Norvég romantikus dráma vitte el a fődíjat a Berlini Filmfesztiválon

Mikrofilm

A Dreams (Sex Love) egy szexszel és szerelemmel foglalkozó filmtrilógia záródarabja, amelyben egy 17 éves lány saját tanárába szeret bele.

Ahogy azt már mi is megírtuk, magyar díjnak is örülhettünk a hétvégén befejeződött 75. Berlini Filmfesztiválon: Balogh Mirjána Wish You Were Ear című animációja a Generation 14+ programban versenyzett és a legjobb rövidfilmnek járó Kristály Medvében részesült.

Az idei volt az első seregszemléje a fesztivál új művészeti vezetőjének, Tricia Tuttle-nek. Az esemény Tom Tykwer drámájával, a The Lighttal nyílt meg, amely azt mutatja be, hogyan hullik szét egy család a mai, modern időkben. Cannes-tól Velencéig számtalan fesztiválnál visszatérő panasz, hogy gyakran épp a nyitófilm a leggyengébb, és úgy tűnik, ezúttal is hasonlóról volt szó: a The Light a kritikusok többségét nem győzte meg, jelenleg egészen gyalázatos, 8 százalékon áll a RottenTomatoeson.

A gyenge kezdés azért szerencsére nem nyomta rá a bélyegét az egész eseményre, napjaink legizgalmasabb alkotói közül többen is új filmmel érkeztek Berlinbe, többen közülük pedig díjjal is távoztak. A zsűri elnöke az amerikai Todd Haynes (Egy botrány részletei, Carol, Távol a mennyországtól) volt, akinek rendezői bemutatkozása, a Métely 1991-ben a queer Teddy-díjjal távozhatott a fesztiválról.

A fődíjnak számító Arany Medvét a norvég Dag Johan Haugerud Dreams (Sex Love) című drámája nyerte. Ez egy tinédzserlányról szól, aki beleszeret franciatanárnőjébe. Ez a rendező szexről és szerelemről szóló trilógiájának záródarabja: a Sex című első rész tavaly a Panorama szekcióban versenyzett Berlinben, a Love című második epizódot pedig szintén tavaly mutatták be Velencében, ahol az Arany Oroszlánért versenyzett.

A Berlinale színészdíjai 2021 óta gendersemlegesek (hasonlóan a független Indepedent Spirit Awardhoz vagy Gotham Awardhoz), így nincsenek női-férfi kategóriák, csak egy-egy díjat osztanak ki a fő- és mellékszereplőknek. Előbbit Rose Byrne nyerte el az If I Had Legs I’d Kick Youért, amely az egész seregszemle egyik legnagyobb hírverést kapó filmje volt. A drámában Bryne egy Linda nevű nőt alakít, akinek egyszerre kell megbirkóznia gyereke rejtélyes betegségével, a férje hiányával, egy eltűnt személlyel és a terapeutájához fűződő egyre ellenségesebb kapcsolatával. A színésznőt eddig főleg olyan könnyedebb szerepeiről ismerhettük, mint amit a Rossz szomszédságban, A meztelen Julietben vagy a Szigorúan barátság című sorozatban alakított, Mary Bronstein filmje viszont könnyen lehet, hogy végre komolyabb elismerést hoz majd neki.

A legjobb mellékszereplő az elmúlt évek egyik legfelkapottabb színésze, Andrew Scott (RIPLEY, Mind idegenek vagyunk, Bolhafészek) lett Richard Linklater új filmjéért, a Blue Moonért. Ez Lorenz Hart dalszövegíróról és arról szól, hogyan küzdött Hart az alkoholizmussal és depresszióval, miközben összeállt az Oklahoma! című musical. Scott Richard Rodgerst alakítja, aki a Broadway-darab zenéjét szerezte.

Ugyancsak díjjal távozhatott a kortárs román film fenegyereke, Radu Jude, akinek legújabb filmje, a Kontinental ’25 a legjobb forgatókönyv díját nyerte el. Ennek főszereplője, a Tompa Eszter által alakított Orsolya egy végrehajtó, akinek hatalmas morális problémával kell szembenéznie egy férfi kilakoltatásakor. Jude 2021-ben a Zűrös kettyintés, avagy pornó a diliházbannal egyszer már elnyerte a Berlinale fődíját, ezzel együtt Románia már négyszer próbált a rendező filmjeivel az Oscarra nevezni – legutóbb a tavalyi díjátadóra a Ne várjatok túl sokat a világvégétől című filmmel – ám eddig sikertelenül. A Kontinental ’25-nek a Mozinet személyében máris van magyar forgalmazója, így biztos, hogy mi is láthatjuk majd a moziban.

A legjobb rendezőnek járó Ezüst Medvét Hou Meng nyerte a Living the Land című filmért. Ez 1991-ben a vidéki Kínában játszódik, amikor a falusiak többsége nagyvárosokba vándorolt a jobb munkalehetőségek miatt, ám a tízéves Chuang szülőfalujában maradt.

A zsűri nagydíját Gabriel Mascaro The Blue Trail című utópiája nyerte, mely egy olyan világban játszódik, amikor az időseket távoli kolóniában gyűjtik össze. Ugyancsak a zsűri díját nyerte el az argentin Iván Fund The Message című fantasyja, melynek főszereplője egy kislány, aki képes az állatok gondolataiban olvasni.

Tavaly a fesztivál fődíját egy rendhagyó dokumentumfilm, Mati Diop Dahomey-ja nyerte, amely nemcsak a dokuk között, hanem mint Szenegál nevezettje is harcba szállt az Oscarért – ám egyik kategóriában sem kapott jelölést. Idén egyetlen dokumentumfilmet mutattak be a Berlinalén: ez volt a Timestamp, amely azt mutatja be, hogyan próbálják folytatni az oktatást a háború tépázta Ukrajnában. Kateryna Gornostai alkotását jelölték ugyan az Arany Medvére, ám végül nem kapott díjat.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„Amióta a kormánynak központi témája lett a gyermekvédelem, szinte soha nem a lényegről beszélünk”

Az elhanyagolással, fizikai, érzelmi vagy szexuális bántalmazással kapcsolatos esetek száma ijesztő mértékben emelkedett az elmúlt években idehaza, ahogyan az öngyilkossági kísérletek is egyre gyakoribbak a gyerekek körében. A civil szervezetek szerepéről e kritikus időkben Stáhly Katalin pszichológus, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértője beszélt lapunknak.

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.