Mit árulnak el rólunk kedvenc filmjeink?

Mikrofilm

A Tiktok és a Letterboxd korában új filmrajongófajta született: a film bro.

Műfaja, hangulata, célközönsége alapján megszámlálhatatlanul sok film létezik, ehhez hasonlóan pedig filmrajongóból is rengeteg van. Akad, aki számára a film csak kikapcsolódás vagy komfortélmény, így tökéletesen megelégszenek a Netflix and chill-lel és azzal, amit az algoritmus eléjük dob. Van plázamozizó, aki a Marvel-adaptációkért és popcornfilmekért van oda; más egy-egy elismertebb rendező vagy lelkesebb kritika kedvéért hajlandó egy artmoziba is ellátogatni, vagy mélyebbre túrni a streamingplatformok végtelen tékájában. És ott vannak persze a cinefilek, film nerdek és film buffok is (magyarul leginkább filmrajongónak, filmőrültnek, filmmániásnak  lehetne nevezni őket – a szerk.), akik számára a mozi több, mint esti szórakozás – érdeklődésükbe a filmelmélettől kezdve a filmkészítés gyakorlatáig több dolog is beletartozhat. Ők azok, akik rendszeresen olvasnak kritikákat, filmes folyóiratokat, bőven túlvannak már az IMDb top 250-es listáján, személyiségüknek pedig fontos része, hogy ki a kedvenc rendezőjük vagy zsánerük. Ma, amikor maga a mozizás is átalakulóban van, a közösségi média pedig életünk szinte minden pontjába beszivárgott,

a filmrajongás is új szintre lépett: egyre népszerűbbé vált egy új címkéje, a film bro.

A Tiktok és Letterboxd farvizén

Nem kell már egy tekintélyes lapnak dolgozni ahhoz, hogy valaki meghívást kapjon egy filmpremierre, vagy interjút készíthessen a legnagyobb sztárokkal. Elég egy jól felfuttatott Insta- vagy még inkább Tiktok-profil. Utóbbi egyre nagyobb szerepet játszik ugyanis a filmiparban: itt mesélik el a forgatókönyvírók és a színészek, miért tarthatatlan a jelenlegi rendszer és miért léptek sztrájkba; de az ezerszer lesajnált filmkritika is új erőre kapott a platformon, persze annak sajátságait kihasználva. Egy filmes tiktokker jellemzően rövid, vágásokkal teli videóban mondja el véleményét egy-egy filmről. Ezeknek nemcsak a hossza, de a személyessége is különbözik a Youtube-os filmkritikáktól: nem kell már jól berendezett háttér és profi mikrofon, elég egy telefon, meg egy kanapé, amire leheveredik a Tiktokker. Mintha körbe-körbejárnánk: amikor az emberek megunták a tévét, a Youtube felé fordultak; majd mikor a Youtube gyakorlatilag tévévé vált – gondoljunk csak a Squid Game-et valódi játékká alakító Mr. Beastre – ismét az amatőrebb, hozzájuk közelebb álló tartalomgyártókhoz fordultak. Az igazán nagy eléréseket azonban nem a kritikák, hanem a listázós videók hozzák. Megint csak nem új jelenség ez: a Facebook felfutásakor a Buzzfeed is a közösségi médiára optimalizált listás és kvízes cikkeivel vált a legmenőbb híroldallá. A Tiktokon újjáéledő trendben a tartalomgyártók jellemzően a szerintük legjobb filmeket sorolják fel, mindezt megkapó zenei aláfestéssel, gyors vágásokkal. És van még valami, ami megkülönbözteti ezeket a szimpla listázásoktól: az enyhén kioktató, sznob hangvétel. „Ha láttál belőle legalább X darabot, akkor barátok lehetünk”; „Ha láttad ezeket, akkor neked is elit filmízlésed van” – szólnak a feliratok.

Az online filmes közbeszédet formáló másik fontos, egyre népszerűbb platform a Letterboxd, ami egy mozis adatbázis és egy közösségi médiaoldal keveréke. Pár éve még egyértelműen az IMDb volt a legnépszerűbb filmes oldal, ami gyakorlatilag ma is „a” filmes adatbázisnak tekinthető. Ahogy azonban a Facebook is túl öregessé és unalmassá vált a fiatalok körében, úgy az IMDb is mintha lassan kiment volna a divatból, hogy helyét a Letterboxd vegye át. Itt nemcsak osztályozhatjuk a filmeket és a sorozatokat, de sokkal felhasználóbarátabb módon cseveghetünk róluk, követhetjük rajta barátainkat. Sőt, akár alkotókat is: fent van többek között Sean Baker (Floridai álom; Vörös rakéta), Roger Avary (a Ponyvaregény Oscar-díjas forgatókönyvírója) és Jordan Horowitz (a Kaliforniai álom producere). A Letterboxd másik fontos jellemzője a profilok tetején található kedvenc film lista, ami a Tiktokhoz hasonlóan szintén a listázási kedvet erősíti. Sőt: a Letterboxd Tiktok-profilja tele van olyan videókkal, amelyeken ismert filmesek és világsztárok mondják el, melyik az a négy kedvenc filmjük, amit profiljuk elején feltüntetnének. Julie Delphy, Wes Anderson Asteroid Cityjének főszereplői vagy épp Jennifer Lawrence – csak pár példa, kit kapott már mikrofonvégre a platform.

