Tévésorozat

Our Planet

  • - svébis -
  • 2019. november 17.

Mikrofilm

Hol vannak már a hatvanas évek, amikor Cousteau kapitány úgy mutatta be a vizek mélyén élő halakat, hogy bevágott egy dinamitot az óceánba, és a felszínre bukó döglött állatokat vette sorra, mint egy tömeggyilkos biológiatanár. David Attenborough kamerája már nagy felbontásban pásztázza az óceánok mélyét. De nem csak ezért környezetbarát az Our Planet.

A nyolcrészes széria élőhelyekre bontva mutatja be az állatfajok kooperációját egymással és környezetükkel. A hangsúly elsősorban azon a kényes egyensúlyon van, amit bármelyik résztvevő hiánya felboríthat. Attenborough úgy mutatja be a klímaváltozás, a természettel szembeni emberi túlkapások következményeit, hogy nem a tragédiáról beszél, hanem arról, hogy mit veszíthetünk. A rendkívüli képsorok – melyek műholdfelvételeken, máskor a leopárd ivóhelyére vagy akár egy hangyaboly legmélyére csempészett kamerán keresztül mutatják be bolygónk működését – azt hivatottak tolmácsolni, hogy a kihalóban lévő állatfajok, az egyre fogyatkozó természetes élőhelyek mennyi lenyűgöző, ismeretlen csodát rejtenek magukban.

Persze azért nem kíméli a nézőt sem, a dramaturgia felépítése egy idő után kiszámítható, ám egyáltalán nem unalmas: miután Attenborough bemutatta, hogyan hatnak egymásra a természeti jelenségek, a környezet és az élőlények, belevág a lényegbe, vagyis hol borult meg ez az egész, elsősorban az emberi beavatkozás miatt. De nem áll meg itt, tanulság és követendő példa is akad, hiszen ahol lehetősége van a természetnek, hogy helyreálljon, ott hamar képes regenerálódni.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.