Mihalek Zsuzsa BAFTA-díjat kapott a Szegény párák berendezőjeként

  • narancs.hu
  • 2024. február 19.

Mikrofilm

A fődíjat az Oppenheimer kapta a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia londoni díjkiosztóján.

Az első atombombát előállító tudóscsoport vezetőjéről, Robert Oppenheimer elméleti fizikusról szóló életrajzi dráma tizenhárom díjra volt esélyes az előzetes jelölés alapján, és hetet el is hozott a Royal Festival Hallban rendezett gálán.

Az Oppenheimer kapta a legjobb film díját, Christopher Nolan a legjobb rendezésért járó elismerést, és az Oppenheimert alakító Cillian Murphy a legjobb férfi főszereplő BAFTA-kitüntetését. (Legfőbb versenytársa a világhírű karmesterről, Leonard Bernsteinről szóló Maestro főszereplője, Bradley Cooper volt.)

Ugyancsak az Oppenheimernek ítélték a legjobb eredeti filmzene díját, Robert Downey Jr. a háromórás film férfi mellékszereplőjeként lett BAFTA-díjas, és az alkotás kapta a legjobb fényképezésért, valamint a legjobb vágásért járó elismerést is. (Hasonló diadalt legutóbb Edward Berger Nyugaton a helyzet változatlan című első világháborús drámája aratott: ezt az alkotást tizennégy díjra jelölték, és szintét hetet el is hozott a tavalyi BAFTA-rendezvényen.)

Az idei BAFTA-díjkiosztón az Oppenheimer mellett Jorgosz Lanthimosz Szegény párák című filmje is a nagy nyertesek között volt: ezt az alkotást tizenegy díjra jelölte a brit filmakadémia, és a film ötöt el is nyert.

A filmben nyújtott alakításáért Emma Stone kapta a legjobb női főszereplőnek járó elismerést (Carey Mulligan, a Maestro női főszereplője is versenyben volt), emellett az alkotásé lett a legjobb smink, a legjobb jelmeztervezés, valamint a legjobb különleges látványhatásokért odaítélt BAFTA-díj.

A Szegény párák megkapta a legjobb produkciós tervezés díját is, amivel Shona Heath, James Price és Mihalek Zsuzsa munkáját ismerték el.

A legjobb dokumentumfilm kategóriában az ukrajnai háborúról szóló 20 Days in Mariupol című produkció nyerte el a brit filmakadémia elismerését.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.