Jaj annak a férfinak, akit nőként anyakönyveztek

Mikrofilm

A mai Verzió adagunk egy szívbe és gyomorba egyszerre markoló történet Grúziából.

A Grúziában született, de Németországban alkotó Yana Ugrekhelidze első egészestés filmjének hősei, Szása és Mari látszólag boldogan és feltűnés nélkül élnek egy tbiliszi lakótelepen, s úgy tűnik, nem is zavarnak senkit. Csakhogy másképp állna a dolog, ha kitudódna a pár titka: a szelíd vonásai ellenére is egyértelműen férfinek látszó Szása valójában lánynak született, és így is anyakönyvezték. Nem lehetnek kétségeink afelől, hogy ezt a „botrányt” a szomszédok nem hagynák annyiban, s ugyanúgy viselkednének, mint a film elején látható lincselni kész csőcselék, amely tűzzel-vassal óvná Grúziát a „LMBTQ propagandától”.

A párnak azonban még ebben a feltűnést kerülő kapcsolatban is a túlélésre kell berendezkednie, mivel Szása – azzal, hogy fiúvá lett egy illegális injekció-kezelést követően – gyakorlatilag törvényen kívülivé is vált. Hivatalos okmányaiban ugyanis „nőként” szerepel, ezért nem tud munkát vállalni, nem kap orvosi ellátást, állampolgári jogait nem gyakorolhatja. (A film emlékezetes jelenete, amikor Szása egy közönséges lakás nappalijában rendelő zugdoktorral húzatja ki a fogát.) A kilátástalan helyzetet Mari próbálja megoldani azzal, hogy béranyaságot vállal, hogy az ezért kapott 12 ezer euróval külföldre szökhessenek és valahol Nyugat-Európában kezdjenek új életet.

 
Instrukciók a túléléshez

De a látszólag egyszerű ügymenet azért mégsem ilyen egyszerű, a szülés közeledtével pedig egyre inkább tűnik megvalósíthatatlannak… Yana Ugrekhelidze is sokkal inkább erre a dilemmára fókuszál, mint a Szásáékra leselkedő veszélyekre. De épp e tapintatnak köszönhető, hogy az Instrukciók a túléléshez sokkal mélyebben érintheti még nézőt, ráadásul azokat is, akiket hidegen hagy az ilyesmi. Hiszen csak azt látjuk, hogy van itt egy helyes, hétköznapi fiatal pár, akik a legkevésbé sem feltűnőek, és akik semmi nem mást nem akarnak csak normális életet élni.

A filmet november 10-én, azaz ma este vetítik a Verzió Fesztiválon 21.15-kor a Toldi mozi nagytermében.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.