Tévésorozat

Into the Night

  • - kg -
  • 2020. június 21.

Mikrofilm

A belgák egy lengyel sci-fitől (Jacek Dukaj: The Old Axolotl) ihletetten sorozatot készítettek a Netflixnek, mi másról is, mint egy globális katasztrófáról, amely már az első epizódban kinyírja az emberiség túlnyomó többségét. Az elkövető maga a Nap, amelynek sugarai egyszer csak – talán csak a lengyel szerző által ismert okokból – halálos csapást mérnek minden halandó emberre. A sorozat szempontjából is kifejezetten szerencsés, hogy egy olasz NATO-katona valahogy megneszeli a napfelkeltével kezdődő világvégét, és még idejében eltérít egy indulásra kész repülőt. Az új úti cél: mindegy is, csak éjszaka legyen és elegendő üzemanyag. Az utazóközönség olyannyira nemzetközi, hogy hozzá képest Rejtő Jenő orosz hússalátája („Négy különböző nemzetiség képviselője volt az asztalnál…”) már-már maga a megfontolt realizmus: lengyel, olasz, török, belga, orosz és még néhány más náció képviselője igyekszik gépünk fedélzetén az örök éjszakába. Van, aki urnát cipel magával halott szerelme hamvaival, más a beteg kisfiát gyógyíttatná, de van rasszista, bevándorló, influencer, hívő és üzletember is. Amikor utóbbi jelentőségteljesen megjegyzi, hogy szállítmányozással foglalkozik (értsd: nem akarom megmondani, mert maffiózóként dolgozom), a messzi távolban felnevet Rejtő szelleme. Máskor pedig – ha kitörik egy kabinablak vagy megfájdul a pilóta valamije – az Airplane-filmek felfújható robotpilótája kacag egy jót. Mindezek fényében talán meglepő, mennyire feszült és szórakoztató ez a belga gyártású túlélési gyakorlat.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.