Tévésorozat

Tönkretehetlek

  • SzSz
  • 2020. augusztus 9.

Mikrofilm

A MeToo-mozgalommal szemben az egyik leggyakrabban elhangzó károgás: mit kerestél egy férfi kocsijában, lakásában vagy egyáltalán egy szórakozóhelyen, ahova tudvalevőleg csak azok járnak, akik szexben és nemi erőszakban sántikálnak. Michaela Coel a Tönkretehetlekben bemutatja, hogy a szexuális erőszak előtt nincsenek figyelmeztető fények és stoptáblák.

Arabella egy óra szabadidőt engedélyez magának a regényírásra szánt éjszakáján. Mobilján beállítja az időzítőt, összefut a barátaival, benéznek egy közeli szórakozóhelyre. Egy ital, rövid tánc, villódzásokba és képfoszlányokba vesző este. Végül visszatér a munkához, befejezi a regényét – és csak lassan, beugró képek, előtüremkedő emlékfoszlányok után jön rá később, hogy bedrogozták és megerőszakolták. Nem törik össze, inkább kinyílik a szeme: észreveszi, mi az, amit nőként nem szabad többé eltűrnie, magánéletében, egyéjszakás kalandjaiban hol esik csorba a becsületén, nőiességén, szabadságán – nemsokára pedig egyfajta MeToo-influenszerré válik.

A Tönkretehetlekben ott van minden, ami az elmúlt évek jobb indie dramedy sorozatait sikeressé tette: tehetséges, karakán alkotó, főszereplő, intim, személyes emlékek és univerzális élmények jó arányú keveréke; társadalmi tudatosság és jó adag maró gúny. A szereplők itt sem tesznek mást, mint a legtöbb hasonló tévéműsorban a Gen Y-os tabudöntögetést elkezdő Csajok óta – párra, karrierre és szeretetre vágynak. Viszont ez az első ilyen sorozat a poszt-MeToo-világban, amikor a felfogás már változott, de az emberek még mindig ugyanolyanok.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.