Mészáros Mártával közöl interjút a Guardian

  • narancs.hu
  • 2021. július 13.

Mikrofilm

Nevették a férfiak, hogy ez a nő filmet akar rendezni, de ő nevetett utoljára – írja a lap a magyar rendezőről.

Korához képest mindig fiatalabbnak látszott. Amikor a negyvenes évek végén szülőhazájában filmezést akart tanulni, azt mondták neki, „nincs itt szükség senkire az óvodából”.  Így, mivel jól beszélt oroszul – gyerekkora nagy részét a Szovjetunióban töltötte –, Moszkvába jelentkezett, ahol viszont női mivolta miatt fogadták idegenkedve. Akkoriban még nem sok nő dolgozott ebben a szakmában. Viccnek tűnt, hogy pont ő ezt a pályát választotta. „A férfiak mind rajtam nevettek. Én is velük”. Ő volt az, aki utoljára nevetett – írja a Guardian Mészáros Márta pályájának kezdetéről, idézve a Kossuth- és Balázs Béla-díjas magyar filmrendezőt és forgatókönyvírót.

A lap abból az alkalomból készített interjút vele, hogy szeptemberben tölti be 90. évét, és Londonban vetítik a filmjeit. 

A Mészáros Márta pályáját áttekintő írás kiemeli, hogy egy évtizeden át dokumentumfilmeket készített hétköznapi emberek, tanárok gyári munkások életéről, de már ez idő alatt csiszolódott „dinamikus vizuális stílusa”. Első nőként rendezett nagyjátékfilmet 1968-ban Magyarországon. Az Eltávozott napot a Guardian a francia és a cseh újhullám alkotásaihoz hasonlítja.

Mészáros Márta munkái őrzik korai dokumentumfilmjeinek közvetlenségét, pályájának egyik leginkább megdöbbentő pillanata pedig az 1976-ban bemutatott Kilenc hónap elkészítése volt: a teherbe esett nő történetének végén „a valóság áttöri a fikció páncélját, mint egy ököl a képernyőt”. Mészáros Márta volt az első nő, aki rendezőként elnyerte a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál Arany Medve-díját, az Örökbefogadás című filmért, amivel a férfi kollégák elismerését is kivívta – írja a lap. A Guardian kérdésére, mi a terve a 90. születésnapjára, azt mondja, amit igazán szeretne: még egy filmet készíteni.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.