Film

David Copperfield rendkívüli élete

Mikrofilm

Armando Iannucci filmje fergeteges és életvidám Dickens-adaptáció, mely hűséges alapanyagához, de pimaszul ki is forgatja, ahol tudja. A rendező ragaszkodik Az alelnökben és a The Thick of Itben tökélyre fejlesztett fanyar humorához, de több szeretettel közelít szereplőihez.

A film magát az írást helyezi a történet középpontjába, az ifjú Copperfield (Dev Patel) maga meséli és írja újra meg újra életét. A Bildungsroman szerkezetről nem mondunk le, a tét, hogy a nehéz sorsú fiatalember úriemberré érjen és végre (szó szerint) nevet szerezzen magának. Iannucci burjánzó, szinte mágikus realista gyönyörrel teszi aktuálissá Copperfield Dávid történetét, akit ugyanúgy a kizsákmányolás, a szegényekkel szembeni megvetés tart vissza a kiteljesedéstől, mint mai társait – felszabadulást pedig hasonlóképp a szolidaritástól és vérrokonságon túlmutató összetartástól várhat. A személyiségét formáló hóbortos, elrajzolt figurákat a brit színjátszás krémje kelti életre (Benedict Wong, Peter Capaldi, Tilda Swinton, Rosalind Eleazar, Nikki Amuka-Bird, Ben Whishaw). Az anakronisztikusnak tetsző etnikai sokszínűség olyan színészeknek is teret ad, akik hagyományos Dickens-adaptáció közelébe sem kerülnének és plusz humorforrásként, szatirikus rétegként is kiválóan működik (akárcsak az amerikai Hamiltonban). Iannucci mesterien játszik a metafikcióval, az (önélet)írást és az emlékezést vizuális trükkökkel teszi explicitté, de sosem hagyja, hogy a cselekményt átitató gyermeki rácsodálkozás az önreflexió közepette elillanjon.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”