Új filmrajongó születése

De mi is az a fentiekből megszülető film bro lényege? Így írja le a kifejezést a legismertebb netes szlengszótár: „Olyan személy, aki hatalmas filmrajongónak tekinti magát, valójában azonban csak felszínes ismerete van a moziról. A kedvenc filmjei közé olyan alig ismert gyöngyszemek tartoznak, mint A sötét lovag, a Ponyvaregény, az Eredet vagy a Jurassic Park. Odáig vannak a Marvel-filmekért is.” Egy másik, bővebb meghatározás szerint szintén fontos összetevő a toxikus maszkulinitás, a morális szürkezóna éltetése: a film brók jellemzően odáig vannak a krimikért, vagy épp Quentin Tarantino filmjeikért, ezek hősei ugyanis jellemzően antihősök. Nagymenők, Harcosok klubja, A Wall Street farkasa, Gázt!, Taxisofőr, Trainspotting, Blöff – csak néhány példa azokra a filmekre, amelyek egy film bro kedvencei közé tartoznak. Közös bennük, hogy főhősük nem tipikus jó, inkább afféle szeretnivaló rosszfiú; mindegyik széles körben ismert és elismert – legtöbbjük ott van az IMDb top 250-es lsitájában is –; könnyen hozzáférhető klasszikusok, melyeket mindenki élvezni tud. Ott van bennük a rendszer elleni lázadás, és persze egy rakás káromkodás és idézhető szöveg is.

A film bro tehát napjaink közösségi médiás közegének jellemző filmrajongója: nem fújja kívülről a francia újhullám alapfilmjeit vagy Apichatpong Weerasethakul (thai filmrendező, forgatókönyvíró és producer – a szerk.) filmográfiáját, inkább a széles körben ismert és elismert mozik a kedvencei – közülük is a férfias, kemény, mocskosszájú hősöket életeti. Saját, inkább mainstreamnek számító filmízlését azonban úgy tálalja a Tiktokon és a Letterboxdon, mintha a legnagyobb film nerd volna. És hogy mi ezzel a baj? A világon semmi – hiszen a film bro is egy ugyanolyan címke, mint a cinefile vagy a könyvmoly. Senkinek sem kellene szégyellnie magát azért, mert számára Christopher Nolan filmjei, A remény rabjai, a Whiplash vagy a Donnie Darko jelenti a mozi csúcsát – mégis, a Reddit tele van olyan kétségveesett kérdésekkel, hogyan szabadulhatna ki valaki a film bro skatulyájából, vagy hogy a saját toplistája vajon túl film brósnak számít-e. Az, hogy az internet megbélyegez valakit átlagos filmízlése miatt – és mert emellé a ma már majd’ mindenkire jellemző közlési kényszer is társul –, vagy azért, mert a modern filmnyelv vívmányai, a narratív újítások helyett továbbra is a szórakozást keresi, nem más, mint sznobéria – ami egyidős a művészettel. Mindez azonban a közösségi média korában új szintre emelkedett: a film brókról szóló cikkek és bejegyzések többsége megjegyzi, hogy ezek a filmrajongók saját kis közösségimédia-buborékjukban élnek. A ScreenCraft írása például kiemeli, hogyan segíthetünk rajtuk: a Becstelen Brigantyk és a V, mint vendetta mellé ajánljunk számukra egy női perspektívát bemutató filmet, mondjuk az Ígéretes fiatal nőt; ha szeretik a Kis-nagy világot, hívjuk fel a figyelmüket a A hetedik pecsétre; ha pedig odáig vannak Scorsese kapzsiságra fókuszáló filmjeiért, mutassuk meg nekik a téma egy modernebb, frissebb filmjét, mondjuk a Bocs, hogy zavaromot, amelyben a fekete közösség problémái is megjelennek.

Filmeket nézni, filmeket ajánlani, filmek által szélesíteni a látókörünket persze remek dolog – de az, aki a másik filmes ízlését a sajátja alá sorolja, és meg van győződve arról, hogy saját kedvenceitől nem létezik egyedibb és zseniálisabb lista, valószínűleg ugyanúgy buborékban él, mint a film brók Sőt, könnyen lehet, hogy valójában ő maga sem több, mint egy film bro.

(Címlapképünkön: részlet a Joker című filmből. Forrás: InterCom)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.