A női lélek és a demokratizálódó Korea is küzd az idei filmfesztiválon
5dca8db5250000b302d2cc75_top_story_lead.jpeg
Született 1982-ben

A női lélek és a demokratizálódó Korea is küzd az idei filmfesztiválon

Mikrofilm

Dramedyk, felemelő vígjátékok és egy politikai thriller is szerepel a Koreai Filmfesztivál idei programjában.

Februárban történelmi sikert aratva egy dél-koreai film vitt mindent az Oscar-gálán – nehéz elhinni, hogy mindez csak fél éve történt, pedig így van. Az Élősködők sikere nem csak azért szólt akkorát, mert először nyerte el a legjobb film aranyszobrocskáját egy idegennyelvű film; vagy mert soha nem fordult még elő, hogy egy mozi két film-díjat (a fődíj mellett a Legjobb nemzetközi film) is elhódítson. Bong Joon-ho abszurd társadalomkritikájának diadala nemcsak az ömagában is zseniális alkotásnak, de maguknak az idegennyelvű filmeknek és persze a koreai filmgyártásnak is szólt.

Az Oscaron érhet csúcsra a dél-koreai sikerfilm

Idegennyelvű mozi még soha nem nyerte meg a Legjobb film Oscarját – talán most? „ Amint legyőzi valaki a felirat jelentette kétcentis akadályt, rengeteg csodálatos filmmel találkozhat " – nyilatkozta filmje Golden Globe-győzelme után Bong Joon-ho, stílusosan koreaiul.

Oldboy; A szobalány; Tavasz, nyár, ősz, tél... és tavasz; Gyújtogatók; A halál jele – csak néhány remek koreai film a közelmúltból, amelyek az egész világot meghódították, de Oscar-jelölésig nem jutottak. És akkor még nem beszéltünk a koreai romantikus filmekről és vígjátékokról, melyek a legelcsépeltebb amerikai sablonokba is képesek valami bizarr csavart vagy érdekes megközelítést csempészni. Vagy épp az akciófilmekről, melyek nemcsak hogy nem utánozzák már Hollywoodot, hanem inkább a megújulásra vágyó Álomgyár igyekszik az ottani rendezőket megkaparintani és olyan filmeket koppintani, mint például a Snowpiercer (melyből a Netflix készített sorozatot a közelmúltban), vagy a Vonat Busanba - Zombi expressz (melynek folytatása volt az első, amely a koronavírus után ismét tömegeket csábított moziba az országban).

Erre a filmkultúrára irányította rá a világ figyelmét az Élősködők Oscar-sikere – és ebbe nyerhetünk ismét betekintést a szeptember 4. és 10. között megrendezendő Koreai Filmfesztiválon.

Idén 4+1 szekcióban összesen 22 filmet nézhetünk meg a budapesti Corvin Moziban a Koreai Kulturális Központ szervezésében.

Mutatjuk, mi az, amit semmiképp sem hagyhatunk ki!

A fesztivál nyitófilmje egy tavalyi akcióvígjáték, az Extrém meló. Ebben a rendőrség kábítószerellenes ügyosztályának egy csapata igyekszik elkapni egy drogbandát, az akció részeként pedig megvásárolják a rosszfiúk főhadiszállásával szemközti éttermet. Igen ám, de hogy az álca működjön is, a kajáldát üzemeltetni is kell – a sült csirke pedig meglepően jó üzletnek bizonyul.

A Friss szekció a legújabb koreai alkotásokat vonultatja fel, kosztümös filmtől kezdve thrilleren át a dokumentumig. Az Elválaszthatatlanok a francia Életrevalók egyfajta koreai értelmezése: feelgood dramedy két jóbarátról; egyikük szellemi, a másik testi fogyatékkal él. Kapcsolatuk akkor tétetik próbára, mikor a semmiből feltűnik egyikük édesanyja, aki úgy dönt, itt az ideje, hogy saját fia életének részévé váljon.

A Kótyagos bokszolóm az "akarat mindenre képes"-típusú sportfilmek és az édes romantikus vígjátékok szórakoztató elegye: ebben egy agysérüléssel küzdő bokszoló igyekszik ismét felkapaszkodni a csúcsra, amiben a terem egyik fiatal üdvöskéje, egy életvidám lány van a segítségére.

A koreai thrillerek azért olyan népszerűek itthon is, mert hagyományosan baromi erősek feszültségkeltésben és hangulatteremtésben – ráadásul jellemzően nem pusztán azzal igyekszenek lekötni a figyelmet, hogy ki a gyilkos, vagy épp mi a nagy rejtély megoldása; gondoljunk csak a Bosszú-trilógia bármelyik darabjára, vagy épp A halál jelére. A Találj rám! is ide tartozik: ebben egy anya ered 6 éve eltűnt kisfia nyomába, miután egy furcsa telefonhívást kap.

