Mihalek Zsuzsa BAFTA-díjat kapott a Szegény párák berendezőjeként

  • narancs.hu
  • 2024. február 19.

Mikrofilm

A fődíjat az Oppenheimer kapta a Brit Film- és Televíziós Művészeti Akadémia londoni díjkiosztóján.

Az első atombombát előállító tudóscsoport vezetőjéről, Robert Oppenheimer elméleti fizikusról szóló életrajzi dráma tizenhárom díjra volt esélyes az előzetes jelölés alapján, és hetet el is hozott a Royal Festival Hallban rendezett gálán.

Az Oppenheimer kapta a legjobb film díját, Christopher Nolan a legjobb rendezésért járó elismerést, és az Oppenheimert alakító Cillian Murphy a legjobb férfi főszereplő BAFTA-kitüntetését. (Legfőbb versenytársa a világhírű karmesterről, Leonard Bernsteinről szóló Maestro főszereplője, Bradley Cooper volt.)

Ugyancsak az Oppenheimernek ítélték a legjobb eredeti filmzene díját, Robert Downey Jr. a háromórás film férfi mellékszereplőjeként lett BAFTA-díjas, és az alkotás kapta a legjobb fényképezésért, valamint a legjobb vágásért járó elismerést is. (Hasonló diadalt legutóbb Edward Berger Nyugaton a helyzet változatlan című első világháborús drámája aratott: ezt az alkotást tizennégy díjra jelölték, és szintét hetet el is hozott a tavalyi BAFTA-rendezvényen.)

Az idei BAFTA-díjkiosztón az Oppenheimer mellett Jorgosz Lanthimosz Szegény párák című filmje is a nagy nyertesek között volt: ezt az alkotást tizenegy díjra jelölte a brit filmakadémia, és a film ötöt el is nyert.

A filmben nyújtott alakításáért Emma Stone kapta a legjobb női főszereplőnek járó elismerést (Carey Mulligan, a Maestro női főszereplője is versenyben volt), emellett az alkotásé lett a legjobb smink, a legjobb jelmeztervezés, valamint a legjobb különleges látványhatásokért odaítélt BAFTA-díj.

A Szegény párák megkapta a legjobb produkciós tervezés díját is, amivel Shona Heath, James Price és Mihalek Zsuzsa munkáját ismerték el.

A legjobb dokumentumfilm kategóriában az ukrajnai háborúról szóló 20 Days in Mariupol című produkció nyerte el a brit filmakadémia elismerését.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.