Képregényadaptációval tér vissza a filmvégi erőltetett csavarok mestere

Képregényadaptációval tér vissza a filmvégi erőltetett csavarok mestere

  • narancs.hu
  • 2020. október 1.

Mikrofilm

Halottak, űrlények és növények után Shyamalan következő filmjében az öregedéstől retteghetünk.

Úgy néz ki, amíg világ a világ, M. Night Shyamalan minden projektjét úgy reklámozzák majd, mint "a Hatodik érzék rendezőjétől". Az indiai gyökerekkel rendelkező amerikai direktor két apró dramedy után 1999-ben robbant be a filmvilágba a Bruce Willis főszereplésével készült thrillerrel, mely látszólag egyetlen csattanóra épül - azzal azonban a mémeknek, na meg az azóta eltelt két évtizednek köszönhetően már az is tisztában van, aki soha nem látta a mozit. A Hatodik érzéknek azonban nem hiába van máig tartó kultusza, 6 Oscar-jelölése, na meg világszinten több mint 650 millió dolláros bevétele: a gyász feldolgozásának érzékeny és izgalmas ábrázolása akkor is hatásos, ha tisztában vagyunk azzal a bizonyos fordulattal.

A film végi csavarokat azonban a rendező azóta sem tudta ilyen kreatívan kihasználni

- vagy épp fordítva, filmjeinek nagy része azért nem állta ki az idő próbáját, mert a '99-es remekével ellentétben tényleg egyedül arra az utolsó poénra épültek. A 2000-es A sebezhetetlen még A Nagy Képregénybumm előtt érkezett, így meglepően frissnek és üdítőnek hat a mai, egy kaptafára készülő Marvel- és kvázi-Marvel-filmekhez képest. Ugyanígy megvannak a rajongói a feszültségkeltésben jeles 2002-es Jeleknek is - utána azonban elkezdődött a lejtmenet. A 2004-es A falu blöffnek még épp elment, az azt két évvel követő Lány a vízben azonban már annak sem. A növényektől rettegő Mark Wahlbert magából és a rendezőből is hülyét csinált Az eseménnyel, a mainstream blockbusterek közé vágyó Shyamalan pedig a maradék becsületét is eljátszotta Az utolsó léghajlítóval és A Föld utánnal, melyek nemcsak borzalmasak voltak, de ordas nagyot is buktak a kasszáknál.

Ezután az alkotó két évre visszavonult, 2015-re pedig mintha újult formában tért volna vissza:

producerként és rendezőként is részt vett a Wayward Pines című sorozat munkálataiban, amely mintha a régi Shyamalan-t idézte volna - hogy aztán a második évad végleg taccsra tette a tévéműsort. Ettől is nagyobb meglepetés volt azonban A látogatás: a talált szalagos, apró horrormoziban minden megvolt, ami annak idején ismertté tette a rendezőt: mesterien adagold rettegés, remek karakterábrázolás, feszes dramaturgia és a filmvégi csavar, ami nem hazavágja, hanem új szintre emeli az addig látottakat.

A sikerek hatására Shyamalan végre belevághatott régóta dédelgetett projektjébe, A sebezhetetlen folytatásába: ez volt a Széttörve, mely 2016 meglepő mozis sikerét aratta. Zöld utat kapott a trilógia harmadik része, az Üveg is, mely bár több pénzből készült, mégse szólt már akkorát. Mindezzel együtt azonban a rendezőnek sikerült elérnie, hogy ismét tényezővé vált Hollywoodban: Servant címmel horrorsorozatot készített az Apple Tv-nek, melynek hamarosan itt a második évada, legközelebb pedig egy képegényadaptációval tér vissza a mozikba.

Legújabb, Old című filmje Pierre Oscar Lévy és Frederik Peeters 2010-es graphic novel-je, a Sandcastle alapján készül. Az Alkonyzóna-szerű egzisztenciális horror 13 emberről szól, akik a tengerparton rekednek, miután különös és gyorsan lefolyó öregedés-kór kapja el őket. A hírek szerint a rendező Apák napjára kapta ajándékba ajándékba a képregényt, ami úgy megtetszett neki, hogy egyből megvásárolta a jogait. A film munkálatai jelenleg is zajlanak, ahogy arról a Twitteren a rendező a napokban beszámolt. A főbb szerepekben többek között Gael Garcia Bernal, Eliza Scanlen és Thomasin McKenzie láthatóak majd, a bemutató várhatóan jövő júliusban lesz.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.