Hamarosan jön a csípős chips "feltalálójáról" szóló életrajzi film

Mikrofilm

Immár tényleg minden és mindenki filmre kívánkozik – ráadásul ez lesz a Született feleségekből ismert Eva Longoria nagyjátékfilmes rendezői bemutatkozása.

Hogy a csípős dolgok mennyire jelentősek egy ország gasztronómiájában, nekünk, magyaroknak igazán nem kell elmagyarázni. Míg mi a paprikáért és az Erős Pistáért, a mexikóiak saját chillijükért és a mások számára ehetetlenül erős Takisért, addig az amerikaiak a csípős chipsükért, azaz a Flamin’ Hot Cheetosért vannak odáig. Számukra sokkal több ez, mint egy egyszerű ropogtatnivaló: a márka ott volt a New York-i divathéten, saját múzeumi tárlatot nyitottak róla, felhasználására külön receptek születtek, virálissá vált, amint Oscar Isaac színész pálcikával falatozza, de az a hír is végigfutott a világsajtón, amikor a Lil Xan nevű rapper kórházba került, mert túl sok csípős Cheetost evett.

A csípős chips persze azzal érte el népszerűsége csúcsát, hogy film készült belőle: 2018-ban jelentették be, hogy adaptáció készül Richard Montañez, az íz feltalálójának életéből. Montañez Mexikóban született, egy kalifornaiai farmon kezdett dolgozni, majd gondnoki állást kapott a Frito-Lay cégnél, amely olyan snackeket gyárt, mint a Lay’s, a Doritos, vagy épp a Cheetos. A fáma szerint a szívére vette a cég elnökének egyik inspirációs szövegét, miszerint „Viselkedj úgy, mintha te lennél a tulajdonos!” – így álmodta meg a csípős ízű chipset, elsősorban saját maga, a családja, valamint mexikói barátai örömére. Mikor rájött, hogy a chilliporral fűszerezett Cheetos milyen isteni, úgy döntött, ötletét a cég igazgatója elé tárja: egy prezentációval és néhány előléptetéssel később Montañez gondnokból a multikulturális értékesítésért és közösségi aktivizálásért felelős ügyvezető alelnökké vált.

Legalábbis Montañez ezzel a sztorival haknizta körbe a világot– mindez remekül hangzik, és valóban filmre kívánkozik, csakhogy a hírek szerint valószínűleg nem igaz. A The L.A. Times oknyomozása ugyanis kiderítette: semmi bizonyíték nincs rá, hogy Montañez valóban részt vett a Flamin’ Hot íz feltalálásában, az akkoriban a cégnél dolgozók szerint például semmilyen szerepe nem volt a chips kifejlesztésében. Maga Montañez a 2000-es évek végén állt elő saját történetével, azaz több mint két évtizeddel azután, hogy az ízt feltalálták. Csodás karriertörténetét hamar felkapta a sajtó, így egyre több helyre hívták meg beszélni és előadni: ő lett az amerikai álom egyik két lábon járó, élő példája. Mindeközben a Frito-Lay semmit nem tett, hogy megállítsa vagy közbeszóljon: a jelek szerint egyszerűen nem érdekelte a céget, hogy valaki az ő márkájukkal szerez hírnevet magának. Valószínűleg inkább csak örültek az ingyen reklámnak.

Egyszer csak előlépett azonban Lynne Greenfeld, aki azt állította, valójában ő áll a Flamin’ Hot mögött. Kérésének megfelelően

a cég nyomozást indított, amelynek során kiderült, nem Montañez találta fel az ízt.

A cég egykori vezérigazgatója, Al Carey azonban mégis azt állította: a Flamin’ Hot Cheetos, ahogy ma ismerjük, biztos nem jöhetett volna létre Montañez nélkül; lehet, hogy konkrétan nem ő állt elő az ízzel, de „karizmatikus vezetőként” segítette a márkát, így neki köszönhető, hogy ekkora durranás lett belőle. Szó mi szó, a mexikói származású gondnok csodás felemelkedése sokkal jobban hangzik, mint ami valóban történt: a cég lehetőséget látott egy csípős, így a latinó származásúak körében vélhetően népszerű termékben, kifejlesztette, majd a termék valóban sikert aratott.

A Flamin’ Hot című film producereit a Frito-Lay még időben tájékoztatta a Montañez körüli balhéról, de a filmeseket a jelek szerint nem érdekelte. Csak jó sztorit akartak, függetlenül attól, hogy az igaz-e. A forgatókönyvet Lewis Colick (Októberi égbolt; A tűzből nincs kiút; Charlie St. Cloud halála és élete) írta Montañez önéletrajzi könyvéből, a rendező pedig a Született feleségek sztárja, Eva Longoria lett. A színészből lett direktor egy rakás sorozat készítésekor állt már a kamerák mögé (Szeplőtlen Jane; Feketék fehéren; Ducika kalandjai), de ez az első alkalom, hogy játékfilmet rendezett. A főszerepet az a Jesse Garcia alakítja, akit Rohammentőben, a Narcos: Mexikóban vagy épp A seregélyben láthatott a közönség. A mozit az idei SXSW fesztiválon mutatták be, a fogadtatás pedig nagyrészt pozitív volt. A Flamin’ Hot a tervek szerint június 9-én érkezik, rendhagyó módon egyszerre a Disney+-ra és annak Hulu nevű platformjára. Itthon csak előbbi érhető el, így várhatóan ott nézhetjük majd Montañez és a csípős csipsz történetét. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.