Mészáros Mártával közöl interjút a Guardian

  • narancs.hu
  • 2021. július 13.

Mikrofilm

Nevették a férfiak, hogy ez a nő filmet akar rendezni, de ő nevetett utoljára – írja a lap a magyar rendezőről.

Korához képest mindig fiatalabbnak látszott. Amikor a negyvenes évek végén szülőhazájában filmezést akart tanulni, azt mondták neki, „nincs itt szükség senkire az óvodából”.  Így, mivel jól beszélt oroszul – gyerekkora nagy részét a Szovjetunióban töltötte –, Moszkvába jelentkezett, ahol viszont női mivolta miatt fogadták idegenkedve. Akkoriban még nem sok nő dolgozott ebben a szakmában. Viccnek tűnt, hogy pont ő ezt a pályát választotta. „A férfiak mind rajtam nevettek. Én is velük”. Ő volt az, aki utoljára nevetett – írja a Guardian Mészáros Márta pályájának kezdetéről, idézve a Kossuth- és Balázs Béla-díjas magyar filmrendezőt és forgatókönyvírót.

A lap abból az alkalomból készített interjút vele, hogy szeptemberben tölti be 90. évét, és Londonban vetítik a filmjeit. 

A Mészáros Márta pályáját áttekintő írás kiemeli, hogy egy évtizeden át dokumentumfilmeket készített hétköznapi emberek, tanárok gyári munkások életéről, de már ez idő alatt csiszolódott „dinamikus vizuális stílusa”. Első nőként rendezett nagyjátékfilmet 1968-ban Magyarországon. Az Eltávozott napot a Guardian a francia és a cseh újhullám alkotásaihoz hasonlítja.

Mészáros Márta munkái őrzik korai dokumentumfilmjeinek közvetlenségét, pályájának egyik leginkább megdöbbentő pillanata pedig az 1976-ban bemutatott Kilenc hónap elkészítése volt: a teherbe esett nő történetének végén „a valóság áttöri a fikció páncélját, mint egy ököl a képernyőt”. Mészáros Márta volt az első nő, aki rendezőként elnyerte a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál Arany Medve-díját, az Örökbefogadás című filmért, amivel a férfi kollégák elismerését is kivívta – írja a lap. A Guardian kérdésére, mi a terve a 90. születésnapjára, azt mondja, amit igazán szeretne: még egy filmet készíteni.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.