Magyarokat is díjaztak az animációs filmek Oscarján

  • Szabó Ádám
  • 2020. január 29.

Mikrofilm

Nagyot nyert a Netflix karácsonyi meséje is.

Kiosztották az animációs filmek Oscarjának tartott Annie Awards-ot. Mint majdnem minden, a valódi Oscart megelőző ceremóniát, ezt is azért tartják nagy becsben, mert jó előjelzésként szolgál arra, hogy az Akadémia kit fog majd díjazni: 18-ból 13 alkalommal egyezett meg az Annie és az Oscar ízlése.

Az idei díjszezon animációs fronton idén meglepően kiegyenlített volt. Kevesen fogadtak volna rá, hogy a Toy Story a negyedik epizódjára is képes hozni a sorozat minőségét, ráadásul bevételi szempontból ez volt a franchise csúcsa. Elhozta a fődíjat a Kritikusok Körétől és a Producerek Céhétől, így egy csapásra a legnagyobb esélyessé vált, annyi a bökkenő, hogy az Oscar viszonylag ritkán díjaz folytatásokat ebben a kategóriában. Az egyetlen ilyen viszont épp a Toy Story 3 volt kilenc éve. Minden idők legnagyobb bevételű animációs filmjét, a Jégvarázs 2-t Oscarra még csak nem is jelölték, az Annie-től viszont kapott nominációt.

A Toy Story 4. esélyeit a Golden Globe írta át, ami díjnak ugyan komolytalan, de marketingnek kiváló: itt a Laika stop-motion animációja, A hiányzó láncszem győzött. A Laikának ezzel a filmmel már öt Oscar-jelölése van, nyerni azonban egyszer sem nyertek, így ők a legtöbb nominációval rendelkező, ám győzelem nélkül álló animációs stúdió. És hát mikor nyerhetnének végre, ha nem épp most, amikor nincs igazán kiemelkedő versenyző a kategóriában?

false

Az Annie Awards azonban most ismét alaposan megkavarta a lapokat: a Netflix első eredeti, egész estés animációját, a Klaus – A karácsony titkos történetét díjazták. A tavalyi karácsonyra nagyon rápörgött a streamingszolgáltató, egy rakás ünnepi témájú filmet, sőt még egy sorozatot is piacra dobtott, a legnagyobb visszhangot azonban egyértelműen a Klaus váltotta ki. Sergio Pablos, a Gru alkotója közel egy évtizede próbálta már tető alá hozni a karácsony eredetéről szóló, 2D-s animációval készülő projektjét, de minden stúdió elutasította. Egyedül a Netflix volt hajlandó finanszírozni, az animációs szakmát pedig a kritikusokhoz és a közönséghez hasonlóan megvette kilóra a látványos és érzelmes ünnepi sztori.

A Netflixnek meglehetősen jó estéje volt, a Klaus-on kívül díjakat nyert a Keresem a testem (mely az idei függetlenfilmes animációs jelölt az Oscar-mezőnyben), a BoJack Horseman és a Tuca&Bertie című rövid sorozatokkal is. Az Oscarért szintén harcban álló Így neveld a sárkányodat 3. viszont nyolc jelöléséből egyet sem tudott díjra váltani.

Nem úgy a magyar jelöltek: a Love, Deaths & Robots című Netflixes animációs antológiát 5 Annie-re jelölték, 4 díjat el is hozott, köztük a televíziós animációknak kiosztott Legjobb animációs effektek díját is megkapta a The Secret Wars című epizódjáért. A díjat Német Viktor, Illés Szabolcs, Sipos Ádám és Vladimir Zhovna érdemelték ki.

A 18 részes rövidfilm-sorozat minden epizódját más alkotócsapat készítette különböző országokból, a The Secret War című kisfilmet pedig teljes egészében a budapesti Digic Pictures csapata animálta, rendezője Zorkóczy István. A 17 perces animációban a Vörös Hadsereg elit alakulatai ördögi erőkkel csapnak össze Szibéria ősi erdőinek mélyén - tudtuk meg a Dot & Line blogtól. Szintén ott olvasható, hogy nem először tűntek fel magyarok az Annie-n, tavaly jelölték a Ruben Brandt, a gyűjtőt és Bucsi Réka Solar Walk című rövidfilmjét is.

Az Annie Awards további díjazottjai itt böngészhetőek.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.