Interjú

„Háromfejű szörnyeteg”

Michael K. Williams színész

  • - köves -
  • 2020. szeptember 27.

Mikrofilm

Az HBO új sorozatában H. P. Lovecraft horrorvilága találkozik az ötvenes évek Amerikájának faji szegregációjával. A Love­craft Countryban feltűnő kedvencünkkel egy zoomos kerek­asz­tal keretében beszélgettünk.

Magyar Narancs: A Drótban Omar szerepe tette híressé, de az olyan sorozatfigurák, mint Chalky White a Gengszterkorzóban és Freddy Knight az Aznap éjjelben is fontos állomásai a pályafutásának. És ezzel el is érkeztünk a Lovecraft Country apafigurájához.

Michael K. Williams: Ha most visszanézek a szerepeimre, azt kell látnom, hogy ezek a férfiak nem önmagukban állnak, hanem valamennyihez tartozik valamilyen nagyon is égető társadalmi kérdés, amellyel így-úgy, de meg kellett küzdeniük. Chalky szembetalálta magát a rasszizmussal, a Ku-Klux-Klannal, a fehér felsőbbrendűséggel, Freddy a tömeges bebörtönzéssel és annak hatásaival, Omar figurája pedig a rendszerszintű jelenségeket egy helyi közösségen belül mutatta fel. Akit a Lovecraft Countryban játszom, a felsorolt alakoknak, illetve az általuk cipelt nehézségeknek, társadalmi egyenlőtlenségeknek egyfajta egyvelegét adja.

MN: Zavarja, ha afroamerikaiként ezek a szerepek szinte maguktól megtalálják?

MKW: Az első, amit egy munka kapcsán megnézek, hogy jó-e a forgatókönyv. Színész vagyok, a lehető legjobb történeteket keresem. De persze fekete férfiként fekete emberek történetét mesélem el, olyanokét, akik úgy néznek ki, mint én. Én ezt kiváltságnak veszem. Ahogy azt Nina Simone mondta, akire mint mentoromra tekintek: „A művész kötelessége, hogy azokról az időkről mondjon valamit, amelyeket megél.” Ugyanakkor nem akarok az a fickó lenni, aki színészként állandóan a nagybetűs fekete sorsokat cipeli. Olyan sztorikban utazom, amelyek mindenkit érintenek, és én ezekben történetesen a fekete ember nézőpontját képviselem. A Lovecraft Country azonban mindenekelőtt egy család története. Olyan szobákba nyitogatunk be, amelyek minden családban megvannak. Abba a szobába, ahová a titkokat zárják el. Jó, a mi szobánkban azért van egy jó adag természetfölötti rémség is. Odakint pedig mindeközben dúl a rasszista Jim Crow-törvények világa. A Freeman család tagjai, amikor megismerjük őket, már túl vannak a tulsai mészárláson, és épp Chicago déli részén élnek, mely maga is egy háborús zóna. Mellbevágó látni, hogy alig változott itt valami a negyvenes évek óta. A rendszerszintű problémákra gondolok, ezekkel élünk együtt mind a mai napig.

MN: Amikor a Lovecraft ihlette szörnyek feltűnnek a sorozatban, az ember fellélegzik, hiszen azok csak írói kitalációk, a közelébe sem érnek a Jim Crow-korszak rasszista realitásainak.

MKW: Egy háromfejű szörnynyel néz szembe ez a fekete család. A rasszizmus az egyik feje. Két világ találkozik, a kitalált horror és a valódi. Amikor elolvastam a forgatókönyvet, nem volt nehéz mindenféle szörnyűséget belelátnom a szörnyalakokba: a szegregációt, a MeToo-t, a pedofíliaügyeket és így tovább, mindent, amit a társadalom árnyoldala kitermel, minden szörnyűséget, amit csak ember tehet emberrel. Persze, azért nekem is tudott újat mondani a sorozat: mielőtt a rasszista fehérek üldözőbe veszik a Freeman família tagjait, szóval a nagy menekülésjelenet előtt az ifjabb Freeman megkéri George nagybátyját, mesélje már el neki, miért is fehér a Fehér Ház. Erre ő azt feleli, a rabszolgákkal festették fehérre, miután a britek az 1812-es háborúban felégették az épületet. Amikor pedig újjáépítették, ezzel palástolták az égésnyomokat. Nem tudom, igaz-e vagy sem, amit George nagybácsi mond, de a fenébe is, válasznak azért elég jó!

MN: A lovecrafti horrorral hogy áll?

MKW: Annyira nem ástam bele magam a munkásságába, hogy joggal mondhatnám magam rajongónak, de nagyon bírom azt a világot, amely a sorozatban is megjelenik. Ha a kedvenc szörnyem érdekli, az élőhalott indián az egyik.

MN: Magának az 1890 és 1937 között élt Lovecraftnak sem kellett a szomszédba menni némi rasszizmusért. Úgy tartják, még a saját korának mércéje szerint is kifejezetten rasszista nézeteket vallott.

MKW: Hát, nem mondhatom, hogy rajongója lennék a gondolkodásmódjának, de végül is mindenkinek joga van azt gondolni a világról, amit jónak lát. Neki azonban sikerült valami olyat alkotnia, ami mind a mai napig érdemes a feldolgozásra. Nem tudok róla, hogy szándékosan bántott volna színes bőrűeket, nem tudom, volt-e felelőssége bármilyen rasszista tett előidézésében. Nem olvastam nagyon utána, de azt az egyet tudom, hogy bármi is járt a fejében, azt végül művészetté tudta transzformálni. Mi, művészek nemcsak azért vagyunk, hogy csak csinos történeteket meséljünk, a rondákat is el kell mondani. Az pedig biztos, hogy ő szépségesen ronda történeteket írt, és ezeket érdemes újra elmondani.

A sorozatról a Visszhang rovatban írunk.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.