Amikor az erőszak a családban marad

Mikrofilm

Megrázó rövidfilm a Verzión.

„Olga Lucovnicova Belgiumban élő moldovai filmkészítő. A moldovai Zene-, Színház- és Képzőművészeti Akadémián filmművészetet tanult, valamint az Erasmus Mundus és a DocNomads közös mesterprogramjában dokumentumfilm-rendező képzésén vett részt. Filmkészítőként különösen olyan filmek érdeklik, amelyek hozzájárulhatnak a társadalmi változáshoz és közös párbeszédet indíthatnak el” – olvashatjuk a Verzió Dokumtumfilm Fesztivál honlapján a fiatal rendező villáméletrajzát, mely mögött nemcsak művészi ambíciók sejlenek fel, de a gondoskodó családi hátország is, amely lehetővé tette az ifjú tehetség kibontakozását.

Ha hozzátesszük ehhez, hogy Olga Lucovnicova 20 perces, Tudor bácsi című rövidfilmjében gyermekkori nyaralásai színhelyére, a nagyszülői házba tér vissza, első gondolatunk az, hogy családi históriába oltott nosztalgikus visszaemlékezéssel van dolgunk. És kezdetben erről is van szó.

 
Részlet a filmből 
 

Három otthonkás nagynéni sóhajtozik a régi fényképalbumot lapozgatva, belefeledkezve a szokásos képrejtvénybe: ki kicsoda 4, 5, 9 évesen, hol készült a fotó, iskolában, esküvőn, temetésen? A régi fotók, a szentképekkel, gyertyákkal, faliszőnyegekkel dekorált házbelső is melegséget áraszt, csak az egyetlen férfi tűnik oda nem illőnek.

De amint az a címből sejthető, a stáb miatta, a ház egyetlen férfi lakója, Tudor bácsi miatt hozta a kamerát.

A meghitt családi képek alatt a vele folytatott párbeszéd hallható, s elszabadul a pokol; Olga szembesíti nagybátyját a múlttal, felidézi hogyan közelített hozzá a férfi, amikor kilenc éves volt. De a legnagyobb tulajdonképpen az, hogy Tudor bácsi ma sem érti – nem is akarja érteni –, hogy miért okozott szexuális zaklatásával traumát, hiszen nem bántott ő senki, nem emelt kezet a gyerekre…

Olga Lucovnicova filmje nem vádirat, sokkal inkább segélykiáltás, mivel a történet cseppet sem szabályt erősítő kivétel. Mégis alig esik erről szó, mivel az ilyen esetek többsége családban marad.

A filmet november 11-én, azaz ma este tekinthetik meg a Verzió Fesztiválon 18.00-kor a Művész mozi Huszárik termében.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.