Film

Pénzmosó

  • Szabó Ádám
  • 2019. december 14.

Mikrofilm

Vlagyimir Putyin, Jackie Chan, Lionel Messi, a marokkói és a szaúdi uralkodó, Boldvai László egykori MSZP-s politikus felesége – hogy mi köti őket össze? Mind érintve voltak a pár éve kirobbant Panama-iratok ügyében. A nagypályás adóelkerülést leleplező papírokból a pár éven­te visszavonuló műfajkaméleon, Steven Soderbergh rendezett filmet, mely ironikus módon pont olyan, mint valami filmes pénzmosó: a töménytelen pénzzel rendelkező Netflix finanszírozta, a kamera előtt és mögött is óriási sztárok állnak – amit viszont prezentálnak, az nem több, mint szatírának bélyegzett alibizés.

Az offshore-ozás legalább annyira összetett, mint amennyire egyszerű sport – mindebből a filmbe annyi jutott, hogy a bankok, biztosítók és úgy általában minden pénzzel foglalkozó ember és szervezet velejéig romlott, vagy ha nem, hát majd a lóvétól azzá válik. A Pénzmosó az affektáló Gary Oldmannel és Antonio Banderasszal kezd, akik A nagy dobás után szabadon egyenesen nekünk magyaráznak – a cserekereskedelemtől indulva szájbarágós bakugrásokkal jutnak el az adóelkerülésig. Közben egy másik sztori is pereg: ebben Meryl Streep harcol a biztosítókkal, majd a Karib-tenger adóparadicsomaival, amiért senki sem akar fizetni a hajóbalesetben elhunyt férje után. Soderbergh eddig pont ebben volt zseniális: apró, személyes drámákkal mutatott rá nagyobb összefüggésekre, és adott látleletet olyan összetett témákról, mint a drogok (Traffic), vagy éppen a kapzsi nagyvállalatok (Erin Brokovich). A Pénzmosóban sehol sincs a rendező jobb filmjeire jellemző stílus vagy feszesség.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.