Film

Pénzmosó

  • Szabó Ádám
  • 2019. december 14.

Mikrofilm

Vlagyimir Putyin, Jackie Chan, Lionel Messi, a marokkói és a szaúdi uralkodó, Boldvai László egykori MSZP-s politikus felesége – hogy mi köti őket össze? Mind érintve voltak a pár éve kirobbant Panama-iratok ügyében. A nagypályás adóelkerülést leleplező papírokból a pár éven­te visszavonuló műfajkaméleon, Steven Soderbergh rendezett filmet, mely ironikus módon pont olyan, mint valami filmes pénzmosó: a töménytelen pénzzel rendelkező Netflix finanszírozta, a kamera előtt és mögött is óriási sztárok állnak – amit viszont prezentálnak, az nem több, mint szatírának bélyegzett alibizés.

Az offshore-ozás legalább annyira összetett, mint amennyire egyszerű sport – mindebből a filmbe annyi jutott, hogy a bankok, biztosítók és úgy általában minden pénzzel foglalkozó ember és szervezet velejéig romlott, vagy ha nem, hát majd a lóvétól azzá válik. A Pénzmosó az affektáló Gary Oldmannel és Antonio Banderasszal kezd, akik A nagy dobás után szabadon egyenesen nekünk magyaráznak – a cserekereskedelemtől indulva szájbarágós bakugrásokkal jutnak el az adóelkerülésig. Közben egy másik sztori is pereg: ebben Meryl Streep harcol a biztosítókkal, majd a Karib-tenger adóparadicsomaival, amiért senki sem akar fizetni a hajóbalesetben elhunyt férje után. Soderbergh eddig pont ebben volt zseniális: apró, személyes drámákkal mutatott rá nagyobb összefüggésekre, és adott látleletet olyan összetett témákról, mint a drogok (Traffic), vagy éppen a kapzsi nagyvállalatok (Erin Brokovich). A Pénzmosóban sehol sincs a rendező jobb filmjeire jellemző stílus vagy feszesség.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.