Tévésorozat

Into the Night

  • - kg -
  • 2020. június 21.

Mikrofilm

A belgák egy lengyel sci-fitől (Jacek Dukaj: The Old Axolotl) ihletetten sorozatot készítettek a Netflixnek, mi másról is, mint egy globális katasztrófáról, amely már az első epizódban kinyírja az emberiség túlnyomó többségét. Az elkövető maga a Nap, amelynek sugarai egyszer csak – talán csak a lengyel szerző által ismert okokból – halálos csapást mérnek minden halandó emberre. A sorozat szempontjából is kifejezetten szerencsés, hogy egy olasz NATO-katona valahogy megneszeli a napfelkeltével kezdődő világvégét, és még idejében eltérít egy indulásra kész repülőt. Az új úti cél: mindegy is, csak éjszaka legyen és elegendő üzemanyag. Az utazóközönség olyannyira nemzetközi, hogy hozzá képest Rejtő Jenő orosz hússalátája („Négy különböző nemzetiség képviselője volt az asztalnál…”) már-már maga a megfontolt realizmus: lengyel, olasz, török, belga, orosz és még néhány más náció képviselője igyekszik gépünk fedélzetén az örök éjszakába. Van, aki urnát cipel magával halott szerelme hamvaival, más a beteg kisfiát gyógyíttatná, de van rasszista, bevándorló, influencer, hívő és üzletember is. Amikor utóbbi jelentőségteljesen megjegyzi, hogy szállítmányozással foglalkozik (értsd: nem akarom megmondani, mert maffiózóként dolgozom), a messzi távolban felnevet Rejtő szelleme. Máskor pedig – ha kitörik egy kabinablak vagy megfájdul a pilóta valamije – az Airplane-filmek felfújható robotpilótája kacag egy jót. Mindezek fényében talán meglepő, mennyire feszült és szórakoztató ez a belga gyártású túlélési gyakorlat.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.