Tévésorozat

Kvíz

  • - kg -
  • 2020. augusztus 9.

Mikrofilm

Eléggé mással volt elfoglalva a világ (például a 9/11-gyel), amikor szörnyű gyanú ébredt a Legyen Ön is milliomos! brit változatának készítőiben: lehetséges lenne, hogy Charles Ingram, e derék angol katonaember, aki épp az imént vitte el az 1 millió fontos fődíjat, csalással jutott a csúcsra? Mert a stúdióban ülő feleség és egy másik játékos célzott köhögéssel segítették? E torokköszörülős brit belügyet most Stephen Frears tárja három epizódban a világ ítélőszéke elé. Telefonos segítség nélkül is hamar kiderül, mire megy ki a játék: egy kis együttérzős ejnye-bejnyére. A rokon- és ellenszenvek a brit demokrácia legszebb hagyományai szerint lettek kiporciózva – egy kevés mindenkinek jut ebből is, abból is. A nézettséget hajszoló tévésnek és a játékszenvedélybe belegárgyuló kisembernek, a játékvezetőnek és a játékosoknak, az ügyésznek és az ügyvédnek. Ha a tévétársaság büfése is felbukkanna, Frears 30 másodperc alatt benne is felmutatná a gyarló, de szeretetreméltó embert, de szerencsére nem bukkan fel. Felvonul viszont néhány neves angol színész (Matthew Macfadyen, Michael Sheen stb.), persze ők is csalnak egy picit, más sorozatokban tökélyre vitt nézésüket adják el friss fintorként. A magas színvonalhoz nem fér kétség, ha Frears rendezi, még egy olyan tévétörténeti lábjegyzetből, mint a Milliomos! keletkezése is feszült dráma lesz. A csaló őrnagy e lábjegyzet lábjegyzete: egy kis emberi dráma, egy kis tévé- és társadalomkritika, csak az íze kedvéért. Ha Frears csinálja, a Telefonkönyv és akik benne vannak című sorozatra is befizetünk.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.