Jaj annak a férfinak, akit nőként anyakönyveztek

Mikrofilm

A mai Verzió adagunk egy szívbe és gyomorba egyszerre markoló történet Grúziából.

A Grúziában született, de Németországban alkotó Yana Ugrekhelidze első egészestés filmjének hősei, Szása és Mari látszólag boldogan és feltűnés nélkül élnek egy tbiliszi lakótelepen, s úgy tűnik, nem is zavarnak senkit. Csakhogy másképp állna a dolog, ha kitudódna a pár titka: a szelíd vonásai ellenére is egyértelműen férfinek látszó Szása valójában lánynak született, és így is anyakönyvezték. Nem lehetnek kétségeink afelől, hogy ezt a „botrányt” a szomszédok nem hagynák annyiban, s ugyanúgy viselkednének, mint a film elején látható lincselni kész csőcselék, amely tűzzel-vassal óvná Grúziát a „LMBTQ propagandától”.

A párnak azonban még ebben a feltűnést kerülő kapcsolatban is a túlélésre kell berendezkednie, mivel Szása – azzal, hogy fiúvá lett egy illegális injekció-kezelést követően – gyakorlatilag törvényen kívülivé is vált. Hivatalos okmányaiban ugyanis „nőként” szerepel, ezért nem tud munkát vállalni, nem kap orvosi ellátást, állampolgári jogait nem gyakorolhatja. (A film emlékezetes jelenete, amikor Szása egy közönséges lakás nappalijában rendelő zugdoktorral húzatja ki a fogát.) A kilátástalan helyzetet Mari próbálja megoldani azzal, hogy béranyaságot vállal, hogy az ezért kapott 12 ezer euróval külföldre szökhessenek és valahol Nyugat-Európában kezdjenek új életet.

 
Instrukciók a túléléshez

De a látszólag egyszerű ügymenet azért mégsem ilyen egyszerű, a szülés közeledtével pedig egyre inkább tűnik megvalósíthatatlannak… Yana Ugrekhelidze is sokkal inkább erre a dilemmára fókuszál, mint a Szásáékra leselkedő veszélyekre. De épp e tapintatnak köszönhető, hogy az Instrukciók a túléléshez sokkal mélyebben érintheti még nézőt, ráadásul azokat is, akiket hidegen hagy az ilyesmi. Hiszen csak azt látjuk, hogy van itt egy helyes, hétköznapi fiatal pár, akik a legkevésbé sem feltűnőek, és akik semmi nem mást nem akarnak csak normális életet élni.

A filmet november 10-én, azaz ma este vetítik a Verzió Fesztiválon 21.15-kor a Toldi mozi nagytermében.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Varga Judit választása

Nem világos, milyen színjáték bontakozik ki szemünk előtt, az pedig végképp homályos egyelőre, végül hogyan döntenek: megteszik-e a „visszautasíthatatlan” ajánlatot, az érintett a tisztesség maradéka megőrzését választja vagy elfogadja az eddiginél is gátlástalanabb kézitusa katonájának szerepét a hatalomért.

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.