Tévésorozat

Tönkretehetlek

  • SzSz
  • 2020. augusztus 9.

Mikrofilm

A MeToo-mozgalommal szemben az egyik leggyakrabban elhangzó károgás: mit kerestél egy férfi kocsijában, lakásában vagy egyáltalán egy szórakozóhelyen, ahova tudvalevőleg csak azok járnak, akik szexben és nemi erőszakban sántikálnak. Michaela Coel a Tönkretehetlekben bemutatja, hogy a szexuális erőszak előtt nincsenek figyelmeztető fények és stoptáblák.

Arabella egy óra szabadidőt engedélyez magának a regényírásra szánt éjszakáján. Mobilján beállítja az időzítőt, összefut a barátaival, benéznek egy közeli szórakozóhelyre. Egy ital, rövid tánc, villódzásokba és képfoszlányokba vesző este. Végül visszatér a munkához, befejezi a regényét – és csak lassan, beugró képek, előtüremkedő emlékfoszlányok után jön rá később, hogy bedrogozták és megerőszakolták. Nem törik össze, inkább kinyílik a szeme: észreveszi, mi az, amit nőként nem szabad többé eltűrnie, magánéletében, egyéjszakás kalandjaiban hol esik csorba a becsületén, nőiességén, szabadságán – nemsokára pedig egyfajta MeToo-influenszerré válik.

A Tönkretehetlekben ott van minden, ami az elmúlt évek jobb indie dramedy sorozatait sikeressé tette: tehetséges, karakán alkotó, főszereplő, intim, személyes emlékek és univerzális élmények jó arányú keveréke; társadalmi tudatosság és jó adag maró gúny. A szereplők itt sem tesznek mást, mint a legtöbb hasonló tévéműsorban a Gen Y-os tabudöntögetést elkezdő Csajok óta – párra, karrierre és szeretetre vágynak. Viszont ez az első ilyen sorozat a poszt-MeToo-világban, amikor a felfogás már változott, de az emberek még mindig ugyanolyanok.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.