Tévésorozat

Tönkretehetlek

  • SzSz
  • 2020. augusztus 9.

Mikrofilm

A MeToo-mozgalommal szemben az egyik leggyakrabban elhangzó károgás: mit kerestél egy férfi kocsijában, lakásában vagy egyáltalán egy szórakozóhelyen, ahova tudvalevőleg csak azok járnak, akik szexben és nemi erőszakban sántikálnak. Michaela Coel a Tönkretehetlekben bemutatja, hogy a szexuális erőszak előtt nincsenek figyelmeztető fények és stoptáblák.

Arabella egy óra szabadidőt engedélyez magának a regényírásra szánt éjszakáján. Mobilján beállítja az időzítőt, összefut a barátaival, benéznek egy közeli szórakozóhelyre. Egy ital, rövid tánc, villódzásokba és képfoszlányokba vesző este. Végül visszatér a munkához, befejezi a regényét – és csak lassan, beugró képek, előtüremkedő emlékfoszlányok után jön rá később, hogy bedrogozták és megerőszakolták. Nem törik össze, inkább kinyílik a szeme: észreveszi, mi az, amit nőként nem szabad többé eltűrnie, magánéletében, egyéjszakás kalandjaiban hol esik csorba a becsületén, nőiességén, szabadságán – nemsokára pedig egyfajta MeToo-influenszerré válik.

A Tönkretehetlekben ott van minden, ami az elmúlt évek jobb indie dramedy sorozatait sikeressé tette: tehetséges, karakán alkotó, főszereplő, intim, személyes emlékek és univerzális élmények jó arányú keveréke; társadalmi tudatosság és jó adag maró gúny. A szereplők itt sem tesznek mást, mint a legtöbb hasonló tévéműsorban a Gen Y-os tabudöntögetést elkezdő Csajok óta – párra, karrierre és szeretetre vágynak. Viszont ez az első ilyen sorozat a poszt-MeToo-világban, amikor a felfogás már változott, de az emberek még mindig ugyanolyanok.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.