Csoda az Oscar-gálán: történelmet írt egy dél-koreai film

  • Szabó Ádám
  • 2020. február 10.

Mikrofilm

Scorsese és Az ír viszont hoppon maradtak.

Az Élősködők diadalmenetével mi is többször foglalkoztunk (sőt, ez volt nálunk az év filmje tavaly), az előzetesek alapján azonban inkább csak reménykedni lehetett a győzelmében. Úgy tűnt ugyanis, hogy a jelöltek közül utolsóként bemutatott 1917 a Golden Globe, a Producerek Céhének díja és a BAFTA után az Oscaron is mindent visz majd.

Nem így lett: tarolt a dél-koreai mozi, de a legtöbb jelölést kapó filmeknek azért jutott egy-egy vigaszdíj. Kivéve Az ír-t, amely 10 nominációval maradt hoppon.

Az Oscaron érhet csúcsra a dél-koreai sikerfilm

Idegennyelvű mozi még soha nem nyerte meg a Legjobb film Oscarját - talán most? „ Amint legyőzi valaki a felirat jelentette kétcentis akadályt, rengeteg csodálatos filmmel találkozhat " - nyilatkozta filmje Golden Globe-győzelme után Bong Joon-ho, stílusosan koreaiul.

Ahogy tavaly, úgy idén is ceremóniamester nélkül zajlott le az Oscar-díjátadó, szám szerint a 92. Így sem maradtunk nyitó monológ nélkül: az este elején Steve Martin és Chris Rock korábbi házigazdák vicceskedtek az idei jelöltekkel. Ők azonban közel sem olyan szabadszájúak, mint Ricky Gervais, és az Oscar sem egy Golden Globe, ahol megengedett a féktelen poénkodás.

Host nélkül azonban sokkal nagyobb hangsúlyt kaptak például a díjat átadók.

Van, aki élt a lehetőséggel és a maga két percében is képes volt szórakoztató műsort kerekíteni. Maya Rudolph és Kristen Wiig a Legjobb díszlet díjának kiosztása előtt a hisztérikus nők sztereotípiáját figurázták ki, majd bevallották: csak azért játsszák az agyukat, mert így akarják felkelteni a terembe ülő rendezők figyelmét. A kamera pedig közben Scorsese-t (akinek filmjében az egyetlen női szereplő 3 mondatot kapott) és Tarantinót (akinek mozijában szintén nem bánnak kesztyűs kézzel a nőkkel) mutatta.

Az ilyen közjátékok mellett főleg zenei betétek gondoskodtak a showról: a jelölt betétdalok mellett fellépett Eminem is, aki 17 éve nyert Oscart. A Lose Yourself (8 mérföld) ott van minden idők legemlékezetesebb nyertesei között, de mivel tele van káromkodással, csak cenzúrázva hangozhatott el.

A reakciók szerint a jelenlévő sztárok sem nagyon tudták hova tenni az előadást, az alvó Scorseset vagy az elképedt arcú Idina Menzelt máris felkapta a Twitter népe.

Ami a színészdíjakat illeti, nem sok meglepetésben volt részünk.

Brad Pitt a várakozásoknak megfelelően megkapta első színészi Oscarját (producerként a 12 év rabszolgaságért már kapott egyet). Egyébként ő volt a díjszezon egyik legszórakoztatóbb figurája, aki köszönőbeszédeiben rendszeresen szingliségével poénkodott, egy díszebéden pedig úgy hordta névtábláját, mintha nem ő lenne a világ egyik legismertebb embere. Ezúttal nem túlozta el beszédét, de odaszúrt egyet a Donald Trumpot nemrég felmentő amerikai szenátusnak: azt mondta, csak 45 másodperce van, ami pont 45 másodperccel több, mint amit a republikánus szenátorok adtak John Boltonnak, az elnök volt nemzetbiztonsági tanácsadójának, akit meg sem hallgattak, pedig lényeges információk birtokában volt Trump törvénysértésével kapcsolatban.

