Úgy néz ki, amíg világ a világ, M. Night Shyamalan minden projektjét úgy reklámozzák majd, mint "a Hatodik érzék rendezőjétől". Az indiai gyökerekkel rendelkező amerikai direktor két apró dramedy után 1999-ben robbant be a filmvilágba a Bruce Willis főszereplésével készült thrillerrel, mely látszólag egyetlen csattanóra épül - azzal azonban a mémeknek, na meg az azóta eltelt két évtizednek köszönhetően már az is tisztában van, aki soha nem látta a mozit. A Hatodik érzéknek azonban nem hiába van máig tartó kultusza, 6 Oscar-jelölése, na meg világszinten több mint 650 millió dolláros bevétele: a gyász feldolgozásának érzékeny és izgalmas ábrázolása akkor is hatásos, ha tisztában vagyunk azzal a bizonyos fordulattal.
A film végi csavarokat azonban a rendező azóta sem tudta ilyen kreatívan kihasználni
- vagy épp fordítva, filmjeinek nagy része azért nem állta ki az idő próbáját, mert a '99-es remekével ellentétben tényleg egyedül arra az utolsó poénra épültek. A 2000-es A sebezhetetlen még A Nagy Képregénybumm előtt érkezett, így meglepően frissnek és üdítőnek hat a mai, egy kaptafára készülő Marvel- és kvázi-Marvel-filmekhez képest. Ugyanígy megvannak a rajongói a feszültségkeltésben jeles 2002-es Jeleknek is - utána azonban elkezdődött a lejtmenet. A 2004-es A falu blöffnek még épp elment, az azt két évvel követő Lány a vízben azonban már annak sem. A növényektől rettegő Mark Wahlbert magából és a rendezőből is hülyét csinált Az eseménnyel, a mainstream blockbusterek közé vágyó Shyamalan pedig a maradék becsületét is eljátszotta Az utolsó léghajlítóval és A Föld utánnal, melyek nemcsak borzalmasak voltak, de ordas nagyot is buktak a kasszáknál.
Ezután az alkotó két évre visszavonult, 2015-re pedig mintha újult formában tért volna vissza:
producerként és rendezőként is részt vett a Wayward Pines című sorozat munkálataiban, amely mintha a régi Shyamalan-t idézte volna - hogy aztán a második évad végleg taccsra tette a tévéműsort. Ettől is nagyobb meglepetés volt azonban A látogatás: a talált szalagos, apró horrormoziban minden megvolt, ami annak idején ismertté tette a rendezőt: mesterien adagold rettegés, remek karakterábrázolás, feszes dramaturgia és a filmvégi csavar, ami nem hazavágja, hanem új szintre emeli az addig látottakat.
A sikerek hatására Shyamalan végre belevághatott régóta dédelgetett projektjébe, A sebezhetetlen folytatásába: ez volt a Széttörve, mely 2016 meglepő mozis sikerét aratta. Zöld utat kapott a trilógia harmadik része, az Üveg is, mely bár több pénzből készült, mégse szólt már akkorát. Mindezzel együtt azonban a rendezőnek sikerült elérnie, hogy ismét tényezővé vált Hollywoodban: Servant címmel horrorsorozatot készített az Apple Tv-nek, melynek hamarosan itt a második évada, legközelebb pedig egy képegényadaptációval tér vissza a mozikba.
Legújabb, Old című filmje Pierre Oscar Lévy és Frederik Peeters 2010-es graphic novel-je, a Sandcastle alapján készül. Az Alkonyzóna-szerű egzisztenciális horror 13 emberről szól, akik a tengerparton rekednek, miután különös és gyorsan lefolyó öregedés-kór kapja el őket. A hírek szerint a rendező Apák napjára kapta ajándékba ajándékba a képregényt, ami úgy megtetszett neki, hogy egyből megvásárolta a jogait. A film munkálatai jelenleg is zajlanak, ahogy arról a Twitteren a rendező a napokban beszámolt. A főbb szerepekben többek között Gael Garcia Bernal, Eliza Scanlen és Thomasin McKenzie láthatóak majd, a bemutató várhatóan jövő júliusban lesz.