Ő a legidősebb élő filmrendező

Mikrofilm

Lee Grant éveket ver Clint Eastwoodra, és már általános iskolába járt, mikor Roman Polanski megszületett.

Az Indiewire legutóbb két éve gyűjtötte össze a világ filmművészetének doyenjeit, azaz a legidősebb élő rendezőket. A listát három élő legenda vezette 96 évvel.

Roger Corman, a B kategóriás filmek királya, aki olyanok pályájának elindulását segítette, mint Scorsese vagy Francis Ford Coppola. Legismertebb filmjei rendezőként az 1960-as Rémségek kicsiny boltja, A vad angyalok és A kút és az inga. Mel Brooks komikuspápa, aki az 1995-ös Drakula halott és élvezi óta ugyan nem redezett filmet, de színészként nemrég feltűnt a Gyilkos a házban című krimi-vígjáték sorozatban, és több mint 30 év után íróként épp tavaly folytatta sorozatformában Világtörténelem című klasszikusát. Legismertebb filmjei rendezőként a Producerek, a Fényes nyergek, az Űrgolyhók és Az ifjú Frankenstein. Norman Jewison, a sokoldalú, hétszeres Oscar-díjra jelölt rendező, aki valamennyi műfajban kipróbálta magát. Legismertebb filmjei a Jézus Krisztus Szupersztár, a Forró éjszakában, a Holdkórosok és a Hegedűs a háztetőn.

Már a 2022-es listán is akadt azonban egy furcsaság: mivel Lee Grant születési idejét homály fedte, úgy tüntették fel őt, mint 95, esetleg 97 évest. A cikk szerint ugyanis több helyen többféleképpen hivatkoznak a korára, de egyetlen képviselőjét sem sikerült elérniük, aki tisztázni tudná a pontos dátumot.

Nos, a felsorolás óta eltelt két évben a korelnökök közül elhunyt Norman Jewison, de nincs már közöttünk a tévés szitkomokat forradalmasító Norman Lear és a függetlenfilm egyik ikonja, Robert M. Young sem. Fény derült azonban Lee Grant valódi korára: mint kiderült, 1925. október 31-én született, azaz jelen pillanatban 98 éves korával ő számít a legidősebb élő rendezőnek.

Grant karrierjét színésznőként kezdte, a nagyközönség pedig még mindig elsősorban filmszerepeiről ismeri őt: már legelső játékfilmjéért Oscarra jelölték (Detektívtörténet), amelyet három további jelölés követett a legjobb női mellékszereplő kategóriában (A háziúr; Sampon, Elátkozottak utazása). Nem volt azonban felhőtlen a karrierje: az 50-es években feketelistára került, így épp akkor jutott alig szerepekhez, amikor a karrierje csúcsán lehetett volna. 1976-ban, a Samponért végül elnyerte az Oscart. Ekkor, azaz 50 évesen döntötte el, hogy beleveti magát a filmrendezésbe, mert úgy látta, kevés valóban vonzó szerep érhető el a hozzá hasonló korú nők számára. Előtte rendezett már egy tévéműsort, egy tévéfilmet és egy rövidfilmet is, a kamera mögötti karrierje azonban az 1980-as Tell me a riddle-lel indult be igazán: ez egy idősödő amerikai házaspárról szól, akik úgy döntenek, a haláluk előtt még belevágnak egy, az egész országot átszelő utazásba.

Ezután számtalan társadalmi kérdésekkel foglalkozó, érzékeny mozit és tévéfilmet rendezett: az 1989-es Kisvárosi vagányok három testvérről szól, akiknek kisvárosi élete összetörik, amikor apjuk eladja a családi vállalkozásukat; a Nobody’s Child pedig egy nő története, aki húsz elmegyógyintézetben töltött év után igyekszik teljes életet élni – Grant utóbbiért elnyerte a Rendezők Céhének (DGA) díját is. Valódi terepévé azonban a dokumentumfilmek váltak: az 1985-ös Down and out in America az Oscar-díjat is elnyerte. Ez a 80-as évek közepének gazdasági válságáról szól, bemutatva a minnesotai munkások és farmerek, valamint a Los Angeles-i és New York-i hajléktalanok élethelyzetét. Közben azonban a színészettel sem hagyott fel teljesen: szerepelt David Lynch Mulholland Drive – A sötétség útja című filmjében, a Dr. T. és a nők című komédiában, legutóbb pedig 2020-ban kölcsönözte egy szereplő hangját a Killian & the Comeback Kids című zenés drámában.

Amellett, hogy Grant pontos életkorára fény derült, az Indiewire további nyomozásokat is folytatott aziránt, kik azok az ismert, legidősebb élő rendezők, akik legalább egy nagyjátékfilmet vagy dokumentumfilmet rendeztek. A 25 legidősebb közé nem fért be a 90 éves Roman Polanski, akinek Palace Hotel című filmjét a tavalyi Velencei Filmfesztiválon mutatták be. Ugyancsak kimaradt a 93 éves Clint Eastwood, aki jelenleg is dolgozik utolsónak szánt, Juror#2 című moziján. Ott van a toplistán azonban a maratoni hosszúságú dokumentumfilmjeiről ismert, ugyancsak aktív 94 éves Fredrick Wiseman. Ő szintén tavaly mutatta be legújabb filmjét: a 4 órás Menus-plaisirs – Les Troisgros egy három Michelin-csillagos, legendás francia étterem kulisszái mögé enged bepillantást.

Íme a lista első tíz helyezettje, zárójelben a koruk és legismertebb alkotásaik.

1. Lee Grant (98; Tell me a riddle, Down and out in America)

2. Roger Corman (97 ; Rémségek kicsiny boltja, A vad angyalok, A kút és az inga)

3. Mel Brooks (97; Producerek, Fényes nyergek, Űrgolyhók, Az ifjú Frankenstein)

4. Margot Benacerraf (97; Araya)

5. Everett Chambers (97; The Lollipop Cover)

6. Alvin Rakoff (97; A színész, Hoffman úr, Búcsúzz a tegnaptól)

7. Pere Portabella (97; Warsaw bridge, The silence before bach)

8. Allen Baron (96; Blast of Silence – Egy gyilkosság krónikája, Lidércfény)

9. Jerry Schatzberg (96; Pánik a Tű parkban, Madárijesztő)

10. Toshio Masuda (96; Tora! Tora! Tora!, Port Arthur, Jövő Háború 198X)

A teljes 25-ös lista itt érhető el.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.