Tévésorozat

Into the Night

  • - kg -
  • 2020. június 21.

Mikrofilm

A belgák egy lengyel sci-fitől (Jacek Dukaj: The Old Axolotl) ihletetten sorozatot készítettek a Netflixnek, mi másról is, mint egy globális katasztrófáról, amely már az első epizódban kinyírja az emberiség túlnyomó többségét. Az elkövető maga a Nap, amelynek sugarai egyszer csak – talán csak a lengyel szerző által ismert okokból – halálos csapást mérnek minden halandó emberre. A sorozat szempontjából is kifejezetten szerencsés, hogy egy olasz NATO-katona valahogy megneszeli a napfelkeltével kezdődő világvégét, és még idejében eltérít egy indulásra kész repülőt. Az új úti cél: mindegy is, csak éjszaka legyen és elegendő üzemanyag. Az utazóközönség olyannyira nemzetközi, hogy hozzá képest Rejtő Jenő orosz hússalátája („Négy különböző nemzetiség képviselője volt az asztalnál…”) már-már maga a megfontolt realizmus: lengyel, olasz, török, belga, orosz és még néhány más náció képviselője igyekszik gépünk fedélzetén az örök éjszakába. Van, aki urnát cipel magával halott szerelme hamvaival, más a beteg kisfiát gyógyíttatná, de van rasszista, bevándorló, influencer, hívő és üzletember is. Amikor utóbbi jelentőségteljesen megjegyzi, hogy szállítmányozással foglalkozik (értsd: nem akarom megmondani, mert maffiózóként dolgozom), a messzi távolban felnevet Rejtő szelleme. Máskor pedig – ha kitörik egy kabinablak vagy megfájdul a pilóta valamije – az Airplane-filmek felfújható robotpilótája kacag egy jót. Mindezek fényében talán meglepő, mennyire feszült és szórakoztató ez a belga gyártású túlélési gyakorlat.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.