Huszonhárom japán film nézhető online, ingyenesen

  • narancs.hu
  • 2024. június 5.

Mikrofilm

A JFF Online Japán Filmfesztivál programjában horror, anime és klasszikusok is megtalálhatóak.

Június 5. és július 3. között jön az online japán filmes seregszemle: eredeti nyelven, magyar vagy angol felirattal 23 film és két minisorozat nézhető majd.

Ingyenesen látható többek között az 1997-es Jungle Emperor Leo című klasszikus anime is; ennek sorozatváltozatát itthon Kimba, a fehér oroszlánként ismerhetjük. Alapját Osamu Tezuka 1950-54 között futó animéje jelenti, melynek számtalan adaptációja született már. Az 1997-es talán a legismertebb, hatalmas közönségsikert aratott. Ez Tezuku mangájának utolsó felvonására koncentrál és azt mutatja be, a főhős, Leo hogyan igyekszik megvédeni a dzsungelt a betolakodó bányászok ellen. A filmhez kapcsolódóan június 7-én szerdán 18 órától Lehoczki Péter, az anime-manga kultúrára specializálódott Mondo magazin újságírója előadást tart a rendező, Tezuka Oszamu munkásságáról. Az 1928-ban született alkotót tartják az anime- és manga-atyjának, aki rövid élete során 150 ezer manga oldalt készített. Az előadás erre a Zoom-linkre kattintva követhető majd.

Az animékhoz kapcsolódóan szintén nézhető majd Josino Kóhei Anime Supremacy! címú 2022-es filmje, amely az animegyártás kulisszatitkaiba vezet be minket. Ebben egy újonc szakembert követhetünk nyomon, aki igyekszik betörni az iparba. A dráma a Japán Filmakadéma Díján tíz jelölést kapott és elvitte a legjobb új színésznek járó elismerést is.

Nem lehet japán filmről beszélni az ország horrortermésének említése nélkül. A műfajt ezúttal a Japan Horror Film Competition négy díjnyertes rövidfilmje képviseli. A seregszemle 2021-ben kezdődött, és egyből több mint 100 pályázat érkezett rá. Nem is csoda, hiszen a győztes lehetőséget kap hogy megrendezze első egész estés játékfilmjét. A zsűri elnöke ezúttal a japán horror egyik úttörője, a Ju-On: The Grudge sorozatról ismert Simizu Takasi volt. A fődíjat most elnyerő Best Wishes To All egy főiskolás lányról szól, aki furcsa dologra bukkan nagyszülei házában; a Closet egy ruhásszekrény; míg a Karakasa egy esernyő borzalmait állítja a középpontba. A zsánerről és annak speciálisan japán jellemzőiről Varró Attila filmesztéta, az ELTE BTK Filmtudomány Tanszék oktatója tart online előadást június 13-án, csütörtökön 18 órakor, ez ezen a linken érhető majd el.

Egy igazi klasszikus is bekerült az idei programba. Kinosita Keiszuke Twenty-Four Eyes (Tizenkét szempár) című 1954-es drámája egy tanárról szól, aki szoros kapcsolatot alakít ki tanítványaival. A film elnyerte a legjobb idegennyelvű film Golden Globe-díját; emellett pedig a Velencei Filmfesztiválon is fődíjra jelölték.

A Father of the Milky Way Railroad a neves japán író, Mijazava Kendzsi életét bemutató megható családi dráma. A filmben Japán legjobb színészei láthatóak: Jakuso Kódzsi és az alakításáért 2024-ben a legjobb mellékszereplő kategóriában a Japán Filmakadémia díjára jelölt Szuda Maszaki.

Nézhető még többek között coming-of-age történet egy fiúról, aki szülei halála után egy tintafestő segítségével dolgozza fel gyászát (The Lines that Define Me), csendes, kulináris élvezetekben bővelkedő mozi az élet szépségéről (The Zen Diary), egy öt éven át húzódó románc története, melyet egy lekésett vonat indít el (We Made a Beautiful Bouquet), pörgős és vicces akcióvígjáték két középiskolásról, akik bérgyilkosnak állnak (Baby Assassins), vagy épp kosztümös szamurájvígjáték egy fiatal hercegről, akinek 10 milliárd jenes tartozást kell visszafizetnie (We’re Broke, My Lord!).

A program második felében két sorozat is elérhetővé válik majd június 19. és július 3. között. A 2015-2018 között futó Downtown Rocket főszereplője Tsukuda Kohei, aki kutatóból vált egy kis gyár igazgatójává. Nemcsak cége gondjaival, de tinédzser lánya szeszélyeivel is meg kell küzdenie, miközben álma, hogy saját rakétát építsen, egyre távolodni látszik.

Ugyancsak a cégvezetés nehézségeiről szól a RIKUOH. Ennek főhőse tabikat, azaz hagyományos japán vászonzoknikat gyárt, ám a kereslet folyamatosan csökken, így elkezdenek inkább futócipőket készíteni.

A filmek és sorozatok erre a linkre kattintva nézhetőek. További információk a Japán Alapítvány oldalán és Facebookján olvashatóak.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.