A Furiosa és a Garfield is elhasalt a kasszáknál

Mikrofilm

Továbbra is harmatos a koranyári moziszezon.

Ryan Gosling ide vagy oda, lustán startolt a blockbuster-idény – írtuk meg korábbi cikkünkben, amelyben bemutattuk, hogyan múlta alul a várakozásokat a nyár első sikervárományosa, A kaszkadőr című akciófilm május elején. Eérkezett a június is, ám mozifronton továbbra sem túl rózsás a helyzet.

A Egyesült Államokban május utolsó hétfőjét Memorial Day-ként, azaz az emlékezet napjaként tartják számon. Ekkor azok előtt a katonák előtt tisztelegnek és emlékeznek, akik meghaltak a hazájukért. Az ünnep azonban a moziipar számára is jelentős napnak számít: ekkor már hivatalosan is dübörög a nyári moziszezon, a hosszúhétvégék pedig hagyományosan is jót tesznek a mozibajárási kedvnek is. Az idei eredmények azonban évtizedek óta a leggyengébbek.

Pedig két nagyobb versenyző is elindult azon a hétvégén. Az egyik a Furiosa: Történet a Mad Maxből, George Millet legendás apokaliptikus sorozatának legújabb előzményfilmje, ami immár az ötödik mozi a sorban. A Mad Max-franchise még Mel Gibsonnal a főszerepben indult 1979-ben, majd 1981-ben érkezett a sokáig legjobbnak tartott második, négy évvel később pedig a harmadik. Néhány évtizedes szünet után 2015-ben A harag útja valósággal berobbant a mozikba, a közönség mellett a kritikusokat és a szakmát is lenyűgözve. A 150 millióból készült mozi végül világszinten 379 millió dollárt hozott és hat Oscar-díjat nyert, valamint a legjobb film és a legjobb rendezés kategóriában is jelölést szerzett. A Furiosa a film Charlize Theron alakította főhősének múltját mutatja be, azt, hogyan vált kegyetlen és kemény félkarú amazonná.

A másik induló a Garfield című animációs film, melynek főhősét valószínűleg senkinek nem kell bemutatni. Jim Davis karaktere 1978-ban indult, 2013-ban pedig már 2500-nál is több lapban futottak kérpegényes kalandjai szerte a világon. Ezzel pedig a Guiness Rekordok Könyvébe is bekerült, mint a legtöbb lapban szereplő képregény. Filmes és sorozatos adaptációinak sikere ettől elmarad: három mesesorozat és számtalan animációs műsor készült, utóbbiakért négy Emmyt is begyűjtött. A 2004-es, élőszereplős mozi a tisztes bevétel ellenére sem számított viszont akkora sikernek, a két évvel későbbi folytatás pedig egyenesen megbukott. Ahogy a Super Mario Bros. azonban nemrég bebizonyította, a világszerte ismert karakterek régi vágású animációinak azért van még keresnivalójuk a kasszáknál – erre pályázott most a Garfield is, melynek hangját a Super Marióhoz hasonlóan  Chris Pratt kölcsönözte.

A felfokozott várakozások azonban egyik esetben sem eredményeztek kiugró bevételt. A Furiosa 32 millió dolláros hosszúhétvégével zárt, épp csak megelőzve a 31 millió dollár körül teljesítő Garfieldot. A harag útja kilenc éve 45,4 millióval nyitott, ráadásul még csak nem is az első helyen, azt ugyanis A tökéletes hang 2 szerezte meg 69,2 millióval. Akárhogy is nézzük, ez évtizedek óta a leggyengébb Memorial Day napi bevételi eredmény, ha nem számítjuk a covidos 2020-as évet. Legutóbb a 80-as években volt példa ilyen, 30 millió körüli ünnepnapi eredményekre: 1983-ban A jedi visszatér 30,4 millióval, egy évvel később az Indiana Jones és a végzet temploma 33,9 millió dollárral nyitott. Csakhogy az még egy egészen más mozihelyzet volt: az inflációval kalkulálva, mai értékén mindez előbbi esetén 88,6 millió, utóbbinál 92,5 millió dollárt érne. Ha végignézünk az emlékezet napi bevételi eredményeken, csupa nagyágyút találunk: az Aladdin élőszereplős remake-je, a Beverly Hills-i zsaru, a Jurassic Park, A Karib-tenger kalózai, vagy a Halálos iramban valamelyik folytatása. Még a totális bukásnak számító Solo: Egy Star Wars-történet is 103 millió dollárral nyitott 2018-ban. Ezeket sikerült most a Furiosának és a Garfieldnak alulmúlnia – de még így is jobban teljesítettek, mint az abszolút mélypontnak számító, 1995-ös Casper, amely mindössze 22,5 millió dollárt hozott.

