 1901-ben született Horáková életébe ’33-ban kapcsolódunk be, amikor Londonban épp különböző nemzetiségű, nagy hatalmú, köztiszteletben álló államférfiaknak amellett érvel, miért és milyen veszélyt jelent a világra Hitler. Nem igazán hittek neki… Hazatérve aztán a náci birodalom terjeszkedésével egy időben Horáková az elsők között került a Gestapo célkeresztjébe. Először bebörtönözték, majd táborba küldték, évekig volt családjától elszakítva a nácik fogságában, embertelen körülmények között. De túlélte, s férje és nagylánnyá cseperedett gyereke mellett folytatta az életet, nem úgy, mintha mi se történt volna, de továbbra is hazája szolgálatában. Aztán jöttek az oroszok és cseh vazallusaik, akik némi győzködés után jobbnak látták kiiktatni Miladát is. S nekik már sikerült az, ami a Gestapónak még nem. Naponta többször vallatták, próbálták jobb belátásra bírni, megverték, begyógyszerezték, végül alá is írt egy vallomást, majd megkezdődött a nyilvános kirakatper, ő pedig beletörődve sorsába, végül nem másította meg véleményét. Kötél általi halálra ítélték.

Ayelet Zurer Milada Horáková szerepében konkrétan csodás, nagy, de nem szélsőséges érzelmeket jelenít meg, bátor és okos figurát hoz, miközben megtartja titokzatosságát. A történet többi szereplője is kitűnően teljesít, nem csak a Milada húgát játszó Kerekes Vica, de a férjet alakító Robert Gant, vagy a kisebb szerepeket vivő cseh színészek is.

false

A cseh filmművészetnek van érzéke a fontos női alakok bemutatásához. Két éve például híres tömeggyilkosukról, Olga Hepnarováról is készítettek egy remek filmet, Én, Olga Hepnarová címmel. A Milada Horákováról szóló mű a drámai történet közreadásán túl ismeretterjesztő funkcióval is bír, ezért a valós eseményeket rekonstruáló jelenetei éppoly fontosak, mint a korabeli viseletet idéző csodás jelmezek. Bár a némiképp hosszú filmnek vannak hangsúlybeli problémái, és a rendező ráerőltetett egy vissza-visszatérő idillt, a kiút lehetőségét vagy annak reményét szimbolizáló jelenetet is, mégis nagyon fontos filmje ez a közép-európai régiónak, hisz’ Milada története rólunk szól. Volt egy okos, bátor nő, aki nem félt kiállni a szabadságért és az igazságért, még akkor sem, ha ezzel mások és a saját életét is veszélybe sodorta. Mert Horáková abban hitt, hogy csak így érdemes élni.

Milada Horáková tárgyalási ítéletét 1968-ban megsemmisítették, de személyét csak 1990-ben rehabilitálták.

 

A Milada című filmet február 25-én, vasárnap vetítik az 5. Cseh és Szlovák Filmkarneválon, a Toldi moziban.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

 


Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.