Hamarosan jön a csípős chips "feltalálójáról" szóló életrajzi film

Mikrofilm

Immár tényleg minden és mindenki filmre kívánkozik – ráadásul ez lesz a Született feleségekből ismert Eva Longoria nagyjátékfilmes rendezői bemutatkozása.

Hogy a csípős dolgok mennyire jelentősek egy ország gasztronómiájában, nekünk, magyaroknak igazán nem kell elmagyarázni. Míg mi a paprikáért és az Erős Pistáért, a mexikóiak saját chillijükért és a mások számára ehetetlenül erős Takisért, addig az amerikaiak a csípős chipsükért, azaz a Flamin’ Hot Cheetosért vannak odáig. Számukra sokkal több ez, mint egy egyszerű ropogtatnivaló: a márka ott volt a New York-i divathéten, saját múzeumi tárlatot nyitottak róla, felhasználására külön receptek születtek, virálissá vált, amint Oscar Isaac színész pálcikával falatozza, de az a hír is végigfutott a világsajtón, amikor a Lil Xan nevű rapper kórházba került, mert túl sok csípős Cheetost evett.

A csípős chips persze azzal érte el népszerűsége csúcsát, hogy film készült belőle: 2018-ban jelentették be, hogy adaptáció készül Richard Montañez, az íz feltalálójának életéből. Montañez Mexikóban született, egy kalifornaiai farmon kezdett dolgozni, majd gondnoki állást kapott a Frito-Lay cégnél, amely olyan snackeket gyárt, mint a Lay’s, a Doritos, vagy épp a Cheetos. A fáma szerint a szívére vette a cég elnökének egyik inspirációs szövegét, miszerint „Viselkedj úgy, mintha te lennél a tulajdonos!” – így álmodta meg a csípős ízű chipset, elsősorban saját maga, a családja, valamint mexikói barátai örömére. Mikor rájött, hogy a chilliporral fűszerezett Cheetos milyen isteni, úgy döntött, ötletét a cég igazgatója elé tárja: egy prezentációval és néhány előléptetéssel később Montañez gondnokból a multikulturális értékesítésért és közösségi aktivizálásért felelős ügyvezető alelnökké vált.

Legalábbis Montañez ezzel a sztorival haknizta körbe a világot– mindez remekül hangzik, és valóban filmre kívánkozik, csakhogy a hírek szerint valószínűleg nem igaz. A The L.A. Times oknyomozása ugyanis kiderítette: semmi bizonyíték nincs rá, hogy Montañez valóban részt vett a Flamin’ Hot íz feltalálásában, az akkoriban a cégnél dolgozók szerint például semmilyen szerepe nem volt a chips kifejlesztésében. Maga Montañez a 2000-es évek végén állt elő saját történetével, azaz több mint két évtizeddel azután, hogy az ízt feltalálták. Csodás karriertörténetét hamar felkapta a sajtó, így egyre több helyre hívták meg beszélni és előadni: ő lett az amerikai álom egyik két lábon járó, élő példája. Mindeközben a Frito-Lay semmit nem tett, hogy megállítsa vagy közbeszóljon: a jelek szerint egyszerűen nem érdekelte a céget, hogy valaki az ő márkájukkal szerez hírnevet magának. Valószínűleg inkább csak örültek az ingyen reklámnak.

Egyszer csak előlépett azonban Lynne Greenfeld, aki azt állította, valójában ő áll a Flamin’ Hot mögött. Kérésének megfelelően

a cég nyomozást indított, amelynek során kiderült, nem Montañez találta fel az ízt.

A cég egykori vezérigazgatója, Al Carey azonban mégis azt állította: a Flamin’ Hot Cheetos, ahogy ma ismerjük, biztos nem jöhetett volna létre Montañez nélkül; lehet, hogy konkrétan nem ő állt elő az ízzel, de „karizmatikus vezetőként” segítette a márkát, így neki köszönhető, hogy ekkora durranás lett belőle. Szó mi szó, a mexikói származású gondnok csodás felemelkedése sokkal jobban hangzik, mint ami valóban történt: a cég lehetőséget látott egy csípős, így a latinó származásúak körében vélhetően népszerű termékben, kifejlesztette, majd a termék valóban sikert aratott.

A Flamin’ Hot című film producereit a Frito-Lay még időben tájékoztatta a Montañez körüli balhéról, de a filmeseket a jelek szerint nem érdekelte. Csak jó sztorit akartak, függetlenül attól, hogy az igaz-e. A forgatókönyvet Lewis Colick (Októberi égbolt; A tűzből nincs kiút; Charlie St. Cloud halála és élete) írta Montañez önéletrajzi könyvéből, a rendező pedig a Született feleségek sztárja, Eva Longoria lett. A színészből lett direktor egy rakás sorozat készítésekor állt már a kamerák mögé (Szeplőtlen Jane; Feketék fehéren; Ducika kalandjai), de ez az első alkalom, hogy játékfilmet rendezett. A főszerepet az a Jesse Garcia alakítja, akit Rohammentőben, a Narcos: Mexikóban vagy épp A seregélyben láthatott a közönség. A mozit az idei SXSW fesztiválon mutatták be, a fogadtatás pedig nagyrészt pozitív volt. A Flamin’ Hot a tervek szerint június 9-én érkezik, rendhagyó módon egyszerre a Disney+-ra és annak Hulu nevű platformjára. Itthon csak előbbi érhető el, így várhatóan ott nézhetjük majd Montañez és a csípős csipsz történetét. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.