A női lélek és a demokratizálódó Korea is küzd az idei filmfesztiválon
5dca8db5250000b302d2cc75_top_story_lead.jpeg
Született 1982-ben

A női lélek és a demokratizálódó Korea is küzd az idei filmfesztiválon

Mikrofilm

Dramedyk, felemelő vígjátékok és egy politikai thriller is szerepel a Koreai Filmfesztivál idei programjában.

Februárban történelmi sikert aratva egy dél-koreai film vitt mindent az Oscar-gálán – nehéz elhinni, hogy mindez csak fél éve történt, pedig így van. Az Élősködők sikere nem csak azért szólt akkorát, mert először nyerte el a legjobb film aranyszobrocskáját egy idegennyelvű film; vagy mert soha nem fordult még elő, hogy egy mozi két film-díjat (a fődíj mellett a Legjobb nemzetközi film) is elhódítson. Bong Joon-ho abszurd társadalomkritikájának diadala nemcsak az ömagában is zseniális alkotásnak, de maguknak az idegennyelvű filmeknek és persze a koreai filmgyártásnak is szólt.

Az Oscaron érhet csúcsra a dél-koreai sikerfilm

Idegennyelvű mozi még soha nem nyerte meg a Legjobb film Oscarját – talán most? „ Amint legyőzi valaki a felirat jelentette kétcentis akadályt, rengeteg csodálatos filmmel találkozhat " – nyilatkozta filmje Golden Globe-győzelme után Bong Joon-ho, stílusosan koreaiul.

Oldboy; A szobalány; Tavasz, nyár, ősz, tél... és tavasz; Gyújtogatók; A halál jele – csak néhány remek koreai film a közelmúltból, amelyek az egész világot meghódították, de Oscar-jelölésig nem jutottak. És akkor még nem beszéltünk a koreai romantikus filmekről és vígjátékokról, melyek a legelcsépeltebb amerikai sablonokba is képesek valami bizarr csavart vagy érdekes megközelítést csempészni. Vagy épp az akciófilmekről, melyek nemcsak hogy nem utánozzák már Hollywoodot, hanem inkább a megújulásra vágyó Álomgyár igyekszik az ottani rendezőket megkaparintani és olyan filmeket koppintani, mint például a Snowpiercer (melyből a Netflix készített sorozatot a közelmúltban), vagy a Vonat Busanba - Zombi expressz (melynek folytatása volt az első, amely a koronavírus után ismét tömegeket csábított moziba az országban).

Erre a filmkultúrára irányította rá a világ figyelmét az Élősködők Oscar-sikere – és ebbe nyerhetünk ismét betekintést a szeptember 4. és 10. között megrendezendő Koreai Filmfesztiválon.

Idén 4+1 szekcióban összesen 22 filmet nézhetünk meg a budapesti Corvin Moziban a Koreai Kulturális Központ szervezésében.

Mutatjuk, mi az, amit semmiképp sem hagyhatunk ki!

A fesztivál nyitófilmje egy tavalyi akcióvígjáték, az Extrém meló. Ebben a rendőrség kábítószerellenes ügyosztályának egy csapata igyekszik elkapni egy drogbandát, az akció részeként pedig megvásárolják a rosszfiúk főhadiszállásával szemközti éttermet. Igen ám, de hogy az álca működjön is, a kajáldát üzemeltetni is kell – a sült csirke pedig meglepően jó üzletnek bizonyul.

A Friss szekció a legújabb koreai alkotásokat vonultatja fel, kosztümös filmtől kezdve thrilleren át a dokumentumig. Az Elválaszthatatlanok a francia Életrevalók egyfajta koreai értelmezése: feelgood dramedy két jóbarátról; egyikük szellemi, a másik testi fogyatékkal él. Kapcsolatuk akkor tétetik próbára, mikor a semmiből feltűnik egyikük édesanyja, aki úgy dönt, itt az ideje, hogy saját fia életének részévé váljon.

A Kótyagos bokszolóm az "akarat mindenre képes"-típusú sportfilmek és az édes romantikus vígjátékok szórakoztató elegye: ebben egy agysérüléssel küzdő bokszoló igyekszik ismét felkapaszkodni a csúcsra, amiben a terem egyik fiatal üdvöskéje, egy életvidám lány van a segítségére.

A koreai thrillerek azért olyan népszerűek itthon is, mert hagyományosan baromi erősek feszültségkeltésben és hangulatteremtésben – ráadásul jellemzően nem pusztán azzal igyekszenek lekötni a figyelmet, hogy ki a gyilkos, vagy épp mi a nagy rejtély megoldása; gondoljunk csak a Bosszú-trilógia bármelyik darabjára, vagy épp A halál jelére. A Találj rám! is ide tartozik: ebben egy anya ered 6 éve eltűnt kisfia nyomába, miután egy furcsa telefonhívást kap.

