Jaj annak a férfinak, akit nőként anyakönyveztek

Mikrofilm

A mai Verzió adagunk egy szívbe és gyomorba egyszerre markoló történet Grúziából.

A Grúziában született, de Németországban alkotó Yana Ugrekhelidze első egészestés filmjének hősei, Szása és Mari látszólag boldogan és feltűnés nélkül élnek egy tbiliszi lakótelepen, s úgy tűnik, nem is zavarnak senkit. Csakhogy másképp állna a dolog, ha kitudódna a pár titka: a szelíd vonásai ellenére is egyértelműen férfinek látszó Szása valójában lánynak született, és így is anyakönyvezték. Nem lehetnek kétségeink afelől, hogy ezt a „botrányt” a szomszédok nem hagynák annyiban, s ugyanúgy viselkednének, mint a film elején látható lincselni kész csőcselék, amely tűzzel-vassal óvná Grúziát a „LMBTQ propagandától”.

A párnak azonban még ebben a feltűnést kerülő kapcsolatban is a túlélésre kell berendezkednie, mivel Szása – azzal, hogy fiúvá lett egy illegális injekció-kezelést követően – gyakorlatilag törvényen kívülivé is vált. Hivatalos okmányaiban ugyanis „nőként” szerepel, ezért nem tud munkát vállalni, nem kap orvosi ellátást, állampolgári jogait nem gyakorolhatja. (A film emlékezetes jelenete, amikor Szása egy közönséges lakás nappalijában rendelő zugdoktorral húzatja ki a fogát.) A kilátástalan helyzetet Mari próbálja megoldani azzal, hogy béranyaságot vállal, hogy az ezért kapott 12 ezer euróval külföldre szökhessenek és valahol Nyugat-Európában kezdjenek új életet.

 
Instrukciók a túléléshez

De a látszólag egyszerű ügymenet azért mégsem ilyen egyszerű, a szülés közeledtével pedig egyre inkább tűnik megvalósíthatatlannak… Yana Ugrekhelidze is sokkal inkább erre a dilemmára fókuszál, mint a Szásáékra leselkedő veszélyekre. De épp e tapintatnak köszönhető, hogy az Instrukciók a túléléshez sokkal mélyebben érintheti még nézőt, ráadásul azokat is, akiket hidegen hagy az ilyesmi. Hiszen csak azt látjuk, hogy van itt egy helyes, hétköznapi fiatal pár, akik a legkevésbé sem feltűnőek, és akik semmi nem mást nem akarnak csak normális életet élni.

A filmet november 10-én, azaz ma este vetítik a Verzió Fesztiválon 21.15-kor a Toldi mozi nagytermében.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.