Egymilliárddal több pénzt kerestek a mozik 2018-ban

  • B.P.M.
  • 2019. március 11.

Mikrofilm

110 milliárdot meghaladó összeg volt a tavalyi filmköltés, de a nézők még mindig a külföldi filmeket nézik szívesebben.

Harmadik éve folyik a hazai filmgyártásra 100 milliárd forint fölötti összeg, amelynek 84 százaléka külföldről érkezett – olvasható az NMHH oldalán. Az összesített nézőszámok alapján a Mamma Mia! Sose hagyjuk abba című filmre volt a legtöbb néző kíváncsi, továbbá az utolsó negyedévben az artmozikban a tizenkét legnézettebb filmből hét magyar volt.

false

 

NMHH

2018-ban több mint százmilliárd forintot tett ki a hazai filmköltés, ami növekvő tendenciát mutat 2017-hez (108,2 milliárd forint) képest, viszont nem éri el a 2016-os 125,4 milliárdot. Összesen 333 film gyártását regisztrálták, amiből 245 magyar alkotás, 84 pedig külföldi volt, illetve volt 4 koprodukció is. Költségvetési szempontból kiemelkedik az Arnold Schwarzenegger és Linda Hamilton főszereplésével készült legújabb Terminátor-film, amelyre 16,9 milliárdot, valamint a Vörös Veréb című Jennifer Lawrence-film, amelyre 11,3 milliárdot költöttek.

Tavaly 15,6 millióan váltottak mozijegyet, ami félmillióval több 2017-hez képest. A filmszínházak jegyárbevétele egymilliárddal nőtt bruttó 20,9 milliárdról 21,9 milliárdra. Ehhez feltehetőleg az is hozzájárult, hogy tavaly enyhén megemelkedett az átlag jegyár 1375,5 forintról 1407,5 forintra.

false

 

NMHH

Az összesített nézőszámok alapján a Mamma Mia! Sose hagyjuk abba című filmre voltak a legtöbben (573, 3 ezer) kíváncsiak, amit a Bosszúállók: Végtelen háború (572,3 ezer) követ. A dobogóra a Bohém rapszódia (533,7 ezer) került fel, a legnézettebb magyar film pedig a Valami Amerika 3 volt (371,2 ezer).

Érdekesség, hogy a művészmozikban is a Mamma Mia! volt a legnépszerűbb film, 35,2 ezren váltottak rá jegyet. A Napszáltára 27,4 ezren, a Testről és lélekről című filmre pedig 25,3 ezren ültek be. A Valami Amerika 3-ra 21,7 ezren, a Ruben Brandt, a gyűjtő-re 17,9 ezren voltak kíváncsiak.

Az utolsó negyedévben több magyar alkotás is előkelő helyezést ért el az artmozikban: a legnézettebb filmből hét magyar (Napszállta, Ruben Brandt, a gyűjtő, Egy Nap, BUÉK, Rossz versek, Nyitva, X - A rendszerből törölve) volt.

Elhozta a fődíjat a Rossz versek Monte-Carlóból

Magyar sikerrel zárult szombat este a Monte-Carlói Nemzetközi Filmfesztivál. Reisz Gábor alkotása, a Rossz versek kapta a fődíjat az Emir Kusturica által elnökölt zsűritől. Ezt az elismerést először nyerte el magyar film.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.