A képregényfilm, amin átok ül
823_top_story_lead.png
Új mutánsok

A képregényfilm, amin átok ül

Mikrofilm

Az Új mutánsokat az ág is húzza – most éppen az amerikai filmkritikusok lázadtak fel ellene.

Az elmúlt években alig akadt szerencsétlenebb csillagzat alatt született stúdiófilm, mit az Új mutánsok. Az X-Men univerzumban játszódó tini-mutánsmozit a stúdió és a rendező se kiköpni, se lenyelni nem tudta; majd egy rakás halasztás és toldozás után a koronavírus tett be a bemutatónak. Most pedig, mikor végre debütálhatott volna a lassan három éve leforgatott filmet, az amerikai kritikusok intettek be neki.

De lássuk, hogy jutottunk el idáig!

Az Új mutánsok nevű képregény adaptációjának ötlete először 2014-ben vetődött fel. A rendezést a Csillagainkban a hiba című zsepkendőszaggató tinidráma rendezője, Josh Boone vállalta volna magára, akinek a karrierjében tökéletes következő lépcsőfok lett volna egy közepes költségvetésű képregénymozi. A film egy rakás tinikorú mutánst mutat be, akik épp csak felfedezik saját képességeiket, miközben igyekszenek kiszabadulni egy szigorúan ellenőrzött intézményből. A sztoriban benne rejlett egy Young Adult sci-fi és egy sötétebb tónusú akciófilm lehetősége is – a problémát épp az okozta, hogy nem tudták eldönteni, milyen irányba vigyék el a produkciót.

2015-ben mindenesetre a Fox stúdió jóváhagyta a projektet, és megszületett a forgatókönyv is. Egy olyan, az X-Men univerzumban játszódó filmet képzeltek el, amely a saját lábán is megáll, és siker esetén természetesen azonnal folytatható. Egy évvel később a stúdió máris kihirdette a bemutató időpontját, amit azóta annyiszor módosítottak, hogy követni is alig lehetett: e szerint 2018 áprilisában debütált volna a film.

Még el sem kezdődött azonban a forgatás, mikor az alkotók és a Fox elképzelései máris egymásba ütköztek:

a Deadpool hatamas sikere után a stúdió szeretett volna egy hasonló, könnyedebb hangulatú filmet; míg a rendező egy sötét tónusú mozit képzelt el – valami "Stephen King találkozása John Hughes-szal" típusút.

2017-ben végül elkezdődtek és két hónap alatt be is fejeződtek a forgatások. Boone óriási stressz alatt volt kénytelen dolgozni, elmondása szerint ugyanis horror-elképzeléseit a stúdió szisztematikusan leépítette. Ekkor már úgy igyekeztek promózni a filmet, mint "a Nulladik óra és a Száll a kakukk fészkére ötvözetét", ennek megfelelően a promóanyagok is egy könnyedebb tinimozi ígéretét igyekeztek elhinteni. Igen ám, de időközben a mozikba érkezett Stephen King Az című regényének adaptációja, mely minden elképzelést felülmúló sikert aratott. A Fox vezetői, látván hogy egy fiatal szereplőkkel telepakolt horror is képes pénzt termelni, a fejükhöz kaptak és kiadták az ukázt: legyen mégis a rendező eredeti, sötétebb elképzelése szerint. Hiába kapott az első, nyers változat jó értékelést a tesztközönségtől, a bemutatót eltolták és pótforgatásokat rendeltek el. AFox-nál ráadásul ügyelniük kellett arra is, hogy az Új mutánsok premierje még véletlen se ütközzön a Deadpool 2, majd a X-Men: Sötét főnix debütjával.

Ekkor már 2019 februári premierről volt szó, amit gyorsan augusztusra változtattak, és nem csak a bemutatónaptár miatt:

kiderült, hogy nem szokásos utóforgatásról van szó, hanem a film közel felét újra kell venni. Ha ez nem lenne elég, még egy dolog bekavart: 2019 márciusában a Disney felvásárolta a Foxot, a világ legnagyobb stúdiójává válva. Sokan abban reménykedtek, így a Marvel-univezum (mely szintén a Disney-é) több figurája bekerülhet az X-Men, így az Új mutánsok világába is, ám csalódniuk kellett: a világuralomra törő mikiegeres céget egyáltalán nem izgatta, mi van azokkal a szuperhősfilmekkel, melyeket a Fox még a felvásárlás előtt készített el. A Sötét Főnix annak rendje és módja szerint meg is bukott, és nagyon úgy nézett ki, ez vár az Új mutánsokra is – sőt, egyesek már a 2015-ös Fantasztikus Négyeshez hasonló fiaskót emlegettek.

Miki egér felfalta a rókát, és egy igazi szörnyet teremtett

Március 20-án nyélbe ütötték minden idők legnagyobb szórakoztatóipari bizniszét. A Disney 71,3 milliárd dollárért felvásárolta a 21st Century Fox filmes és televíziós részlegét. A tranzakció értéke körülbelül a magyar GDP felének felel meg. Az így létrejött gigacég a mozibevételek akár 40 százalékát is megkaparinthatja.

Mivel az utóforgatásokat még mindig nem sikerült befejezni, a bemutatót ismét eltolták, ezúttal 2020 áprilisára. Ekkor már a Disney fejesei is homlokukat ráncolták, de túl késő lett volna belenyúlni a produkcióba. Ha pedig mindez nem lett volna elég, kiderült, hogy azok a bizonyos utóforgatások, amelyek miatt többször eltolták a premiert, valójában nem is történtek meg; a vágók az eredeti felvételekből gazdálkodva próbálták újra- és újravágni a filmet.

Egy hónappal a bemutató előtt pedig megérkezett a koronavírus, amely lényegében leradírozta a teljes mozinaptárat.

A vírushelyzet enyhülésével azonban a Disney igyekezett augusztusban gyorsan piacra dobni a filmet. A premiert sem úszta meg azonban botrány nélkül a mozi: számos orgánum, köztük a The A.V. Club, a RogerEbert.com és a The Boston Globe ugyanis egyszerűen megtagadta, hogy kriitkát közöljön az Új mutánsokról. Az ok: a Disney nem tette elérhetővé a filmet online megtekintésre, sőt, még sajtóvetítést sem rendeztek; így az újságírók csak a normál vetítésre vásárolt mozijeggyel láthatták volna a képregényadaptációt. Az, hogy egy stúdió nem rendez sajtóvetítést valamelyik filmjének, nem példa nélküli – ám jellemzően csak azok a darabok járnak így, amelyeknél a fejesek tartanak a valószínűsíthetően rossz kritikáktól.

A The A.V. Club újságírója esszében magyarázta el, miért nem írnak a filmről: eszerint az amerikai járványügyi helyzet miatt még mindig veszélyes moziba menni, és egyetlen film sem ér annyit, hogy saját munkatársaikat veszélyeztessék. Sőt: az online magazin szerint egyáltalán nem jó ötlet kritikával vagy egyéb írással friss filmeket promózni, ezzel ugyanis moziba menésre sarkallhatják az embereket. Épp ezért minden, hagyományos vetítéssel érkező filmről szóló kritika elé figyelmeztető szöveget helyeznek el: a koronavírus után a mozikat megnyitó Russel Crowe-film kritikájánál például jelezték, hogy az újságíró digitális streamen nézte meg a filmet; illetve felhívták a figyelmet, hogy moziba menés előtt az olvasók tájékozódjanak a járványügyi kockázatokról.

Az Új mutánsok a magyar mozikba szeptember 3-án érkezik.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.