Minden egyes Beatles-tag külön filmet kap

  • narancs.hu
  • 2024. február 21.

Mikrofilm

Az Amerikai szépség rendezője négy nézőpontból mutatja be minden idők talán legnagyobb hatású zenekarának történetét.

64 éve alakultak, 61 éve jött ki az első lemezük, és lassan 55 éve, hogy feloszlottak, manapság mégis úgy tűnik, ismét reneszánszát éli a The Beatles. Minden idők talán leghíresebb, legnagyobb hatású zenekaraként persze teljesen soha nem tűntek el a hírekből vagy mentek ki a divatból, de évtizedek óta nem történt annyi fejlemény a banda körül, mint az utóbbi pár évben: 2021-ben kijött a Peter Jackson rendezte The Beatles: Get Back című háromrészes, monumentális dokumentumfilm (kritikánk) a Let It Be album elkészítéséről, tavaly pedig Jackson hangkeverő technológiáját felhasználva megjelent az „utolsó” Beatles-dal is: a Now and Then-nel 1969 után sikerült a zenekarnak ismét a toplista csúcsára jutnia az Egyesült Királyságban.

Mindez tovább fokozódhat: a hírek szerint Sam Mendes, az Amerikai szépség, az 1917 és két James Bond-film (Skyfall; Spectre) rendezője azt tervezi, hogy négy különböző életrajzi mozit készít a négy Beatles-tagról. A filmek között persze bőven lesz átfedés, hiszen a céljuk, hogy különböző nézőpontból mutassák be „minden idők legnagyszerűbb bandájának elképesztő történetét”, egészen az 1970-es szétválásukig. Paul McCartney, Ringo Starr, valamint a már elhunyt John Lennon és George Harrison családjai is teljes hozzáférést biztosítottak a tagok élettörténetéhez és a zenei jogokhoz is. Ez az első alkalom, hogy megtették ezt egy játékfilm kedvéért.

Mind a négy film egyenesen a mozikba érkezik a Sony jóvoltából, várhatóan 2027-ben. Hogy milyen időközönként – vagy esetleg egyszerre-e –, azt egyelőre nem tudni, de a stúdió „innovatív és egyedülálló” megjelenési stratégiát ígér. Valójában látszólag nem vállalnak nagy kockázatot, hiszen mégis csak a legismertebb zenekarról van szó, akiknek a neve egy filmet (Yesterday) nemrég már sikerre vitt; a 2007-es Across The Universe – Csak a szerelem kell azonban mégis megbukott, ráadásul megvan a veszélye, hogy a népszerűbb tagokra (McCartney, Lennon) többen lesznek kíváncsiak, mint a kevésbé előtérben álló zenészekre. Arról nem beszélve, hogy ha az első bemutatott film kevésbé sikerült jól, a nézők hamar ráunhatnak a mozikra.

Mégis biztatónak tűnik a helyzet, hiszen mostanában egyébként is hatalmas keletjük van a zenés filmeknek: a Bohém rapszódia és az Elvis is nagyot szólt, tavaly Taylor Swift tarolta le a világot a koncertjei után a mozikban is, de még a nemrég startoló Bob Marley: One Love is meglepően jól muzsikál, és hamarosan az év első filmjévé válhat, amely átlépi a 100 millió dolláros bevételi határt. Nemsokára pedig jöhetnek a trend folytatásai: Antoine Fuqua Michael Jacksonról, Sam Taylor-Johnson Amy Winehouse-ról, Ridley Scott pedig a Bee Geesről készíthet filmet.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.