film

Judy

  • - kg -
  • 2020. február 16.

Mikrofilm

Rita Hayworth, a negyvenes évek végzet asszonya, a Gilda című noir ellenállhatatlan Gildája így foglalta össze keserű élettapasztalatát: „Minden férfi, akit csak ismertem, Gildával feküdt le… de velem kelt fel.” A negyvenes évei­ben járó Frances Ethel Gumm sem a levegőbe beszél, amikor élete alkonyán egy tévéműsorban kifakad: „Esténként egy órán át vagyok csak Judy Garland!” Azoknak szól ez a mondat, akik eddig valamiért nem sejtették, milyen pokoli nehéz volt egy életen át Judy Garlandnak lenni, s ők nem lehetnek mások, csak a nagyon későn jövők, hiszen már a film elején valami egészen megbocsáthatatlan történik a kis Judyval: az MGM stúdió második M-je, Louis B. Mayer zaklatja atyáskodva az Óz… díszletei között a kétéves kora óta pályán lévő gyereksztárt. Mayer visszatér még egy szörnyű emlék erejéig, de ekkor már rég Renée Zellwegernél a mikrofon. Londonban járunk, itt még tapsolnak, ha a középkorú, gyógyszerfüggő Dorothy elénekeli az Over the Rainbow-t.  És mire elhangzik az örökzöld Óz-sláger az utolsó évében járó sztárt alakító sztártól, két dologban biztosak lehetünk: az egyik, hogy Judy Garlandnak lenni valóban pokoli nehéz volt, hiszen minden képsorával ezt illusztrálja ez az iskolás életrajz; a másik, hogy Zellweger, aki a század elején még a természetességével tüntetett, azóta Oscart érő manírokat növesztett. A Judy még csak nem is az első a hollywoodi dívák angliai alkonyát megörökítő filmek sorában: nemrég Annette Bening volt a Liverpoolba halni érkező Gloria Grahame, és ebben a mezőnyben messze ő a nyerő.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”