Egymilliárddal több pénzt kerestek a mozik 2018-ban

  • B.P.M.
  • 2019. március 11.

Mikrofilm

110 milliárdot meghaladó összeg volt a tavalyi filmköltés, de a nézők még mindig a külföldi filmeket nézik szívesebben.

Harmadik éve folyik a hazai filmgyártásra 100 milliárd forint fölötti összeg, amelynek 84 százaléka külföldről érkezett – olvasható az NMHH oldalán. Az összesített nézőszámok alapján a Mamma Mia! Sose hagyjuk abba című filmre volt a legtöbb néző kíváncsi, továbbá az utolsó negyedévben az artmozikban a tizenkét legnézettebb filmből hét magyar volt.

false

 

NMHH

2018-ban több mint százmilliárd forintot tett ki a hazai filmköltés, ami növekvő tendenciát mutat 2017-hez (108,2 milliárd forint) képest, viszont nem éri el a 2016-os 125,4 milliárdot. Összesen 333 film gyártását regisztrálták, amiből 245 magyar alkotás, 84 pedig külföldi volt, illetve volt 4 koprodukció is. Költségvetési szempontból kiemelkedik az Arnold Schwarzenegger és Linda Hamilton főszereplésével készült legújabb Terminátor-film, amelyre 16,9 milliárdot, valamint a Vörös Veréb című Jennifer Lawrence-film, amelyre 11,3 milliárdot költöttek.

Tavaly 15,6 millióan váltottak mozijegyet, ami félmillióval több 2017-hez képest. A filmszínházak jegyárbevétele egymilliárddal nőtt bruttó 20,9 milliárdról 21,9 milliárdra. Ehhez feltehetőleg az is hozzájárult, hogy tavaly enyhén megemelkedett az átlag jegyár 1375,5 forintról 1407,5 forintra.

false

 

NMHH

Az összesített nézőszámok alapján a Mamma Mia! Sose hagyjuk abba című filmre voltak a legtöbben (573, 3 ezer) kíváncsiak, amit a Bosszúállók: Végtelen háború (572,3 ezer) követ. A dobogóra a Bohém rapszódia (533,7 ezer) került fel, a legnézettebb magyar film pedig a Valami Amerika 3 volt (371,2 ezer).

Érdekesség, hogy a művészmozikban is a Mamma Mia! volt a legnépszerűbb film, 35,2 ezren váltottak rá jegyet. A Napszáltára 27,4 ezren, a Testről és lélekről című filmre pedig 25,3 ezren ültek be. A Valami Amerika 3-ra 21,7 ezren, a Ruben Brandt, a gyűjtő-re 17,9 ezren voltak kíváncsiak.

Az utolsó negyedévben több magyar alkotás is előkelő helyezést ért el az artmozikban: a legnézettebb filmből hét magyar (Napszállta, Ruben Brandt, a gyűjtő, Egy Nap, BUÉK, Rossz versek, Nyitva, X - A rendszerből törölve) volt.

Elhozta a fődíjat a Rossz versek Monte-Carlóból

Magyar sikerrel zárult szombat este a Monte-Carlói Nemzetközi Filmfesztivál. Reisz Gábor alkotása, a Rossz versek kapta a fődíjat az Emir Kusturica által elnökölt zsűritől. Ezt az elismerést először nyerte el magyar film.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.