Két végtelenül magányos ember között egyszer csak felforr a levegő

  • Lichter Péter
  • 2018. október 29.

Mikrofilm

Soha nem volt még ilyen izgalmas, hogy nem történik semmi. (Oké, ehhez Bill Murray is kellett.)

A hosszú élet titka a rendszeres kultfilmnézés – ha kimaradt, azért, ha régen volt, azért, ha ezredszer, akkor azért kell látni, és hozzá elolvasni Lichter Péter kísérleti filmes és filmtörténész gyorselemzéseit. Volt már szó texasi láncfűrészekrőlidőutazó majmokról és tragikusan sikertelen, de érzékeny emberekről, és Susan Sontag legkedvesebb művészhorrorjáról, de most jöjjön egy lefegyverzően intim utazás az elidegenedés ijesztően közeli szigetére.

Gyakran azok a filmek kötnek le a leginkább, amikben lényegében semmi sem történik. Amiknek a történetét egy mondatban össze lehet foglalni, és körülbelül annyira fordulatosak, mint egy golfmérkőzés. Általában ezeket a lassan csordogáló, banális cselekményű darabokat szokás a „művészfilm” dobozába pakolni, abból a feltételezésből kiindulva, hogy amiben nem nagyon történik semmi, az már eleve művészet.

Pedig számtalan ilyen művészfilm vall csúfos kudarcot, és válik valóban unalmassá – a fordulatosság és a csavaros sztori felszámolása az egyik legkockázatosabb mutatvány a filmkészítésben. Sofia Coppola gyakran merészkedik erre az ingoványos terepre, és pályafutásának eddigi legnagyobb sikere, az Elveszett jelentés azt bizonyítja, hogy otthon érzi magát a „kényelmes impresszionizmusnak” is nevezhető stílusban.

false

Sofia Coppola, Új Hollywood legendás rendezőjének, Francis Ford Coppolának a lánya 1971-ben született. A művészcsalád bohém miliője mindhárom Coppola gyerekre nagy hatással volt: a fiatalon, huszonegy évesen motorcsónak-balesetben elhunyt legidősebb báty, Gian-Carlo producernek készült, Sofia másik testvére, Roman pedig Wes Anderson állandó forgatókönyvírója lett, a Holdfény királyságért Oscarra is jelölték. A Coppola családot gigászi művészklánként lehetne a legjobban leírni: tele van sztárokkal és exsztárokkal Nicolas Cage-től Jason Schwartzmanen át Talia Shire-ig, de még a távoli unokatestvérek is filmrendezők.

Sofia is elég hamar belevetette magát a filmforgatás sűrűjébe: először még kisbabaként szerepelt apukája korszakalkotó gengszterfilmjében, A keresztapa első részében (ő volt Connie Corleone babája, akit a film fináléjában megkeresztelnek), később, a trilógia harmadik részében már majdnem főszerepet kapott: ő alakította Michael Corleone lányát. Az alakítását annyira lehúzta a kritika és a szakma (tényleg nem volt jó benne), hogy felhagyott a színészkedéssel, és rendezni kezdett. Mindannyiunk szerencséjére.

Első filmje, az Öngyilkos szüzek nem egyszerűen meggyőző volt, hanem bámulatosan összeszedett: mai szemmel nézve egy cseppet sem öregedett 1999 óta. A film egy egészen bizarr, a hetvenes években játszódó történetet mesél el négy depressziós, és a kertvárosi kamasz fiúk szemében misztikus aurával övezett lányról.

Coppola egyből megtalálta a saját hangját: keserédes hangulat, savanykás humor és lírai impresszionizmussal megfestett képek jellemzik későbbi filmjeit is – egyiket inkább (Csábítás; Marie Antoinette), másikat kevésbé (Lopom a sztárom). Az Elveszett jelentéssel Coppola nagyon pontosan eltalált egy hangulatot, egy tempót, ami a kortárs amerikai filmben leginkább talán Noah Baumbachhal és Todd Haynesszel rokonítja.

