Hiába a sok petíció, a rajongók dühe, a kritikusok egyöntetű fanyalgása, a tévésorozatok királya mindent visz

  • Szabó Ádám
  • 2019. július 18.

Mikrofilm

A Netflix-HBO versenyt most az utóbbi nyerte – nagy fölénnyel.

Kihirdették a legnagyobb presztízsű televíziós díj, az Emmy jelöltjeit – az igazi kérdés az volt, a viccszámba menő záró évad ellenére kedvenc marad-e az HBO sorozata.

Hiába a különböző online tiltakozások, a rajongók és kritikusok egyértelmű utálata, úgy tűnik, a Trónok harca maradt a tévé királya: 32 jelölést gyűjtött össze, ami több, mint amennyit bármilyen sorozat egy évben valaha kapott.

Már több mint félmillióan írták alá a petíciót, hogy újraforgassák a Trónok harca utolsó évadát

Azt akarják, máshogy érkezzen meg a tél. Miközben az új, utolsó előtti epizód nézettségi rekordokat döntött, addig a Trónok harca történetében valószínűleg másik rekord is született. Feltehetően ennyien ugyanis még sosem voltak dühösek a készítőkre.

A korábbi rekorder az NYPD Blue volt 27 jelöléssel még 1994-ben. A Trónok harca emellett már rég megdöntötte az összesen és az egy év alatt megnyerhető Emmy-díjak számát is: 2015-ben és 2016-ban is 12 szobrot zsebeltek be, a sorozat eddig 47 díjnál jár – ez a szám pedig az idei díjátadóval egészen biztosan emelkedni fog.

false

Hacsak nem történik meg az, ami a Mad Mennel 2012-ben, amikor négy év folyamatos Legjobb dráma-díj után 17 jelölésből egyetlen szobrot sem kapott.Az idei Emmy-jelölések persze inkább magának a shownak szóltak, semmint az utolsó évadnak: a széria olyan fajta popkulturális szenzáció volt, ami ritkaságszámba megy, főleg manapság, amikor szó szerint elárasztanak minket a filmek és sorozatok. És kicsit

pont ez lett a veszte:

a Mad Men, a Breaking Bad vagy a Stranger Things is jelentős és nagyhatású szériák, de az ezeket övező őrület sehol sincs a Trónok harcához képest – nehéz elképzelni, hogyan lehetett volna felérni a lezárást övező óriási várakozásokhoz; most legalább azt tudjuk, hogyan nem.

A Zöld könyv és a Bohém rapszódia az idei Oscar rosszfiúi

Közepes filmek díjazása miatti felháborodás, vagy jól megtervezett lejárató kampány - mi történhet még az Oscarig? A díjszezon minden évben hasonló forgatókönyv szerint zajlik: egy-egy film kampánya nem közvetlenül a jelölés előtt, hanem akár fél-egy évvel hamarabb elkezdődik, jellemzően egy A-kategóriás filmfesztivállal.

Az Emmy-jelölések azonban bebizonyították, hogy a szakma, valamint a kritikusok véleménye a filmekhez hasonlóan a sorozatoknál is eltér egymástól. Az Oscaron olyan, rosszfiúknak beállított filmek taroltak, mint a Bohém rapszódia és a Zöld könyv, simán lemosva a pályáról a Romát; míg az Emmyn rengeteg agyonajnározott show és alakítás maradt hoppon a túláradó Trónok harca-szeretet miatt.

Különösen szembetűnő mindez a színész-jelöléseknél. A záró évad egyik legmeghökkentőbb fordulata Daeneryshez kötődik, épp ezért a leghevesebb utálatot is az ő figurája váltotta ki – Emilia Clarke azonban megkapta érte negyedik Emmy-nominációját.

Ennél is nagyobb meglepetés azonban

Lena Headey jelölése – Cersei Lannisternek alig volt szerepe a nyolcadik évadban, ennek ellenére ugyanannyi gázsit kapott, mint szereplőtársai, így percdíjban számítva ő volt a legjobban kereső színész. Vannak persze pozitív meglepetések is: Alfie Allennek (Theon Greyjoy), Gwendoline Christie-nek (Tarth-i Brienne) és Sophie Turnernek (Sansa Stark) is régóta kijárt már a jelölést, most végre meg is kapták. Carice van Houten Melisandre-jét szintén először ismerték el idén.

Az HBO azonban nem csak a Trónok harcával tarolhat idén: szenzációszámba menő minisorozata, a Csernobil 19 jelölést szerzett – ezzel a TH és a The Marvelous Mrs Maisel után a harmadik az idei rangsorban.

A rendszer kötőanyaga: a hazug­ság­áradat, ami a pofánkba csap

Színtiszta horror az első rész. Élőhalottakkal, a minden sarkon ott ólálkodó, de láthatatlan szörnyekkel, néhány emberi segítőjükkel és rengeteg, többnyire mit sem sejtő áldozattal, akikkel szemben a néző persze mindent tud. Az HBO sorozatának legborzalmasabb erénye a valósághűség, hiszen nem kételkedhetünk abban, hogy mindez megtörtént, és (egy-egy abszurd mozzanattól, filmes meseelemtől eltekintve) igaz.