Az Arcok szekció Korea nagyhatású filmkészítőinek egyikét mutatja be, hogy a közönség átfogó képet kapjon pályafutásáról. Idén Moon So-ri színésznő és rendező munkásságával ismerkedhetünk meg 4 filmen keresztül. So-ri a koreai filmipar egyik jól ismert arca, aki az 1999-es Mentacukorka című drámával debütált, következő filmjével, a 2002-es Oázissal pedig máris történelmet írt: első koreai színésznőként nyerte el a Velencei Filmfesztivál Marcello Mastroianni Díját, melyet a feltörekvő tehetségeknek ítélnek oda. Az idei Filmfesztivál elhozza Magyarországra So-ri néhány közelmúltbeli sikerét: a 8 esküdt az ország első esküdtszékes tárgyalását mutatja be; a Hahaha!-ban egy rendező és egy filmkritikus bonyolult, romantikát sem nélkülöző kapcsolata bomlik ki előttünk; a Kiserdő pedig azt mutatja be, hogyan talál rá ismét magára egy fiatal nő, aki a nagyváros forgatagát szülőhazája békéjére cseréli. Szintén vetítik a színésznő rendezői bemutatkozását, a 2017-es Egy színésznő viszontagságait. Ebben So-ri saját alteregóját alakítja, egy színésznőt, akinek egy napja során ugyanazokkal a mindennapi életre jellemző nyomasztó és aggasztó dolgokkal kell megküzdenie, mint bármelyikünknek.

A Fókusz szekció filmjei mind egy témára összpontosítanak: ez idén a nők helyzete, önismerete és elnyomott vágyaik. A Fuss önmagadhoz! főhőse a sportban találja meg újra motivációt; a Kedves Junhi! pedig egy anya és tinédzser lánya konfliktusokkal terhelt kapcsolatát mutatja be. A Született 1982-ben Cho Nam-joo 2016-os, azonos című – több mint 1 millió példányban elkelt – bestsellerének adaptációja, mely drámai-misztikus megközelítésben tárja elénk a női lélek összetettségét: a főszereplő házaspár női tagja ugyanis férje szerint úgy viselkedik, mintha különböző személyek szállták volna meg a testét. A film alapjául szolgáló könyv nemrég magyarul is megjelent – a vetítés mellett szeptember 11-én pódiumbeszélgetést is rendeznek, melyen filmes szakemberek és Jin Kyoung-ae koreai fordító – aki többek között Nádas Péter műveit ültette át koreai nyelvre – beszélget a moziról és a könyvről, .

Hasonlóan izgalmasnak ígérkezik a Kolibri című tavalyi dráma is: egy kiskamasz átlagosnak tűnő nyara szolgáltatja az apropót a gyermekkor érzékeny ábrázolásához; a hátteret pedig az 1994-es Korea adja, ahol az ország épp a futball világbajnokság lázában él, miközben az északi szomszéd diktátorát gyászolja.

Az Extra szekció filmtörténeti érdekességek, független- és művészfilmek tárháza, melyet Jung Han-seok, a Busani Nemzetközi Filmfesztivál Koreai Szekcióért felelős programszerkesztője állított össze. Itt láthatjuk például A viselős fa és a tokkebi című filmet, melyhez hasonlóval még biztos nem találkoztunk: a lírai hangulatú dokumentumfilm-fantasy egy nehéz sorsú nőt mutat be, aki a II. világháború során elszenvedett drámáját egy sajátos, szellemekkel kacérkodó misztériumjátékban igyekszik feldolgozni.

A Nyár nagypapánál az a típusú gyönyörűen fényképezett, független dráma, amely az élet apró dolgainak bemutatásával bontja ki univerzális mondanivalóját a család fontosságáról és felmenőink tiszteletéről.

Plusz szekciót kapott Jang Joon-hwan nagysikerű mozija, az 1987: Amikor eljön a nap című politikai thriller. A Taxisofőr testvérfilmjének is nevezett film igaz történeten alapszik: 1987-ben Cson Duhvan a hatalmát féltve igyekszik megkeményíteni elnyomó rendszerét: kínvallatásokkal és egyéb brutális módszerekkel próbálja elhallgattatni a rendszerkritikus hangokat; egy vizeskádas fojtogatás azonban egy egyetemista halálával végződik. Az esetet megpróbálják eltussolni; mikor ez nem sikerül, a nép fellázad a rezsimmel szemben, mindez pedig az ország demokratizálódási folyamatának kezdetét jelenti.

A fesztivál újdonsága, hogy a szervezők szeretnék felhívni a figyelmet a maszkviselés és a véradás fontosságára a járványügyi helyzetben. Szeptember 3-án és 10-én a Magyar Vöröskereszt székházában minden önkéntes véradó koreai vászontáskát, a filmfesztivál látogatói pedig arcmaszkot kapnak ajándékba.

A további részletes program a fesztivál hivatalos oldalán olvasható, jegyek már kaphatóak a Corvin Mozi honlapján.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.