A film egyik főszereplője, Bill Murray egy kissé kiégett filmsztárt alakít, aki Tokióba érkezik, hogy egy japán whiskyt reklámozzon. A hatalmas hotel hideg márványtömbjei között Bob alvajáróként ténfereg, a formális japán etikettet követő vendéglátói forgatásokról televíziós stúdiókba hurcolják, a fennmaradó időben pedig a szálloda félhomályos bárjába menekül. A film másik hőse a fiatal Charlotte, aki friss házasként elkísérte a szállodába a metropoliszban dolgozó, fotós férjét. A lányt a figyelemzavaros és csak magával (illetve a munkájával) törődő férje az idő nagy részében egyedül hagyja a szállodában: Charlotte kíváncsi sétákat tesz a zajos nagyvárosban, illetve egy buddhista kolostort is meglátogat.

De ezek a séták és bóklászások lassan kényszercselekvéssé válnak, Charlotte-on eluralkodik a magány. Az álmatlanságban szenvedő Bob és Charlotte véletlenül szóba elegyednek a szálloda bárjában, ahol csak európaiak és amerikaiak tanyáznak, mintha a Casablanca senki földjén lennének – a két magányos figura gyorsan egymásra hangolódik, láthatóan mindketten az őszinteséget értékelik a másikban. Azt, amit nem kaphatnak meg a saját környezetükben: Charlotte megjátszós férje csupa felszínes és ostoba sztárral veszi körül magát, Bob pedig a japán celebvilág absztrakt forgatagában sodródik, így a maga lakonikus módján hálás a lánynak, hogy nem a celebet látja benne.

Coppola filmjét sem a fordulatos sztori tette tehát kultikus sikerré, hanem kendőzetlen egyszerűsége és őszintesége. Ez a csendes őszinteség hatja át az egész filmet: Coppola bízik a két karakter (illetve színész) között felizzó kémiában. Murraynek mindig is jól állt ez a világtól eltávolodott, félmosolyos nihilizmus, a félvállról odaköpött poénok – már az Idétlen időkiget is ez tette naggyá, később pedig Wes Anderson erre a karakterre építve írta zseniális szerepeit Murraynek: ilyen például az Okostojás ellazult igazgatója, az Édesvízi élet unott kalandora vagy a Holdfény királyság kiábrándult apafigurája.

Coppola hagyja, hogy a karakterei alakítsák a filmet, nem erőltet rájuk semmilyen kötelező drámát vagy fordulatot – a klasszikus forgatókönyvírás szabályait csak a film legmélyebb alapozására használja. Lance Acord operatőrrel egy rendkívül impresszionisztikus, helyenként kimondottan egy dokumentumfilm esetlegességére emlékeztető filmnyelvet dolgoztak ki, ami szabadon követi a bátran improvizáló színészeket. Coppola talán a legtöbbet John Cassavetestől (New York árnyai; Egy hatás alatt álló nő; Arcok) tanult, aki szintén mindent alárendelt a színészek hitelességének, még a „jól megcsinált képeket” is, amivel széttartó, a drámai csúcspontokat teljesen mellőző filmeket alkotott.

Persze Coppola nem ment olyan messzire, mint elődje, ügyesen terelte a történetet a megfelelő tempóban: a rendező egyik legnagyobb erénye ez a ritmusérzék, amellyel a látszólag banális és hétköznapi pillanatok szövedékét mégis egységes történetté tudja formálni – a forgatókönyvírói Oscar is ezt a kifinomult arányérzéket bizonyítja.

Coppola remekül választ zenét, generációjából talán csak Spike Jonze nyúl hasonlóan jó érzékkel a popzenéhez – aki egyébként a rendező férje volt az Elveszett jelentést megelőző négy évben. Coppola második alkotása az ő „így jöttem-filmje”, aminél személyesebb és egységesebb munkát azóta sem készített – olyan személyesség árad belőle, ami mindenkit könnyedén magával tud ragadni.

______

false

Ha további kultfilmekre és kultfilmelemzésekre szomjazik, akkor forduljon bizalommal a szerző Scolar kiadónál 52 kultfilm – A Szárnyas fejvadásztól a Feltörő színekig címmel októberben megjelenő könyvéhez. Érdemes!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.