film

Judy

  • - kg -
  • 2020. február 16.

Mikrofilm

Rita Hayworth, a negyvenes évek végzet asszonya, a Gilda című noir ellenállhatatlan Gildája így foglalta össze keserű élettapasztalatát: „Minden férfi, akit csak ismertem, Gildával feküdt le… de velem kelt fel.” A negyvenes évei­ben járó Frances Ethel Gumm sem a levegőbe beszél, amikor élete alkonyán egy tévéműsorban kifakad: „Esténként egy órán át vagyok csak Judy Garland!” Azoknak szól ez a mondat, akik eddig valamiért nem sejtették, milyen pokoli nehéz volt egy életen át Judy Garlandnak lenni, s ők nem lehetnek mások, csak a nagyon későn jövők, hiszen már a film elején valami egészen megbocsáthatatlan történik a kis Judyval: az MGM stúdió második M-je, Louis B. Mayer zaklatja atyáskodva az Óz… díszletei között a kétéves kora óta pályán lévő gyereksztárt. Mayer visszatér még egy szörnyű emlék erejéig, de ekkor már rég Renée Zellwegernél a mikrofon. Londonban járunk, itt még tapsolnak, ha a középkorú, gyógyszerfüggő Dorothy elénekeli az Over the Rainbow-t.  És mire elhangzik az örökzöld Óz-sláger az utolsó évében járó sztárt alakító sztártól, két dologban biztosak lehetünk: az egyik, hogy Judy Garlandnak lenni valóban pokoli nehéz volt, hiszen minden képsorával ezt illusztrálja ez az iskolás életrajz; a másik, hogy Zellweger, aki a század elején még a természetességével tüntetett, azóta Oscart érő manírokat növesztett. A Judy még csak nem is az első a hollywoodi dívák angliai alkonyát megörökítő filmek sorában: nemrég Annette Bening volt a Liverpoolba halni érkező Gloria Grahame, és ebben a mezőnyben messze ő a nyerő.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.