Mészáros Mártával közöl interjút a Guardian

  • narancs.hu
  • 2021. július 13.

Mikrofilm

Nevették a férfiak, hogy ez a nő filmet akar rendezni, de ő nevetett utoljára – írja a lap a magyar rendezőről.

Korához képest mindig fiatalabbnak látszott. Amikor a negyvenes évek végén szülőhazájában filmezést akart tanulni, azt mondták neki, „nincs itt szükség senkire az óvodából”.  Így, mivel jól beszélt oroszul – gyerekkora nagy részét a Szovjetunióban töltötte –, Moszkvába jelentkezett, ahol viszont női mivolta miatt fogadták idegenkedve. Akkoriban még nem sok nő dolgozott ebben a szakmában. Viccnek tűnt, hogy pont ő ezt a pályát választotta. „A férfiak mind rajtam nevettek. Én is velük”. Ő volt az, aki utoljára nevetett – írja a Guardian Mészáros Márta pályájának kezdetéről, idézve a Kossuth- és Balázs Béla-díjas magyar filmrendezőt és forgatókönyvírót.

A lap abból az alkalomból készített interjút vele, hogy szeptemberben tölti be 90. évét, és Londonban vetítik a filmjeit. 

A Mészáros Márta pályáját áttekintő írás kiemeli, hogy egy évtizeden át dokumentumfilmeket készített hétköznapi emberek, tanárok gyári munkások életéről, de már ez idő alatt csiszolódott „dinamikus vizuális stílusa”. Első nőként rendezett nagyjátékfilmet 1968-ban Magyarországon. Az Eltávozott napot a Guardian a francia és a cseh újhullám alkotásaihoz hasonlítja.

Mészáros Márta munkái őrzik korai dokumentumfilmjeinek közvetlenségét, pályájának egyik leginkább megdöbbentő pillanata pedig az 1976-ban bemutatott Kilenc hónap elkészítése volt: a teherbe esett nő történetének végén „a valóság áttöri a fikció páncélját, mint egy ököl a képernyőt”. Mészáros Márta volt az első nő, aki rendezőként elnyerte a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál Arany Medve-díját, az Örökbefogadás című filmért, amivel a férfi kollégák elismerését is kivívta – írja a lap. A Guardian kérdésére, mi a terve a 90. születésnapjára, azt mondja, amit igazán szeretne: még egy filmet készíteni.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.