Az Arcok szekció Korea nagyhatású filmkészítőinek egyikét mutatja be, hogy a közönség átfogó képet kapjon pályafutásáról. Idén Moon So-ri színésznő és rendező munkásságával ismerkedhetünk meg 4 filmen keresztül. So-ri a koreai filmipar egyik jól ismert arca, aki az 1999-es Mentacukorka című drámával debütált, következő filmjével, a 2002-es Oázissal pedig máris történelmet írt: első koreai színésznőként nyerte el a Velencei Filmfesztivál Marcello Mastroianni Díját, melyet a feltörekvő tehetségeknek ítélnek oda. Az idei Filmfesztivál elhozza Magyarországra So-ri néhány közelmúltbeli sikerét: a 8 esküdt az ország első esküdtszékes tárgyalását mutatja be; a Hahaha!-ban egy rendező és egy filmkritikus bonyolult, romantikát sem nélkülöző kapcsolata bomlik ki előttünk; a Kiserdő pedig azt mutatja be, hogyan talál rá ismét magára egy fiatal nő, aki a nagyváros forgatagát szülőhazája békéjére cseréli. Szintén vetítik a színésznő rendezői bemutatkozását, a 2017-es Egy színésznő viszontagságait. Ebben So-ri saját alteregóját alakítja, egy színésznőt, akinek egy napja során ugyanazokkal a mindennapi életre jellemző nyomasztó és aggasztó dolgokkal kell megküzdenie, mint bármelyikünknek.

A Fókusz szekció filmjei mind egy témára összpontosítanak: ez idén a nők helyzete, önismerete és elnyomott vágyaik. A Fuss önmagadhoz! főhőse a sportban találja meg újra motivációt; a Kedves Junhi! pedig egy anya és tinédzser lánya konfliktusokkal terhelt kapcsolatát mutatja be. A Született 1982-ben Cho Nam-joo 2016-os, azonos című – több mint 1 millió példányban elkelt – bestsellerének adaptációja, mely drámai-misztikus megközelítésben tárja elénk a női lélek összetettségét: a főszereplő házaspár női tagja ugyanis férje szerint úgy viselkedik, mintha különböző személyek szállták volna meg a testét. A film alapjául szolgáló könyv nemrég magyarul is megjelent – a vetítés mellett szeptember 11-én pódiumbeszélgetést is rendeznek, melyen filmes szakemberek és Jin Kyoung-ae koreai fordító – aki többek között Nádas Péter műveit ültette át koreai nyelvre – beszélget a moziról és a könyvről, .

Hasonlóan izgalmasnak ígérkezik a Kolibri című tavalyi dráma is: egy kiskamasz átlagosnak tűnő nyara szolgáltatja az apropót a gyermekkor érzékeny ábrázolásához; a hátteret pedig az 1994-es Korea adja, ahol az ország épp a futball világbajnokság lázában él, miközben az északi szomszéd diktátorát gyászolja.

Az Extra szekció filmtörténeti érdekességek, független- és művészfilmek tárháza, melyet Jung Han-seok, a Busani Nemzetközi Filmfesztivál Koreai Szekcióért felelős programszerkesztője állított össze. Itt láthatjuk például A viselős fa és a tokkebi című filmet, melyhez hasonlóval még biztos nem találkoztunk: a lírai hangulatú dokumentumfilm-fantasy egy nehéz sorsú nőt mutat be, aki a II. világháború során elszenvedett drámáját egy sajátos, szellemekkel kacérkodó misztériumjátékban igyekszik feldolgozni.

A Nyár nagypapánál az a típusú gyönyörűen fényképezett, független dráma, amely az élet apró dolgainak bemutatásával bontja ki univerzális mondanivalóját a család fontosságáról és felmenőink tiszteletéről.

Plusz szekciót kapott Jang Joon-hwan nagysikerű mozija, az 1987: Amikor eljön a nap című politikai thriller. A Taxisofőr testvérfilmjének is nevezett film igaz történeten alapszik: 1987-ben Cson Duhvan a hatalmát féltve igyekszik megkeményíteni elnyomó rendszerét: kínvallatásokkal és egyéb brutális módszerekkel próbálja elhallgattatni a rendszerkritikus hangokat; egy vizeskádas fojtogatás azonban egy egyetemista halálával végződik. Az esetet megpróbálják eltussolni; mikor ez nem sikerül, a nép fellázad a rezsimmel szemben, mindez pedig az ország demokratizálódási folyamatának kezdetét jelenti.

A fesztivál újdonsága, hogy a szervezők szeretnék felhívni a figyelmet a maszkviselés és a véradás fontosságára a járványügyi helyzetben. Szeptember 3-án és 10-én a Magyar Vöröskereszt székházában minden önkéntes véradó koreai vászontáskát, a filmfesztivál látogatói pedig arcmaszkot kapnak ajándékba.

A további részletes program a fesztivál hivatalos oldalán olvasható, jegyek már kaphatóak a Corvin Mozi honlapján.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.