A Legjobb női mellékszereplőnek járó szobrot Laura Dern vihette haza a Házassági történetért, ezzel pedig a Netflix megszerezte első színészi Oscar-díját. A Legjobb női főszereplő Renée Zellweger (Judy), a Legjobb férfi főszereplő pedig Joaquin Phoenix (Joker) lett.

Az előzetesek alapján a Legjobb dokumentumfilm és a Legjobb animációs film díjáért folyó verseny is

hihetetlenül szorosnak ígérkezett.

Előbbiben ott volt a Nemzetközi filmek között is jelölt észak-macedón Méz-királynő; a szétbombázott Aleppóban gyereket nevelni próbáló anyáról szóló Kislányomnak, Samának; valamint a globalizmus hatásait és az amerikai-kínai kultúra közötti különbségeket bemutató Az amerikai gyáregység.

Végül az utóbbi nyert; amelynek egyik rendezője a magyar származású Steve Bognar. Társ-rendezője köszönőbeszédében egyenesen a Kommunista Kiáltványból idézett - ilyen sem hangzott még el az Oscaron. Az animációs filmek kategóriája szintén háromesélyes volt, végül itt is a legnagyobb játékos, a negyedik Toy Story győzött.

A vágás díját Az aszfalt királyai elvitte az Élősködők elől, miközben az 1917 (melyben látszólag nincs vágás, így ebben a kategóriában nem is jelölték) sorban gyűjtögette a technikai elismeréseket: övé lett a Legjobb operatőr, a Legjobb vizuális effektusok és a Legjobb hangkeverés Oscarja is. A Jojo nyuszi a Legjobb adaptált forgatókönyv Oscarjával vigasztalódhatott, 6 jelöléséből ezt az egyet váltotta díjra. Az Élősködők pedig Sam Mendes és Tarantino mozija elől húzta be a Legjobb eredeti forgatókönyv kategóriát; az, hogy megnyerte a Legjobb nemzetközi filmet is, senkit sem lepett meg. Pedig már utóbbival is történelmet írt, hiszen dél-koreai mozi még soha nem kapott Oscart.

A legjobb film díját elnyerő Élősködők című dél-koreai alkotás rendezője, Bong Dzsun Ho Kang Ho Szong színésszel

A legjobb film díját elnyerő Élősködők című dél-koreai alkotás rendezője, Bong Dzsun Ho Kang Ho Szong színésszel

Fotó: MTI/AP/Invision/Chris Pizzello

Kiéleződött versenyhelyzetben fordultunk tehát rá a fődíjakra. Azt már egy ideje tudjuk, hogy a Legjobb rendezés és a Legjobb film díja nem tartozik szorosan össze, az elmúlt 10 évben öt alkalommal is tapasztalhattuk, ha egy film nyeri az elsőt, nem biztos, hogy automatikusan megkapja a másodikat is. Most is ez történt, hiszen a legjobb rendező nem Bong Joon-ho (Élősködők) lett, hanem Sam Mendes (1917).

És a fő attrakció ekkor még hátravolt.

A Legjobb film díját Jane Fonda adta át, a győztes pedig az egész este álló ovációval  ünnepelt Élősködők lett. Idegennyelvű film ezelőtt még soha nem nyerte el a legjobb filmért járó Oscart, ahogy arra sem volt példa, hogy egy mozi két legjobb film kategóriában (a fődíj, illetve a nemzetközi film) is győzzön. Érdekesség, hogy az 1955-ös Marty óta ez az első Aranypálma-díjas film, amely az Oscaron is a csúcsra ért.

Az este egyértelmű győztese tehát a négy díjat besöprő Élősködők volt; az 1917 három szobrot kapott; a Joker, a Volt egyszer egy... Hollywood és Az aszfalt királyai pedig két-két elismeréssel távozhattak.

A további díjazottak listája itt böngészhető.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.