A Furiosa és a Garfield is elhasalt a kasszáknál

Mikrofilm

Továbbra is harmatos a koranyári moziszezon.

Ryan Gosling ide vagy oda, lustán startolt a blockbuster-idény – írtuk meg korábbi cikkünkben, amelyben bemutattuk, hogyan múlta alul a várakozásokat a nyár első sikervárományosa, A kaszkadőr című akciófilm május elején. Eérkezett a június is, ám mozifronton továbbra sem túl rózsás a helyzet.

A Egyesült Államokban május utolsó hétfőjét Memorial Day-ként, azaz az emlékezet napjaként tartják számon. Ekkor azok előtt a katonák előtt tisztelegnek és emlékeznek, akik meghaltak a hazájukért. Az ünnep azonban a moziipar számára is jelentős napnak számít: ekkor már hivatalosan is dübörög a nyári moziszezon, a hosszúhétvégék pedig hagyományosan is jót tesznek a mozibajárási kedvnek is. Az idei eredmények azonban évtizedek óta a leggyengébbek.

Pedig két nagyobb versenyző is elindult azon a hétvégén. Az egyik a Furiosa: Történet a Mad Maxből, George Millet legendás apokaliptikus sorozatának legújabb előzményfilmje, ami immár az ötödik mozi a sorban. A Mad Max-franchise még Mel Gibsonnal a főszerepben indult 1979-ben, majd 1981-ben érkezett a sokáig legjobbnak tartott második, négy évvel később pedig a harmadik. Néhány évtizedes szünet után 2015-ben A harag útja valósággal berobbant a mozikba, a közönség mellett a kritikusokat és a szakmát is lenyűgözve. A 150 millióból készült mozi végül világszinten 379 millió dollárt hozott és hat Oscar-díjat nyert, valamint a legjobb film és a legjobb rendezés kategóriában is jelölést szerzett. A Furiosa a film Charlize Theron alakította főhősének múltját mutatja be, azt, hogyan vált kegyetlen és kemény félkarú amazonná.

A másik induló a Garfield című animációs film, melynek főhősét valószínűleg senkinek nem kell bemutatni. Jim Davis karaktere 1978-ban indult, 2013-ban pedig már 2500-nál is több lapban futottak kérpegényes kalandjai szerte a világon. Ezzel pedig a Guiness Rekordok Könyvébe is bekerült, mint a legtöbb lapban szereplő képregény. Filmes és sorozatos adaptációinak sikere ettől elmarad: három mesesorozat és számtalan animációs műsor készült, utóbbiakért négy Emmyt is begyűjtött. A 2004-es, élőszereplős mozi a tisztes bevétel ellenére sem számított viszont akkora sikernek, a két évvel későbbi folytatás pedig egyenesen megbukott. Ahogy a Super Mario Bros. azonban nemrég bebizonyította, a világszerte ismert karakterek régi vágású animációinak azért van még keresnivalójuk a kasszáknál – erre pályázott most a Garfield is, melynek hangját a Super Marióhoz hasonlóan  Chris Pratt kölcsönözte.

A felfokozott várakozások azonban egyik esetben sem eredményeztek kiugró bevételt. A Furiosa 32 millió dolláros hosszúhétvégével zárt, épp csak megelőzve a 31 millió dollár körül teljesítő Garfieldot. A harag útja kilenc éve 45,4 millióval nyitott, ráadásul még csak nem is az első helyen, azt ugyanis A tökéletes hang 2 szerezte meg 69,2 millióval. Akárhogy is nézzük, ez évtizedek óta a leggyengébb Memorial Day napi bevételi eredmény, ha nem számítjuk a covidos 2020-as évet. Legutóbb a 80-as években volt példa ilyen, 30 millió körüli ünnepnapi eredményekre: 1983-ban A jedi visszatér 30,4 millióval, egy évvel később az Indiana Jones és a végzet temploma 33,9 millió dollárral nyitott. Csakhogy az még egy egészen más mozihelyzet volt: az inflációval kalkulálva, mai értékén mindez előbbi esetén 88,6 millió, utóbbinál 92,5 millió dollárt érne. Ha végignézünk az emlékezet napi bevételi eredményeken, csupa nagyágyút találunk: az Aladdin élőszereplős remake-je, a Beverly Hills-i zsaru, a Jurassic Park, A Karib-tenger kalózai, vagy a Halálos iramban valamelyik folytatása. Még a totális bukásnak számító Solo: Egy Star Wars-történet is 103 millió dollárral nyitott 2018-ban. Ezeket sikerült most a Furiosának és a Garfieldnak alulmúlnia – de még így is jobban teljesítettek, mint az abszolút mélypontnak számító, 1995-ös Casper, amely mindössze 22,5 millió dollárt hozott.

