Visszhang: könyv

Get Back – A Beatles szavaival

  • - legát -
  • 2022. március 16.

Visszhang

A karácsonyi filmdömping talán legérdekesebb, ám korántsem tökéletes darabja a Beatles utolsó évében játszódó Get Back volt.

Peter Jackson háromrészes, több mint 450 perces dokumentumfilmje archív anyagok felhasználásával készült, amelyek javát hangstúdióban rögzítették, tehát a tagok vagy zenélnek, vagy beszélgetnek. De a film mellett megjelent egy hasonló című könyv is, amelyre vélhetően nem csak azért jutott kevesebb reflektorfény, mert bevallottan „kísérő” kiadványnak szánták, de azért sem, mert a Beatlesről, a zenekar megszűnése után több mint 50 évvel, nehéz újat mondani. Főleg könyv alakban.

Persze a Get Back nem ígér meglepetést, újdonságot, sőt nem is akar a film árnyékából kilépni. A pazar kiállítású kiadvány elsősorban Ethan A. Russell és Linda Eastman (1969 márciusától Linda McCartney) albuma, akik a hatvanas évek végén már mindketten befutott sztárfotósok voltak. A baj csak az, hogy a helyszín egyhangúsága miatt néhány oldal után az arcok is „egyhangúvá” válnak. De nem azért, mert rossz képek lennének, csak túlzás ilyen sokat használni belőlük. De ennek ellenére sem okoz ám csalódást a Get Back! Mert ugyan a könyvben ugyanúgy 1969 januárjának napjait élhetjük át a Beatles tagjaival, mint a filmben, és leginkább a korabeli beszélgetéseket olvashatjuk, viszont a több mint hét és fél órás filmhez képest a szerkesztett párbeszédek igenis feszesebbé, könnyebben befogadhatóvá teszik a történetet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."