Lehet-e még nevetni a NER abszurditásain? – Megnéztük a Comedy Central új műsorát

  • B. Papp Máté
  • 2019. február 26.

Mikrofilm

A magyar közélet túl magasra tette a lécet ahhoz, hogy csak úgy könnyen kiparodizáljuk.

A közéleti humor nem könnyű terep, pláne nem Magyarországon, ahol a politikusok olyan mélységeket járnak be, hogy sok esetben nincs kedvünk rajtuk röhögni. Ráadásul nagyon kreatívnak kell lenni ahhoz, hogy a médiában agyonfuttatott hírekből önmagán túl mutató vicces elemeket hozzon létre valaki, persze, itt most nem említjük Bödőcs Tibort.

A Comedy Central mégis megpróbálkozott egy közéleti tematikus formátum meghonosításával, amihez az egykori Rádió Bridge műsorvezetőjét, Szabó Gál Andrást, ismertebb nevén Villám Gézát vette elő. Röviden: a Heti Dörgés egy hétfőként jelentkező félórás műsor, amelynek szerkesztői politikai-közéleti híreket próbálnak röhejes tartalommal feltölteni és kommentálni, ahogyan arra vannak sikeres külföldi példák, elég csak John Oliverre és a Last Week Tonight-ragondolni.

Ezzel el is érkeztünk a Heti dörgés egyik legnagyobb problémájához, méghozzá ahhoz, hogy nem aktuális, hanem előre legyártott epizódokból áll. Ennek tükrében viszont nehéz megmagyarázni a gyenge poénokat, hiszen kimeríthetetlen archívum állt rendelkezésre a szerkesztőknek arra, hogy összerakjanak egy szatirikus, politikusok hülyeségeitől és hazugságaitól tocsogó műsort.

Nem arról van szó, hogy egyébként a Comedy Central munkatársai ne lettek volna itt-ott találékonyak, viszont a magyar közélet olyan magasra tette a lécet, ami miatt az ember arra vágyik, hogy leszakadjon a feje a röhögéstől, ha egy ilyen műsort néz. Mondhatnánk úgy is, hogy a Heti dörgés humorszintje nem arányos a hazai politika arcátlanságával, képmutatásával, cinizmusával.

Elfogultsággal nem lehet a produkciót vádolni: előkerülnek ellenzéki fiaskók is (például láthatjuk hogyan futott ajtónak Kunhalmi Ágnes az MTVA épületében), ugyanakkor a készítők a Fideszhez köthető személyek froclizását nagyon régi, még a Gyurcsány-kormány idejében készült archív felvételekkel próbálták kompenzálni, de előkerült Kádár János is.

Az egymást követő bevágások, poénok között gyenge a kapcsolat, ugyanakkor a műsorvezető viszonylag jól hozza a szerepét, bár a szellemeskedő grimaszból, kézmozdulatból és akcentusból több volt a kelleténél.

A műsor második részében egy összetett témát, méghozzá a fake news-jelenséget dolgozták fel a szerkesztők, már-már pedagógiai jelleggel. A választás érthető, hiszen a kormányhoz közeli média lassacskán minden nap közzétesz egy helyreigazítást, így egy aranybánya állt rendelkezésre ahhoz, hogy valami vicceset generáljanak. Ez részben sikerült is, viszont a leleményességet leuralta a műiség, amin az sem segített, hogy egy-egy kutatással próbálták meg reprezentálni a téma fontosságát.

Összességében elmondható, hogy a Heti dörgés Villám Gézával túl nagy fába vágta a fejszéjét, amiről csak részben tehet. Minden normális demokráciában megvan a helye egy olyan produkciónak, amely rászáll a közszereplőire, viszont több kraft kell ahhoz, hogy életben tudjon maradni akkor, amikor Bayer Zsolt három műsorban szennyezheti a szellemi környezetet és a Vadhajtások „újságírójának” angoltudásától van tele a sajtó.

A műsorból még 11 rész lesz látható, a már leadott epizódokat pedig vissza lehet majd nézni a YouTube-on. Remélhetőleg tud tovább fejlődni a produkció, azonban nem kell csüggednünk, ha tökös humorra vágyunk, ugyanis a műsor után rögtön kezdődik a Family Guy, ami némi nyugvást adhat, ha csalódottak maradunk a következő pár hónapban is.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.