Magyarokat is díjaztak az animációs filmek Oscarján

  • Szabó Ádám
  • 2020. január 29.

Mikrofilm

Nagyot nyert a Netflix karácsonyi meséje is.

Kiosztották az animációs filmek Oscarjának tartott Annie Awards-ot. Mint majdnem minden, a valódi Oscart megelőző ceremóniát, ezt is azért tartják nagy becsben, mert jó előjelzésként szolgál arra, hogy az Akadémia kit fog majd díjazni: 18-ból 13 alkalommal egyezett meg az Annie és az Oscar ízlése.

Az idei díjszezon animációs fronton idén meglepően kiegyenlített volt. Kevesen fogadtak volna rá, hogy a Toy Story a negyedik epizódjára is képes hozni a sorozat minőségét, ráadásul bevételi szempontból ez volt a franchise csúcsa. Elhozta a fődíjat a Kritikusok Körétől és a Producerek Céhétől, így egy csapásra a legnagyobb esélyessé vált, annyi a bökkenő, hogy az Oscar viszonylag ritkán díjaz folytatásokat ebben a kategóriában. Az egyetlen ilyen viszont épp a Toy Story 3 volt kilenc éve. Minden idők legnagyobb bevételű animációs filmjét, a Jégvarázs 2-t Oscarra még csak nem is jelölték, az Annie-től viszont kapott nominációt.

A Toy Story 4. esélyeit a Golden Globe írta át, ami díjnak ugyan komolytalan, de marketingnek kiváló: itt a Laika stop-motion animációja, A hiányzó láncszem győzött. A Laikának ezzel a filmmel már öt Oscar-jelölése van, nyerni azonban egyszer sem nyertek, így ők a legtöbb nominációval rendelkező, ám győzelem nélkül álló animációs stúdió. És hát mikor nyerhetnének végre, ha nem épp most, amikor nincs igazán kiemelkedő versenyző a kategóriában?

false

Az Annie Awards azonban most ismét alaposan megkavarta a lapokat: a Netflix első eredeti, egész estés animációját, a Klaus – A karácsony titkos történetét díjazták. A tavalyi karácsonyra nagyon rápörgött a streamingszolgáltató, egy rakás ünnepi témájú filmet, sőt még egy sorozatot is piacra dobtott, a legnagyobb visszhangot azonban egyértelműen a Klaus váltotta ki. Sergio Pablos, a Gru alkotója közel egy évtizede próbálta már tető alá hozni a karácsony eredetéről szóló, 2D-s animációval készülő projektjét, de minden stúdió elutasította. Egyedül a Netflix volt hajlandó finanszírozni, az animációs szakmát pedig a kritikusokhoz és a közönséghez hasonlóan megvette kilóra a látványos és érzelmes ünnepi sztori.

A Netflixnek meglehetősen jó estéje volt, a Klaus-on kívül díjakat nyert a Keresem a testem (mely az idei függetlenfilmes animációs jelölt az Oscar-mezőnyben), a BoJack Horseman és a Tuca&Bertie című rövid sorozatokkal is. Az Oscarért szintén harcban álló Így neveld a sárkányodat 3. viszont nyolc jelöléséből egyet sem tudott díjra váltani.

Nem úgy a magyar jelöltek: a Love, Deaths & Robots című Netflixes animációs antológiát 5 Annie-re jelölték, 4 díjat el is hozott, köztük a televíziós animációknak kiosztott Legjobb animációs effektek díját is megkapta a The Secret Wars című epizódjáért. A díjat Német Viktor, Illés Szabolcs, Sipos Ádám és Vladimir Zhovna érdemelték ki.

A 18 részes rövidfilm-sorozat minden epizódját más alkotócsapat készítette különböző országokból, a The Secret War című kisfilmet pedig teljes egészében a budapesti Digic Pictures csapata animálta, rendezője Zorkóczy István. A 17 perces animációban a Vörös Hadsereg elit alakulatai ördögi erőkkel csapnak össze Szibéria ősi erdőinek mélyén - tudtuk meg a Dot & Line blogtól. Szintén ott olvasható, hogy nem először tűntek fel magyarok az Annie-n, tavaly jelölték a Ruben Brandt, a gyűjtőt és Bucsi Réka Solar Walk című rövidfilmjét is.

Az Annie Awards további díjazottjai itt böngészhetőek.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.