Mit árulnak el rólunk kedvenc filmjeink?

Mikrofilm

A Tiktok és a Letterboxd korában új filmrajongófajta született: a film bro.

Műfaja, hangulata, célközönsége alapján megszámlálhatatlanul sok film létezik, ehhez hasonlóan pedig filmrajongóból is rengeteg van. Akad, aki számára a film csak kikapcsolódás vagy komfortélmény, így tökéletesen megelégszenek a Netflix and chill-lel és azzal, amit az algoritmus eléjük dob. Van plázamozizó, aki a Marvel-adaptációkért és popcornfilmekért van oda; más egy-egy elismertebb rendező vagy lelkesebb kritika kedvéért hajlandó egy artmoziba is ellátogatni, vagy mélyebbre túrni a streamingplatformok végtelen tékájában. És ott vannak persze a cinefilek, film nerdek és film buffok is (magyarul leginkább filmrajongónak, filmőrültnek, filmmániásnak  lehetne nevezni őket – a szerk.), akik számára a mozi több, mint esti szórakozás – érdeklődésükbe a filmelmélettől kezdve a filmkészítés gyakorlatáig több dolog is beletartozhat. Ők azok, akik rendszeresen olvasnak kritikákat, filmes folyóiratokat, bőven túlvannak már az IMDb top 250-es listáján, személyiségüknek pedig fontos része, hogy ki a kedvenc rendezőjük vagy zsánerük. Ma, amikor maga a mozizás is átalakulóban van, a közösségi média pedig életünk szinte minden pontjába beszivárgott,

a filmrajongás is új szintre lépett: egyre népszerűbbé vált egy új címkéje, a film bro.

A Tiktok és Letterboxd farvizén

Nem kell már egy tekintélyes lapnak dolgozni ahhoz, hogy valaki meghívást kapjon egy filmpremierre, vagy interjút készíthessen a legnagyobb sztárokkal. Elég egy jól felfuttatott Insta- vagy még inkább Tiktok-profil. Utóbbi egyre nagyobb szerepet játszik ugyanis a filmiparban: itt mesélik el a forgatókönyvírók és a színészek, miért tarthatatlan a jelenlegi rendszer és miért léptek sztrájkba; de az ezerszer lesajnált filmkritika is új erőre kapott a platformon, persze annak sajátságait kihasználva. Egy filmes tiktokker jellemzően rövid, vágásokkal teli videóban mondja el véleményét egy-egy filmről. Ezeknek nemcsak a hossza, de a személyessége is különbözik a Youtube-os filmkritikáktól: nem kell már jól berendezett háttér és profi mikrofon, elég egy telefon, meg egy kanapé, amire leheveredik a Tiktokker. Mintha körbe-körbejárnánk: amikor az emberek megunták a tévét, a Youtube felé fordultak; majd mikor a Youtube gyakorlatilag tévévé vált – gondoljunk csak a Squid Game-et valódi játékká alakító Mr. Beastre – ismét az amatőrebb, hozzájuk közelebb álló tartalomgyártókhoz fordultak. Az igazán nagy eléréseket azonban nem a kritikák, hanem a listázós videók hozzák. Megint csak nem új jelenség ez: a Facebook felfutásakor a Buzzfeed is a közösségi médiára optimalizált listás és kvízes cikkeivel vált a legmenőbb híroldallá. A Tiktokon újjáéledő trendben a tartalomgyártók jellemzően a szerintük legjobb filmeket sorolják fel, mindezt megkapó zenei aláfestéssel, gyors vágásokkal. És van még valami, ami megkülönbözteti ezeket a szimpla listázásoktól: az enyhén kioktató, sznob hangvétel. „Ha láttál belőle legalább X darabot, akkor barátok lehetünk”; „Ha láttad ezeket, akkor neked is elit filmízlésed van” – szólnak a feliratok.

Az online filmes közbeszédet formáló másik fontos, egyre népszerűbb platform a Letterboxd, ami egy mozis adatbázis és egy közösségi médiaoldal keveréke. Pár éve még egyértelműen az IMDb volt a legnépszerűbb filmes oldal, ami gyakorlatilag ma is „a” filmes adatbázisnak tekinthető. Ahogy azonban a Facebook is túl öregessé és unalmassá vált a fiatalok körében, úgy az IMDb is mintha lassan kiment volna a divatból, hogy helyét a Letterboxd vegye át. Itt nemcsak osztályozhatjuk a filmeket és a sorozatokat, de sokkal felhasználóbarátabb módon cseveghetünk róluk, követhetjük rajta barátainkat. Sőt, akár alkotókat is: fent van többek között Sean Baker (Floridai álom; Vörös rakéta), Roger Avary (a Ponyvaregény Oscar-díjas forgatókönyvírója) és Jordan Horowitz (a Kaliforniai álom producere). A Letterboxd másik fontos jellemzője a profilok tetején található kedvenc film lista, ami a Tiktokhoz hasonlóan szintén a listázási kedvet erősíti. Sőt: a Letterboxd Tiktok-profilja tele van olyan videókkal, amelyeken ismert filmesek és világsztárok mondják el, melyik az a négy kedvenc filmjük, amit profiljuk elején feltüntetnének. Julie Delphy, Wes Anderson Asteroid Cityjének főszereplői vagy épp Jennifer Lawrence – csak pár példa, kit kapott már mikrofonvégre a platform.

