Amikor az erőszak a családban marad

Mikrofilm

Megrázó rövidfilm a Verzión.

„Olga Lucovnicova Belgiumban élő moldovai filmkészítő. A moldovai Zene-, Színház- és Képzőművészeti Akadémián filmművészetet tanult, valamint az Erasmus Mundus és a DocNomads közös mesterprogramjában dokumentumfilm-rendező képzésén vett részt. Filmkészítőként különösen olyan filmek érdeklik, amelyek hozzájárulhatnak a társadalmi változáshoz és közös párbeszédet indíthatnak el” – olvashatjuk a Verzió Dokumtumfilm Fesztivál honlapján a fiatal rendező villáméletrajzát, mely mögött nemcsak művészi ambíciók sejlenek fel, de a gondoskodó családi hátország is, amely lehetővé tette az ifjú tehetség kibontakozását.

Ha hozzátesszük ehhez, hogy Olga Lucovnicova 20 perces, Tudor bácsi című rövidfilmjében gyermekkori nyaralásai színhelyére, a nagyszülői házba tér vissza, első gondolatunk az, hogy családi históriába oltott nosztalgikus visszaemlékezéssel van dolgunk. És kezdetben erről is van szó.

 
Részlet a filmből 
 

Három otthonkás nagynéni sóhajtozik a régi fényképalbumot lapozgatva, belefeledkezve a szokásos képrejtvénybe: ki kicsoda 4, 5, 9 évesen, hol készült a fotó, iskolában, esküvőn, temetésen? A régi fotók, a szentképekkel, gyertyákkal, faliszőnyegekkel dekorált házbelső is melegséget áraszt, csak az egyetlen férfi tűnik oda nem illőnek.

De amint az a címből sejthető, a stáb miatta, a ház egyetlen férfi lakója, Tudor bácsi miatt hozta a kamerát.

A meghitt családi képek alatt a vele folytatott párbeszéd hallható, s elszabadul a pokol; Olga szembesíti nagybátyját a múlttal, felidézi hogyan közelített hozzá a férfi, amikor kilenc éves volt. De a legnagyobb tulajdonképpen az, hogy Tudor bácsi ma sem érti – nem is akarja érteni –, hogy miért okozott szexuális zaklatásával traumát, hiszen nem bántott ő senki, nem emelt kezet a gyerekre…

Olga Lucovnicova filmje nem vádirat, sokkal inkább segélykiáltás, mivel a történet cseppet sem szabályt erősítő kivétel. Mégis alig esik erről szó, mivel az ilyen esetek többsége családban marad.

A filmet november 11-én, azaz ma este tekinthetik meg a Verzió Fesztiválon 18.00-kor a Művész mozi Huszárik termében.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.