Minden egyes Beatles-tag külön filmet kap

  • narancs.hu
  • 2024. február 21.

Mikrofilm

Az Amerikai szépség rendezője négy nézőpontból mutatja be minden idők talán legnagyobb hatású zenekarának történetét.

64 éve alakultak, 61 éve jött ki az első lemezük, és lassan 55 éve, hogy feloszlottak, manapság mégis úgy tűnik, ismét reneszánszát éli a The Beatles. Minden idők talán leghíresebb, legnagyobb hatású zenekaraként persze teljesen soha nem tűntek el a hírekből vagy mentek ki a divatból, de évtizedek óta nem történt annyi fejlemény a banda körül, mint az utóbbi pár évben: 2021-ben kijött a Peter Jackson rendezte The Beatles: Get Back című háromrészes, monumentális dokumentumfilm (kritikánk) a Let It Be album elkészítéséről, tavaly pedig Jackson hangkeverő technológiáját felhasználva megjelent az „utolsó” Beatles-dal is: a Now and Then-nel 1969 után sikerült a zenekarnak ismét a toplista csúcsára jutnia az Egyesült Királyságban.

Mindez tovább fokozódhat: a hírek szerint Sam Mendes, az Amerikai szépség, az 1917 és két James Bond-film (Skyfall; Spectre) rendezője azt tervezi, hogy négy különböző életrajzi mozit készít a négy Beatles-tagról. A filmek között persze bőven lesz átfedés, hiszen a céljuk, hogy különböző nézőpontból mutassák be „minden idők legnagyszerűbb bandájának elképesztő történetét”, egészen az 1970-es szétválásukig. Paul McCartney, Ringo Starr, valamint a már elhunyt John Lennon és George Harrison családjai is teljes hozzáférést biztosítottak a tagok élettörténetéhez és a zenei jogokhoz is. Ez az első alkalom, hogy megtették ezt egy játékfilm kedvéért.

Mind a négy film egyenesen a mozikba érkezik a Sony jóvoltából, várhatóan 2027-ben. Hogy milyen időközönként – vagy esetleg egyszerre-e –, azt egyelőre nem tudni, de a stúdió „innovatív és egyedülálló” megjelenési stratégiát ígér. Valójában látszólag nem vállalnak nagy kockázatot, hiszen mégis csak a legismertebb zenekarról van szó, akiknek a neve egy filmet (Yesterday) nemrég már sikerre vitt; a 2007-es Across The Universe – Csak a szerelem kell azonban mégis megbukott, ráadásul megvan a veszélye, hogy a népszerűbb tagokra (McCartney, Lennon) többen lesznek kíváncsiak, mint a kevésbé előtérben álló zenészekre. Arról nem beszélve, hogy ha az első bemutatott film kevésbé sikerült jól, a nézők hamar ráunhatnak a mozikra.

Mégis biztatónak tűnik a helyzet, hiszen mostanában egyébként is hatalmas keletjük van a zenés filmeknek: a Bohém rapszódia és az Elvis is nagyot szólt, tavaly Taylor Swift tarolta le a világot a koncertjei után a mozikban is, de még a nemrég startoló Bob Marley: One Love is meglepően jól muzsikál, és hamarosan az év első filmjévé válhat, amely átlépi a 100 millió dolláros bevételi határt. Nemsokára pedig jöhetnek a trend folytatásai: Antoine Fuqua Michael Jacksonról, Sam Taylor-Johnson Amy Winehouse-ról, Ridley Scott pedig a Bee Geesről készíthet filmet.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.