A bukás különösen a Furiosának fájhat, és nem csak azért, mert büdzséje 168 millió dollár volt: A harag útja hatalmas sikere után mindenki sokat várt a filmtől, melyben napjaink legnagyobb sztárjai, Anya-Taylor Joy és Chris Hemsworth szerepelnek, ráadásul a kritikusok is odáig voltak érte. Ahogy azonban az elemzések rámutatnak, az eredeti trilógia szintén viszonylag gyengén teljesített Amerikában, így a Mad Max a bevételek terén soha nem ért fel a Star Warshoz, a Dűnéhez, vagy a Jurassic Parkhoz. A film ráadásul a nem túl családbarát R-es korhatárbesorolást (itthon pedig az ehhez illő, 18-as karikát) kapta, azaz a fiatal nézőket eleve kizárták; nagyjából ugyanez ráadásul a nőkre is igaz volt, a franchise ugyanis mindig is macsó sorozatnak számított. Jelenleg világszinten 65 milliónál jár a film, melyre Magyarországon sem igazán haraptak a nézők: itthon 20 ezren váltottak rá jegyet.

A Garfield helyzete némiképp biztatóbb: büdzséje 60 millió dollár volt, családi filmként ráadásul a nézők jóval szélesebb körét érdekli, és jellemzően hosszabb ideig is fut a mozikban. Arról nem is beszélve, hogy a figura jóval ismertebb, mint a harcos Furiosa. Világszinten épp ezért már 91,1 milliónál tart a számlálója.

Az elmúlt időszak gyászos eredményei miatt sokan tovább kongatják a vészharangot a mozikért. Pár éve mi is megírtuk, könnyen elképzelhető, hogy örökre leáldozott a nyári blockbusterek korszakának. Ez azonban nem jelenti azt, hogy néhány kiemelt cím ne lenne képes kiemelkedő eredményet elérni: idén a Dűne 2 és az ismét Kong ellen induló Godzilla is jól teljesített. A múlt évben a Barbenheimer döntögetett rekordokat, előtte a Top Gun: Maverick hasított. Tavaly a botrányok ellenére A kis hableány remake-je uralta ilyenkor a kasszákat 118 milliós bevétellel, amely minden idők legjobbjai közé tartozik – ehhez képest idén a filmek összbevétele 36 százalékkal csökkent az emlékezet napi hétvégén, az egész éves eredményeket nézve pedig 2024 még mindig 22 százaléos lemaradásban ban 2023-hoz képest. Mint a The Wrap összevetéséből és grafikonjából látszik, 2018 és 2019 májusa is egymilliárdos összbevételt hozott – ez csökkent 2022-ben 786, majd 2023-ban 774 millióra – idén pedig mindössze 500 milliónál jár a számláló. Azaz ha nem is a nézők, de a bevételek fele egészen biztosan eltűnt. Ennek persze számtalan oka van: a Marvel nemcsak hanyatlani kezdett, de ráadásul májusra tervezett bemutatóját, a Deadpool & Rozsomákot júliusra csúsztatta. Vagy hogy rengeteg a streamingplatform és előfizetési díjaik is folyamatosan növekednek, így sokan ezek miatt egyszerűen otthon maradnak. A kérdés csak az, a bevételek valaha felzárkóznak-e még a Covid előtti idők eredményeihez.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.