Film

Én, Olga Hepnarová

Film

1973 júliusában egy huszonkét éves lány beült Prágában valami teherautóba, és szándékosan halálra gázolt nyolc embert a villamosmeg­állóban. Azt akarta, hogy minél többen meghaljanak. Direkt egy lejtős helyet választott, egyszer pedig lefújta az akciót, mert nem voltak elég sokan az utcán. Hepnarovát folyamatosan bántalmazták társai az iskolában, otthon apja szexuális zaklatásait kellett eltűrnie. Kisebbségi komplexusai voltak, saját neméhez vonzódott, magányos volt. Próbálkozott, élni akart, mint bárki más, de nem sikerült neki. Nehéz nézni ezt a valós történetet feldolgozó statikus fekete-fehér filmet a lét elviselhetetlenségéről.

Michalina Olszańska játéka kétségkívül megkapó, Olga szerepében egyszerre ijesztő és szerethető, furcsa jelenség, vonzza a tekintetet. Néha olyan, mint a sejtelem, máskor meg oly bájos és esetlen, mint egy francia film bakfisa. Ám mivel tette után csak a teljes elégedettséget mutatja, át sem fut rajta a megbánás, ha akarnánk, akkor se tudjuk felmenteni.

„Azt választottam, hogy bosszút veszek az engem gyűlölőkön. Túl könnyű lenne egy visszhangtalan öngyilkossággal távozni a világból. A társadalom túlontúl is közönyös. Az ítéletem a következő: Én, Olga Hepnarová, a gonosztetteitek áldozata, halálra ítéllek titeket.”

Ő, Olga Hepnarová volt az utolsó nő, akit Csehszlovákiában kivégeztek. Csak az a kérdés, hogy mikor? Ha az ő verzióját fogadjuk el, már jóval tettének elkövetése előtt. Természetesen nem fogadjuk el az ő verzióját. De ki tudjuk zárni teljesen?

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.