Tévésorozat

Firefly Lane – Szentjánosbogár lányok

  • SzSz
  • 2021. február 17.

Mikrofilm

Ó, azok a boldog (?) gyermekévek a 70-es évek Amerikájában, amikor mindegy volt, hogy két lány mennyire különbözik egymástól, a szomszédság automatikusan örök életre szóló barátságot jelentett!

Egyikük, Tully a részeges hippi mama elől menekül lázadásba, a másiknak, Kate-nek épp Tully jelenti a kilépőt a kertvárosi unalomból. A menő lány tévébemondó szeretne lenni, a visszafogottnak elég, ha szerkesztőként sütkérezhet a fényében – de mindig akad egy pasi, aki bekavar. Apropó, pasi: ugrunk néhány évtizedet, Tully már lestrapált tévésztár, Kate pedig a válás szélén egyensúlyozó anyuka, aki ki tudja hányadik alkalommal fut neki a karrierjének – a férfi végül az övé lett, ám a szerelem elmúlt, csak a gyerekkori barátság örök.

A Kristin Hannah bestselleréből készült Firefly Lane ilyen, meglehetősen egyszerű asszociációk mentén építkezik. Az egész sorozat a két főhősnő karizmáján alapul, épp ezért fura, hogy a friss arcokkal és erős nosztalgiával támadó ifjúkori epizódok bőven kenterbe verik a sztárok jeleneteit. Katherine Heigl a Grace klinikával, Sarah Chalke a Dokikkal futott be a kétezres években – a kórházas sorozatok kora sajna leáldozott, töredezett narratívájával, összetett idősíkjaival és művészi szintre fejlesztett giccsével immár a Rólunk szól mutat utat a szappanopera-drá­mák­nak. A Szentjánosbogár lányok próbálkozik is becsülettel, hogy a nyomába érjen, ám pont a talapzata, a forgatókönyv áll a leggyengébb lábakon: a dráma biceg, a humor erőtlen, így a katarzis az esetek többségében elmarad.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.