Film

Defókusz

Florian Henckel von Donnersmarck: Mű szerző nélkül

  • 2019. november 17.

Mikrofilm

Alapkérdésekről van szó ebben a világhírű festő, Gerhard Richter élete által inspirált filmben. Mi a művészet? Ki a művész? Van-e művészi igazság? Van-e igazság egyáltalán, vagy interpretáció minden? És lehet-e mást hitelesen interpretálni, mint magát az interpretáció aktusát – amely azonban az egyetlen út, amelyen át a valósághoz mint a művészet tárgyához közelíteni lehet?

A nácizmus idején cseperedő, a kommunizmus éveiben felnőtté érő s az ideológiát kelletlenül kiszolgáló művésszé váló, majd Nyugatra menekülvén a művészet fogalmának kiüresedésével szembesülő (Richterrel nem azonos!) festő története mégsem elvont esszé. A lényegre, vagyis egy ember (nem csak művészi értelemben vett) érlelődésére koncentráló biográfia egyszersmind nagy ívű tabló is a 20. századi német történelemről (sőt: történelmekről). Nem a história fontos csomópontjainak sokadik szemrevételezése, sokkal inkább az egyén, az azt elszenvedő, abban részt vevő vagy azt éppen tevőlegesen alakító egyén nézőpontjából tekintett megannyi átalakulás. A hithű náci orvos, aki gyógyítás helyett halálba küldi a birodalom építésére alkalmatlanná nyilvánított fogyatékosokat, stréber kommunistaként emelkedik tovább a ranglétrán, majd problémamentesen lesz jó állampolgár az NSZK-ban. Ő rendeli el a kényszer­eutanáziát a főhős szépséges és szépségre fogékony, érzékeny és szerető, ám túlfűtöttsége és szókimondása miatt skizofrénnek minősített nagynénje számára. Ő nem hagyja megszületni a festő gyerekét, saját unokáját, amikor a sors bizarr, de nagyon is valóságos fordulata folytán egymásba szeret a főhős és az orvos lánya. S végül ő az, aki – a sok sznob kritikussal és művészeti szakíróval szemben – egyedül (és a felismeréstől megrettenve) megérti, hogy a végül évtizeddel később jelentős művésszé vált (és mellesleg a társadalmi elismertség tekintetében is befutott) veje elmosódott, régi fotókat és a közönség számára ismeretlen embereket furcsa, lebegő szellemalakokként ábrázoló műveiben mit is fest valójában: ezt a bűnös múltat, ezt az átalakulást, ezt a szembenézést. Az esetlegesen kiválasztottnak tűnő fotókon egy nép kollektív tudattalanja jelenik meg. De nem csak az. Amit a rejtőzködő háborús bűnös biztosan nem lát a képeken, az a másik nagy téma, a festő megszenvedett, személyes felismerése: a teljesség, a „minden egészben van, és nem is rombolható szét semmilyen emberi gonoszság által” tudata. Ha a professzor alakjában a folytonos rejtőzés, a rossz lelkiismeret, az igazság elől menekülők mindig kész ébersége, az életfilozófiává tett mímelés jelenik meg, úgy a festő éppen a szerepektől, kényszerektől igyekszik megszabadulni, ébersége az elvárásokon és divatokon, művészeti trendeken túllépő, művészetfilozófiává tett igazságkeresés.

A Mű szerző nélkül mind a három órája feszült: figyelmet és odaadást követel. Sodrása, ritmusa van, mégis hagy teret a folyamatok kibontakozásának. A történetvezetés egyszerű, ám az apró elmozdulásokra építő összefüggésrendszer komplex. Belső rímekre, ismétlődő, de ismétlődvén tágabb vagy más értelmet nyerő gesztusokra, illetve a nagyobb szerkezeti egységek közötti párhuzamokra épül minden. Például a nagynéni zárt intézetbe kényszerítésekor, a szörnyű jelenet elviselését lehetővé tevő optikai gesztusból (hogy ui. a kisfiú defókuszálja tekintetét, és így mindent elmosódva lát csak) a film kulcsjelenetében, a legbensőbb, legszemélyesebb tartalmak kifejezésére alkalmas festési metódus megalkotásakor ugyanez a defókuszálás válik a pontos, mert az emlékezés folyamatát (is!) leképező képi fogalmazás eszközévé. Másrészt a Keleten erőltetett, valójában a nemzetiszocialista szépségideált továbbéltető szocreál képzőművészetnél semmivel sem bizonyul hitelesebbnek, igazabbnak az ízlésterrort Nyugaton megvalósító, a pöffeszkedő művész­­egót piedesztálra emelő, kockázatmentes álavantgárd. Csak mindkettővel leszámolva képzelhető el valódi művészet – állítja meggyőző egyértelműséggel a film.

A mások élete c. film bemutatkozásával egyből a legfontosabb rendezők közé emelkedett Florian Henckel von Donnersmarckot, balul sikerült amerikai ki(áb)rándulása (az ott elkövetett sztárparádés, ám gyenge remake, Az utazó c. tucatthriller) ellenére sem falta fel Hollywood, hazatért, és pályája csúcsán van.

Forgalmazza a Cirko Film

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.