Huszonhárom japán film nézhető online, ingyenesen

  • narancs.hu
  • 2024. június 5.

Mikrofilm

A JFF Online Japán Filmfesztivál programjában horror, anime és klasszikusok is megtalálhatóak.

Június 5. és július 3. között jön az online japán filmes seregszemle: eredeti nyelven, magyar vagy angol felirattal 23 film és két minisorozat nézhető majd.

Ingyenesen látható többek között az 1997-es Jungle Emperor Leo című klasszikus anime is; ennek sorozatváltozatát itthon Kimba, a fehér oroszlánként ismerhetjük. Alapját Osamu Tezuka 1950-54 között futó animéje jelenti, melynek számtalan adaptációja született már. Az 1997-es talán a legismertebb, hatalmas közönségsikert aratott. Ez Tezuku mangájának utolsó felvonására koncentrál és azt mutatja be, a főhős, Leo hogyan igyekszik megvédeni a dzsungelt a betolakodó bányászok ellen. A filmhez kapcsolódóan június 7-én szerdán 18 órától Lehoczki Péter, az anime-manga kultúrára specializálódott Mondo magazin újságírója előadást tart a rendező, Tezuka Oszamu munkásságáról. Az 1928-ban született alkotót tartják az anime- és manga-atyjának, aki rövid élete során 150 ezer manga oldalt készített. Az előadás erre a Zoom-linkre kattintva követhető majd.

Az animékhoz kapcsolódóan szintén nézhető majd Josino Kóhei Anime Supremacy! címú 2022-es filmje, amely az animegyártás kulisszatitkaiba vezet be minket. Ebben egy újonc szakembert követhetünk nyomon, aki igyekszik betörni az iparba. A dráma a Japán Filmakadéma Díján tíz jelölést kapott és elvitte a legjobb új színésznek járó elismerést is.

Nem lehet japán filmről beszélni az ország horrortermésének említése nélkül. A műfajt ezúttal a Japan Horror Film Competition négy díjnyertes rövidfilmje képviseli. A seregszemle 2021-ben kezdődött, és egyből több mint 100 pályázat érkezett rá. Nem is csoda, hiszen a győztes lehetőséget kap hogy megrendezze első egész estés játékfilmjét. A zsűri elnöke ezúttal a japán horror egyik úttörője, a Ju-On: The Grudge sorozatról ismert Simizu Takasi volt. A fődíjat most elnyerő Best Wishes To All egy főiskolás lányról szól, aki furcsa dologra bukkan nagyszülei házában; a Closet egy ruhásszekrény; míg a Karakasa egy esernyő borzalmait állítja a középpontba. A zsánerről és annak speciálisan japán jellemzőiről Varró Attila filmesztéta, az ELTE BTK Filmtudomány Tanszék oktatója tart online előadást június 13-án, csütörtökön 18 órakor, ez ezen a linken érhető majd el.

Egy igazi klasszikus is bekerült az idei programba. Kinosita Keiszuke Twenty-Four Eyes (Tizenkét szempár) című 1954-es drámája egy tanárról szól, aki szoros kapcsolatot alakít ki tanítványaival. A film elnyerte a legjobb idegennyelvű film Golden Globe-díját; emellett pedig a Velencei Filmfesztiválon is fődíjra jelölték.

A Father of the Milky Way Railroad a neves japán író, Mijazava Kendzsi életét bemutató megható családi dráma. A filmben Japán legjobb színészei láthatóak: Jakuso Kódzsi és az alakításáért 2024-ben a legjobb mellékszereplő kategóriában a Japán Filmakadémia díjára jelölt Szuda Maszaki.

Nézhető még többek között coming-of-age történet egy fiúról, aki szülei halála után egy tintafestő segítségével dolgozza fel gyászát (The Lines that Define Me), csendes, kulináris élvezetekben bővelkedő mozi az élet szépségéről (The Zen Diary), egy öt éven át húzódó románc története, melyet egy lekésett vonat indít el (We Made a Beautiful Bouquet), pörgős és vicces akcióvígjáték két középiskolásról, akik bérgyilkosnak állnak (Baby Assassins), vagy épp kosztümös szamurájvígjáték egy fiatal hercegről, akinek 10 milliárd jenes tartozást kell visszafizetnie (We’re Broke, My Lord!).

A program második felében két sorozat is elérhetővé válik majd június 19. és július 3. között. A 2015-2018 között futó Downtown Rocket főszereplője Tsukuda Kohei, aki kutatóból vált egy kis gyár igazgatójává. Nemcsak cége gondjaival, de tinédzser lánya szeszélyeivel is meg kell küzdenie, miközben álma, hogy saját rakétát építsen, egyre távolodni látszik.

Ugyancsak a cégvezetés nehézségeiről szól a RIKUOH. Ennek főhőse tabikat, azaz hagyományos japán vászonzoknikat gyárt, ám a kereslet folyamatosan csökken, így elkezdenek inkább futócipőket készíteni.

A filmek és sorozatok erre a linkre kattintva nézhetőek. További információk a Japán Alapítvány oldalán és Facebookján olvashatóak.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."