Új filmrajongó születése

De mi is az a fentiekből megszülető film bro lényege? Így írja le a kifejezést a legismertebb netes szlengszótár: „Olyan személy, aki hatalmas filmrajongónak tekinti magát, valójában azonban csak felszínes ismerete van a moziról. A kedvenc filmjei közé olyan alig ismert gyöngyszemek tartoznak, mint A sötét lovag, a Ponyvaregény, az Eredet vagy a Jurassic Park. Odáig vannak a Marvel-filmekért is.” Egy másik, bővebb meghatározás szerint szintén fontos összetevő a toxikus maszkulinitás, a morális szürkezóna éltetése: a film brók jellemzően odáig vannak a krimikért, vagy épp Quentin Tarantino filmjeikért, ezek hősei ugyanis jellemzően antihősök. Nagymenők, Harcosok klubja, A Wall Street farkasa, Gázt!, Taxisofőr, Trainspotting, Blöff – csak néhány példa azokra a filmekre, amelyek egy film bro kedvencei közé tartoznak. Közös bennük, hogy főhősük nem tipikus jó, inkább afféle szeretnivaló rosszfiú; mindegyik széles körben ismert és elismert – legtöbbjük ott van az IMDb top 250-es lsitájában is –; könnyen hozzáférhető klasszikusok, melyeket mindenki élvezni tud. Ott van bennük a rendszer elleni lázadás, és persze egy rakás káromkodás és idézhető szöveg is.

A film bro tehát napjaink közösségi médiás közegének jellemző filmrajongója: nem fújja kívülről a francia újhullám alapfilmjeit vagy Apichatpong Weerasethakul (thai filmrendező, forgatókönyvíró és producer – a szerk.) filmográfiáját, inkább a széles körben ismert és elismert mozik a kedvencei – közülük is a férfias, kemény, mocskosszájú hősöket életeti. Saját, inkább mainstreamnek számító filmízlését azonban úgy tálalja a Tiktokon és a Letterboxdon, mintha a legnagyobb film nerd volna. És hogy mi ezzel a baj? A világon semmi – hiszen a film bro is egy ugyanolyan címke, mint a cinefile vagy a könyvmoly. Senkinek sem kellene szégyellnie magát azért, mert számára Christopher Nolan filmjei, A remény rabjai, a Whiplash vagy a Donnie Darko jelenti a mozi csúcsát – mégis, a Reddit tele van olyan kétségveesett kérdésekkel, hogyan szabadulhatna ki valaki a film bro skatulyájából, vagy hogy a saját toplistája vajon túl film brósnak számít-e. Az, hogy az internet megbélyegez valakit átlagos filmízlése miatt – és mert emellé a ma már majd’ mindenkire jellemző közlési kényszer is társul –, vagy azért, mert a modern filmnyelv vívmányai, a narratív újítások helyett továbbra is a szórakozást keresi, nem más, mint sznobéria – ami egyidős a művészettel. Mindez azonban a közösségi média korában új szintre emelkedett: a film brókról szóló cikkek és bejegyzések többsége megjegyzi, hogy ezek a filmrajongók saját kis közösségimédia-buborékjukban élnek. A ScreenCraft írása például kiemeli, hogyan segíthetünk rajtuk: a Becstelen Brigantyk és a V, mint vendetta mellé ajánljunk számukra egy női perspektívát bemutató filmet, mondjuk az Ígéretes fiatal nőt; ha szeretik a Kis-nagy világot, hívjuk fel a figyelmüket a A hetedik pecsétre; ha pedig odáig vannak Scorsese kapzsiságra fókuszáló filmjeiért, mutassuk meg nekik a téma egy modernebb, frissebb filmjét, mondjuk a Bocs, hogy zavaromot, amelyben a fekete közösség problémái is megjelennek.

Filmeket nézni, filmeket ajánlani, filmek által szélesíteni a látókörünket persze remek dolog – de az, aki a másik filmes ízlését a sajátja alá sorolja, és meg van győződve arról, hogy saját kedvenceitől nem létezik egyedibb és zseniálisabb lista, valószínűleg ugyanúgy buborékban él, mint a film brók Sőt, könnyen lehet, hogy valójában ő maga sem több, mint egy film bro.

(Címlapképünkön: részlet a Joker című filmből. Forrás: InterCom)

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk