Míg nálunk az elmúlt évek legnagyobb koncertszenzációját Azahriah hozza azzal, hogy napok alatt három teltházat is összehozott a Puskásban, a tengerentúlon immár hónapok óta Taylor Swift elképesztő sikerétől hangosak a hírek. Swift újgenerációs country-előadóként kezdte a karrierjét, és már 14 évesen, 2005-ben profi szerződést kötött egy kiadóval. A 2010-es években aztán albumai egyre poposabbá váltak, hol a rock-, hol az elektronikus zene hatását mutatva – 2014-es 1989 című albumával hagyta végleg maga mögött a countryt. Ekkor már régóta szupersztárnak és sokszoros Grammy-győztesnek mondhatta magát, dalai és albumai mellett azonban legalább annyiszor szerepelt a hírekben a vele kapcsolatos botrányok és pletykák miatt: a 2009-es MTV Video Music Awards-on díjazták Swiftet is, de köszönőbeszédét félbeszakítva Kanye West a színpadra rohant hogy elmondja, szerinte az elismerést inkább Beyoncé érdemelné meg. Később azért pletykáltak róla, mert egyáltalán nem nyilatkozott meg politikai kérdésekben, vagy épp azért, mert majdnem annyi híres exe van, mint amennyi toplistás slágere.
Az őt övező botrányokra általában stílusosan egy rekordokat döntögető dallal vagy videóklippel válaszolt, ezzel is jelezve, hogy több ő, mint egy producerek és zeneipari szakemberek segítségével összepakolt popsztár. Kipróbálta magát a rendezés terén is, majd a koronavírus-járvány alatt két albumával visszatért a countrys gyökereihez. Ezektől is nagyobbat szólt azonban, amibe ezután vágott bele: Taylor’s version, azaz Taylor változatai alcímen elkezdte újra kiadni régi lemezeit. Ezekre felkerült ugyan egy-egy korábban kihagyott nóta, ám nem ez, vagy a zenék újrakeverése jelentette a zeneipari forradalmat, hanem az, hogy ezzel az énekes újra visszaszerezte a jogot saját dalai felett: korábbi sikereinek masterszalagjai ugyanis a tinikorában kötött szerződése értelmében még mindig a Big Machine kiadóhoz tartoztak, ezeket pedig egy Scooter Braun nevű vállalkozó vásárolta fel, aki nem is volt hajlandó megválni tőlük. Azzal viszont, hogy Swift újra kiadta korábbi őket, immár saját verziójában, a jogok felett immár kizárólag ő rendelkezik.
A húzás bejött, de az albumoknál is nagyobb volt a visszhangja a 2023 márciusában induló Eras Tour nevű koncertsorozatának, melyet egyesek „a földkerekség legnagyobb show-jának” neveztek, és elindította az immár csak Swift-mániának nevezett őrületet. A borsos árú jegyek persze szinte azonnal elkeltek, így a világ legnagyobb stadionjait érintő koncertekből folyamatosan újabb és újabb alkalmakat kellett hirdetni. A turnéról szóló bejegyzések elárasztották a közösségi médiát, ahogy azok a képek és videók is, amint a legnagyobb világsztárok buliznak gyerekes örömmel a dalokra. A koncertek kulturális, gazdasági és geopolitikai hatásával hosszú elemzésekfoglalkoznak.
A turné csak Észak-Amerikában 2,2 milliárd dollár bevételt termelt,
a második, dél-amerikai kitérőre pedig csak jövőre került sor. A CNN számításai szerint az Eras Tour máris minden idők legsikeresebb turnéja, köröket verve a korábbi csúcstartó, Elton John 2018-2023 között futó Farewell Yellow Brick Road című turnéjának 887 millió dolláros bevételére. Mi sem bizonyítja jobban a Swift-hatást, mint hogy amióta kiderült, az énekes legújabb kedvese Travis Kelce amerikaifoci-játékos, nemcsak az NFL-liga közvetítéseinek nézőszáma emelkedett szignifikánsan, de 400 százalékkal több Kelce-mez kelt el, csapata, a Kansas City Chiefs jegyeinek eladása szintén rekordot döntött, az eddig kevésbé ismert játékos követőinek száma pedig a közösségi médiában százezrekkel emelkedett.
Ilyen előzmények után nincs mit csodálkozni azon, hogy a Swift turnéjáról szóló koncertfilm ugyancsak óriási érdeklődést váltott ki. Az énekes tanult korábbi rossz zenei szerződéséből, így az újabb albumjaihoz hasonlóan mozija sorsát is saját kezébe vette: stúdiók és forgalmazók helyett ő maga kötött megállapodást az AMC mozihálózattal. Így természetesen a profit nagy része is az övé lesz.
A Taylor Swift: Eras Tour a bemutatót követő első hétvégéjén több mint 123 millió dollárt kaszált világszerte, máris a legnagyobb bevétű koncertfilmmé válva Amerikában, leghagyva a 2011-es Justin Bieber: Soha ne mondd, hogy sohát. Az inflációt is számítva azonban még mindig a Woodstock maradt a listavezető, amely világszinten 350 milliót hozott – ám ez is elérhető közelségben van a Swift-filmnek. Az énekes minden idők második legjobb októberi nyitóeredményét is magának tudhatja Amerikában a Joker mögött, és ott van az idei év legjobbjai között is. Swift minden nézőjét arra biztatta, énekelje és táncolja végig a közel háromórás filmet. Mindezért az élményért azonban magasabb jegyárat is kértek (Amerikában 19,89 dollár, azaz több mint 7 ezer forint volt a teljes árú jegyek ára). A Swift-mánia tehát a mozikban is megtette a hatását: az Eras Tour önmagában több bevételt hozott, mint az összes, auguszus 2-a óta bemutatott film összesen.
A Taylor Swift: The Eras Tourt Magyarországon is bemutatják a Pannonia Entertainment forgalmazásában. A filmet november 3-tól vetítik itthon a mozik.