Gendersemleges kategóriákra vált át az egyik legjelentősebb amerikai függetlenfilmes díj

  • narancs.hu
  • 2022. augusztus 25.

Mikrofilm

Megszűnnek a női és férfi kategóriák, helyettük összesítve díjazzák a fő- és mellékszerepeket.

Az Independent Spirit Awards díjat 1984-ben alapították, hogy így hívják fel a figyelmet a legkiválóbb függetlenfilmekre. Egy évvel később az első fődíjat mindjárt meg is nyerte Martin Scorsese legendás thriller-komédiája, a Lidérces órák. Az elmúlt években pedig az elismerés az egyik legnagyobb presztízsű függetlenfilmes kitüntetéssé változott, mely Oscar-előrejelzőként is remekül használható, hiszen akik itt díjat vehettek át, azok nagy része az Akadémia gáláján is felbukkan. Elég csak az elmúlt pár év néhány fődíjasát megnézni: Az elveszett lány, A nomádok földje, Tűnj el!, Holdfény, vagy épp a Spotlight – Egy nyomozás részletei.

Az elismeréseket odaítélő szervezet most nagy változásokat jelentett be: úgy döntöttek, eltörlik a női-férfi kategóriákat, és helyette ezentúl gendersemleges díjakat adnak oda. Az eddigi 5-5 jelöltből álló legjobb női és legjobb férfi főszereplő kategóriák összeolvadnak egyetlen, 10 jelöltes legjobb főszereplő kategóriává, és ugyanígy jártak a mellékszereplői kategóriák is (a mozis és a sorozatos díjaknál egyaránt). A Spirit ezzel olyan díjak lépését követi, mint a Grammy, az MTV Movie & TV Awards és a Brit Függetlenfilmes Díj.

„Örömmel csatlakozik azokhoz a fesztiválokhoz és elismerésekhez, amelyek már genderreferencia nélkül ünneplik a legkiválóbb alakításokat. Örömmel fogadjuk a nem-bináris művészeket is a Spirit Awardson anélkül, hogy arra kényszerítenénk őket hogy nőként vagy férfiként azonosítsák magukat” – fogalmazott közleményében Josh Welsh, a szervezet elnöke.

A Spirit egyéb változásokat is bejelentett: legjobb áttörő alakítás névvel új díjat hoztak létre a filmiparba berobbanó színészek elismerésére.

A kategória 5 jelöltből áll majd, és természetesen itt sem tesznek különbséget a nemek között. Emellett a díjra nevezhető filmek terét is kibővítették: továbbra is érvényben maradt az a pandémia idején bevezetett szabály, amely szerint egy jelöltet immár nem kötelező a moziban bemutatni, versenyben maradtak tehát a streamingplatformok. A filmiparban tapasztalható változások és az emelkedő produkciós költségek miatt megemelték azt a költségkeretet is, ameddig egy film még nevezhető a Spirit Awardsra: a büdzsé 22,5 millió dolláról 30 millió dollárra nőtt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.