A bukás különösen a Furiosának fájhat, és nem csak azért, mert büdzséje 168 millió dollár volt: A harag útja hatalmas sikere után mindenki sokat várt a filmtől, melyben napjaink legnagyobb sztárjai, Anya-Taylor Joy és Chris Hemsworth szerepelnek, ráadásul a kritikusok is odáig voltak érte. Ahogy azonban az elemzések rámutatnak, az eredeti trilógia szintén viszonylag gyengén teljesített Amerikában, így a Mad Max a bevételek terén soha nem ért fel a Star Warshoz, a Dűnéhez, vagy a Jurassic Parkhoz. A film ráadásul a nem túl családbarát R-es korhatárbesorolást (itthon pedig az ehhez illő, 18-as karikát) kapta, azaz a fiatal nézőket eleve kizárták; nagyjából ugyanez ráadásul a nőkre is igaz volt, a franchise ugyanis mindig is macsó sorozatnak számított. Jelenleg világszinten 65 milliónál jár a film, melyre Magyarországon sem igazán haraptak a nézők: itthon 20 ezren váltottak rá jegyet.

A Garfield helyzete némiképp biztatóbb: büdzséje 60 millió dollár volt, családi filmként ráadásul a nézők jóval szélesebb körét érdekli, és jellemzően hosszabb ideig is fut a mozikban. Arról nem is beszélve, hogy a figura jóval ismertebb, mint a harcos Furiosa. Világszinten épp ezért már 91,1 milliónál tart a számlálója.

Az elmúlt időszak gyászos eredményei miatt sokan tovább kongatják a vészharangot a mozikért. Pár éve mi is megírtuk, könnyen elképzelhető, hogy örökre leáldozott a nyári blockbusterek korszakának. Ez azonban nem jelenti azt, hogy néhány kiemelt cím ne lenne képes kiemelkedő eredményet elérni: idén a Dűne 2 és az ismét Kong ellen induló Godzilla is jól teljesített. A múlt évben a Barbenheimer döntögetett rekordokat, előtte a Top Gun: Maverick hasított. Tavaly a botrányok ellenére A kis hableány remake-je uralta ilyenkor a kasszákat 118 milliós bevétellel, amely minden idők legjobbjai közé tartozik – ehhez képest idén a filmek összbevétele 36 százalékkal csökkent az emlékezet napi hétvégén, az egész éves eredményeket nézve pedig 2024 még mindig 22 százaléos lemaradásban ban 2023-hoz képest. Mint a The Wrap összevetéséből és grafikonjából látszik, 2018 és 2019 májusa is egymilliárdos összbevételt hozott – ez csökkent 2022-ben 786, majd 2023-ban 774 millióra – idén pedig mindössze 500 milliónál jár a számláló. Azaz ha nem is a nézők, de a bevételek fele egészen biztosan eltűnt. Ennek persze számtalan oka van: a Marvel nemcsak hanyatlani kezdett, de ráadásul májusra tervezett bemutatóját, a Deadpool & Rozsomákot júliusra csúsztatta. Vagy hogy rengeteg a streamingplatform és előfizetési díjaik is folyamatosan növekednek, így sokan ezek miatt egyszerűen otthon maradnak. A kérdés csak az, a bevételek valaha felzárkóznak-e még a Covid előtti idők eredményeihez.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.