Nem tetszik a stúdiónak, hogy Tarantino Ponyvaregény-jelenetekkel kereskedne

  • narancs.hu
  • 2021. november 19.

Mikrofilm

Kié az NFT, a stúdióé vagy az alkotóé?

A Miramax stúdió beperelte Quentin Tarantinot, a Ponyvaregény író-rendezőjét, amiért a hollywoodi sztár a film jeleneteivel kereskedne – méghozzá a kriptopiacon. A hírek szerint ún. NFT-k (non-fungible token, azaz nem helyettesíthető zseton) formájában bocsátana áruba részleteket legismertebb mozijából a legnagyobb NFT-piacon, az OpenSea-n. Az NFT-k egyfajta virtuális értéktárgyak, amelyek egyediek és másolhatatlanok; olyanok, mint az értékes és ritka pénzérmék vagy baseballkártyák. Utóbbiak egyébként már léteznek is NFT formájában, és hatalmas összegekért cserélnek gazdát.

A hírek szerint Tarantino hét vágatlan jelenetet kínál eladásra,

de szintén felkerül a virtuális piacra a film exkluzív rendezői kommentárja, amelyben eddig soha nem hallott részleteket oszt meg moziról.

Tarantino azután is kitartott az elhatározása mellett, hogy a stúdió levélben szólította fel, hogy jogsértést követ el. Épp ezért a Miramax most perre megy vele. Ők rendelkeznek ugyanis a film jogaival, Tarantino akciója pedig szerintük azt a látszatot keltheti, hogy engedélyt adtak a kereskedésre.

A The Hollywood Reporter szerint a rendező stúdióval kötött szerződése szerint a Ponyvaregény bizonyos jogai hozzá, mint alkotóhoz tartoznak: ilyenek a filmzenekiadás, az élőszereplős fellépés, nyomtatott publikációk (kiadhatja például a forgatókönyvet, készíthet belőle regényt, vagy képregényt), de szintén nála vannak a remake, spinoff és tévés folytatás, a színházat és az interaktív médiát illető jogok. Ezek után ember legyen a talpán, aki el tudja dönteni, az NFT-k hova és kihez tartoznak. Ha nem sikerül peren kívül megegyezni, a bíróság határoz majd, a döntése pedig a jövőbeni, NFT-kkel való filmes kereskedés sorsát is meghatározhatja.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.