Tévésorozat

Our Planet

  • - svébis -
  • 2019. november 17.

Mikrofilm

Hol vannak már a hatvanas évek, amikor Cousteau kapitány úgy mutatta be a vizek mélyén élő halakat, hogy bevágott egy dinamitot az óceánba, és a felszínre bukó döglött állatokat vette sorra, mint egy tömeggyilkos biológiatanár. David Attenborough kamerája már nagy felbontásban pásztázza az óceánok mélyét. De nem csak ezért környezetbarát az Our Planet.

A nyolcrészes széria élőhelyekre bontva mutatja be az állatfajok kooperációját egymással és környezetükkel. A hangsúly elsősorban azon a kényes egyensúlyon van, amit bármelyik résztvevő hiánya felboríthat. Attenborough úgy mutatja be a klímaváltozás, a természettel szembeni emberi túlkapások következményeit, hogy nem a tragédiáról beszél, hanem arról, hogy mit veszíthetünk. A rendkívüli képsorok – melyek műholdfelvételeken, máskor a leopárd ivóhelyére vagy akár egy hangyaboly legmélyére csempészett kamerán keresztül mutatják be bolygónk működését – azt hivatottak tolmácsolni, hogy a kihalóban lévő állatfajok, az egyre fogyatkozó természetes élőhelyek mennyi lenyűgöző, ismeretlen csodát rejtenek magukban.

Persze azért nem kíméli a nézőt sem, a dramaturgia felépítése egy idő után kiszámítható, ám egyáltalán nem unalmas: miután Attenborough bemutatta, hogyan hatnak egymásra a természeti jelenségek, a környezet és az élőlények, belevág a lényegbe, vagyis hol borult meg ez az egész, elsősorban az emberi beavatkozás miatt. De nem áll meg itt, tanulság és követendő példa is akad, hiszen ahol lehetősége van a természetnek, hogy helyreálljon, ott hamar képes regenerálódni.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.