Meghalt Ian Holm, A Gyűrűk Ura Bilbója

  • narancs.hu
  • 2020. június 19.

Mikrofilm

A brit színész 88 éves volt.

88 éves korában elhunyt Sir Ian Holm brit színész - erősítette meg a hírt ügynöke a brit The Guardiannek. A lappal azt közölték, hogy a színész, aki évek óta Parkinson-kórban szenvedett, péntek reggel kórházban hunyt el családja körében.

Ian Holm a világ egyik leghíresebb drámaiskolájában, a londoni Royal Academy of Dramatic Artban tanult, ahol 1953-ban diplomázott, majd Stratford-upon-Avonbe szerződött, ahol az 1960-ban alapított Royal Shakespeare Companynak is oszlopos tagja lett.

Holm elsősorban színpadi színészként szerzett magának hírnevet, de több, az 1960-as és 1970-es években készített BBC-sorozatban és adaptációban is feltűnt, 1967-ben Tony-díjat kapott Harold Pinter Hazatérés című drámájában Lenny szerepének megformálásáért.

Holm világszinten főleg azután lett ismert, hogy az 1979-es Alienben eljátszotta Ash szerepét, 1981-ben pedig a Tűzszerekekben Sam Mussabini edzőt, ezért a szerepért különdíjat nyert Cannes-ban és Oscar-díjra is jelölték.

Játszott Terry Gilliam Időbanditák és Brazil című filmjeiben, Luc Besson Az ötödik elemjében, Franco Zeffirelli Hamlet-feldolgozásában Polonius szerepét kapta, az utóbbi években a leginkább azonban talán a Peter Jackson-féle A Gyűrűk Ura-filmekből lehet ismerős, amelyekben az idős Bilbót játszotta. Rajzfilmekhez szinkronszínészként, narrátorként számos dokumentumfilmhez is adta a hangját.

Pályája során Holmot kétszer jelölték Emmy-díjra, négyszer a Brit Filmakadémai díjára (BAFTA), ezt kétszer meg is nyerte, illetve számos más díjat is kapott. 1998-ban ütötték lovaggá.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.