Ostoba poénok és inkompetens tanárok: a németek elkészítették a nyár legkegyetlenebb vígjátékát

  • Gera Márton
  • 2018. augusztus 26.

Mikrofilm

A Fák jú, Tanár úr! 3-nak semmiképp sem lett volna szabad elkészülnie. Mégis itt van, csak épp a poénokat nem találni benne.

Hazai szemmel minimum meglepőnek tűnhet, de a németeknél a Fák jú, Tanár úr! igazi sikerszéria volt: az első rész például 2013-ban a legnézettebb film lett a németországi mozikban, és így nem annyira meglepő, hogy folytatták az iskolás, gyermeteg poénokkal operáló vígjátékot, és két évvel a második rész után nekiálltak a harmadiknak is. A filmsorozat sikere tényleg érhetetlen, mert igazán jó poénok alig-alig voltak az eddigi két epizódban, és csupán a szokásos sulis alaphelyzetet melegítették fel, miszerint a kevésbé felkészült tanár kénytelen a kevésbé felkészült diákokat tanítani.

Fák jú, Tanár úr! 3. (16) hivatalos magyar nyelvű előzetes

Új tanév - új problémák. Zeki Miller (Elyas M'Barek) pedig megint egy stresszes év elé néz a Göthe középiskolában. A pályaválasztási tanácsadó finoman szólva sem kecsegteti fényes jövővel a káosz osztály egyetlen tagját sem, ezért Chantal, Danger, Burak és Zeynep teljesen letörnek.

Mivel a Fák jú, Tanár úr! eljutott a harmadik részig, a készítők alighanem érezték, hogy az iskolás alapszituációkon túl (szerelem a tanári kar tagjai között, a renitens gyerekek is kezelhetővé válnak, sőt a tanár is elkezd felelősséget vállalni értük) érdemes volna valami mást is mutatni, így most némileg komolyabbra vették a figurát. Van felkészülés érettségire, helyenként megpendítenek komoly témákat, és amikor az iskola bezárása kerül elő, akkor persze a magyar néző is nagyban bólogat, hogy milyen ismerős a helyzet. De a körülbelül kétórás filmről hamar kiderül, hogy ezek a témák csak tessék-lássék módon vannak jelen, Bora Dagtekin rendező szerette volna letudni a kötelező köröket, amik egy széria harmadik részének elkészítésével járnak.

false

Ami viszont a kötelező körökön túl van, az sem annyira meggyőző, a Fák jú, Tanár úr! ugyanis látványosan ismétli önmagát, és ha kicsit más kontextusban, de igyekszik az eddig már ellőtt bolondozásokat felmelegíteni. Hangos, sokszor igen kellemetlen film ez, melyen persze olykor mosolyogni is lehet, mert nem kell ahhoz iskolában tanítani, hogy kinevessük a tanári kar inkompetenciáját. Csak hát sok a poénnak nevezett ostobaság, és a film utolsó negyven perce annyira idegennek hat minden szempontból, hogy ekkor már menekülne a teremből az ember. Úgy tűnik ugyanakkor, hogy a készítők a realitásokkal azért tisztában vannak: a Fák jú, Tanár úr! a harmadik résszel befejeződik.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."