Utóbbi sorozat ismét a komédiák királya lehet – hacsak egy másik HBO produkció, a Barry meg nem előzi, amely 17 nominációt kapott. A csatorna 17 évig mindig vezetőnek számított a jelölések tekintetében – egészen tavalyig, amikor a Netflix 112-108 arányban megelőzte. A streamingszolgáltató

idén is erős játékos

lesz, elsősorban olyan sorozatainak köszönhetően, mint a When they see us amely 13 jelölésével meglepetésre a legjobban szereplő produkció lett a platform kínálatában; vagy ott van a másik, semmiből érkezett idei sikersorozatuk a Russian Doll, mely 4 nominációt kapott.

Ugyanennyit szerzett minden idők egyik leggyönyörűbb természetfilmes sorozata, az Our Planet. Az Ozark a tavalyi 5 jelölését egyel növelni tudta idén, ráadásul betört a királykategóriába, a Legjobb drámák közé is. A Netflix-HBO verseny tehát egyáltalán nem lefutott még: míg előbbinek több műsorát (szám szerint 40-et) nomináltak, utóbbi kapott összességében több jelölést – ráadásul a komédiáknál, a drámáknál és a minisorozatoknál is két jelöltje van, míg a tévéműsorok között három.

Az Emmyn szerencsére a drámákon, meg a gigászi szolgáltatókon túl is van élet – a legnagyobb meglepetéseket ezúttal például a komédia-kategóriákban kell keresni. Ötödik évadjára sikerült végre jelölést szereznie a Pop Tv kritikuskedvencének, a Schitt’s Creeknek – ráadásul mindjárt hármat is, köztük a Legjobb komédia kategóriájában is.

Az Amazon Fleabag című vígjátékának már a 2016-os első évadjáért is mindenki odáig volt, az Emmy mégis ignorálta a showt. Az idei második évad azonban már 8 jelölést hozott a műsornak. Az NBC tüneményes és filozofikus vígjátéka, A jó hely idén végre megszerezte Legjobb komédia-jelölését – hiába azonban a négy újonc jelölt, a kategória győztese valószínűleg a jól ismert Az alelnök – Barry – The Marvelous Mrs. Maisel trióból fog kikerülni.

Ami a színészkategóriákat illeti, idén 45 újonc kapott jelölést – héttel több, mint tavaly. Olyan A-listás sztárok is akadnak az elsőbálozók között. mint Amy Adams (Éles tárgyak), Hugh Grant (Egy nagyon angolos botrány), Benicio del Toro (Szökés Dannemorából) vagy épp Sam Rockwell és Michelle Williams (Fosse/Verdon).

A csatornák rangsora így néz ki az idén:

  1. HBO: 137 (2018: 108)
  2. Netflix: 117 (2018: 112)
  3. NBC: 58 (2018: 78)
  4. Amazon Prime Video: 47 (2018: 22)
  5. CBS: 43 (2018: 35)
  6. FX Network: 32 (2018: 50)
  7. ABC: 26 (2018: 31)
  8. Hulu: 20 (2018: 27)
  9. Fox: 18 (2018: 16)
  10. Showtime: 18 (2018: 21)
  11. CNN: 18 (2018: 10)
  12. VH1: 14 (2018: 12)
  13. National Geographic: 12 (2018: 17)
  14. AMC: 11 (2018: 1)

A fontosabb kategóriák jelöltjei:

Dráma

  • Trónok harca
  • Rólunk szól
  • Better Call Saul
  • Bodyguard
  • Ozark
  • Póz
  • Succession
  • Megszállottak viadala

Komédia

  • Barry
  • The Marvelous
  • Mrs. Maisel
  • Fleabag
  • Russian Doll
  • Schitt’s Creek
  • A jó hely
  • Az alelnök

Animáció

  • Bob burgerfalodája
  • A Simpson család
  • BoJack
  • Horseman
  • Big Mouth
  • Kalandra fel!
  • Limitált sorozat
  • Csernobil
  • Szökés Dannemorából
  • Fosse/Verdon
  • Éles tárgyak
  • When They See Us

Szkeccssorozat

  • Tömény történelem
  • At Home with Amy Sedaris
  • I Love You America
  • Documentary NOW!
  • Saturday Night Live
  • Who Is America?

Rövid formátumú sorozat

  • SpecialIt’s Bruno
  • Better Call Saul Employee Training
  • Hack Into Broad City
  • An Emmy For Megan

Tévéfilm

  • Fekete tükör: Gyilkanyessz
  • Brexit: Háborúban mindent szabad
  • Deadwood – A film
  • Lear király
  • Herve vacsorára

Reality verseny

  • Versenyfutás a világ körül
  • American Ninja Warrior
  • RuPaul – Drag Queen leszek!
  • Nailed It!
  • Top Chef
  • The Voice

Férfi főszereplő (dráma):

  • Jason Bateman, Ozark
  • Sterling K. Brown, Rólunk szól
  • Milo Ventimiglia, Rólunk szól
  • Bob Odenkirk, Better Call Saul
  • Kit Harington, Trónok harca
  • Billy Porter, Póz

Női főszereplő (dráma):

  • Sandra Oh, Megszállottak viadala
  • Jody Comer, Megszállottak viadala
  • Emilia Clarke, Trónok harca
  • Laura Linney, Ozark
  • Mandy Moore, Rólunk szól
  • Robin Wright, Kártyavár
  • Viola Davis, Hogyan ússzunk meg egy gyilkosságot?

Férfi főszereplő (komédia):

  • Anthony Anderson, Feketék fehéren
  • Ted Danson, A jó hely
  • Bill Hader, Barry
  • Eugene Levy, Schitt’s Creek
  • Michael Douglas, The Kominsky Method
  • Don Cheadle, Fekete hétfő

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.