Film

Nyílt titkok

  • 2020. november 15.

Mikrofilm

Az asztalra helyezett, kihangosított mobiltelefonjaikkal a kapcsolatok őszinteségét demonstrálni akaró, de végül minden fronton kudarcot valló baráti társaság története úgy látszik, megunhatatlan. Várom már a fesztivált, amelyen kizárólag Paolo Genovese Teljesen idegenek c. sikerfilmjének (2016) remake-jei indulnak a fődíjért. Az eredetinél jobbat produkáló magyar versenyző (miszerint BÚÉK, Goda Krisztina feldolgozása, 2018) például jó esélyekkel indulna. A túlfeszített francia (Le jeu, Fred Cavayé, 2018) bezzeg csak a zsűri szokásos részrehajlásában bízhatna. A német kópia (ez volna a Nyílt titkok, 2019) meg még abban sem. Náluk az összejövetel kulturáltan, de kissé vértelenül csődöl be. Korrekt tévéjátékként funkcionál az amúgy jól alakítható tragikomédia. Jobban kidomborodik benne a történet eleve meglévő, de apró játékokkal eltüntethető kiszámítottsága. A többi verzióhoz képest az egyetlen újítás (a korábban a színvonaltalan, ám sikeres Fák jú, tanár úr! két folytatását is jegyző) Bora Dagtekin rendező részéről a film zárlatának semmiből sem következő, erőltetett optimizmusa, amely az eredeti elgondolás csekélyke mélységét is gondosan betemeti, hadd legyen minden tekintetben lapos a végtermék.

Az egyetlen kérdés az, hogy – ha már a nemzeti verziók úgyis azért készültek, hogy a helybéli célközönség valamelyest saját életének kulisszáira ismerhessen a nagyon is multikompatibilis sztoriban – vajon minek kell idehaza forgalmazni ezt a teljesen érdektelen produkciót.

Forgalmazza a Prorom Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.