Film

Pénzmosó

  • Szabó Ádám
  • 2019. december 14.

Mikrofilm

Vlagyimir Putyin, Jackie Chan, Lionel Messi, a marokkói és a szaúdi uralkodó, Boldvai László egykori MSZP-s politikus felesége – hogy mi köti őket össze? Mind érintve voltak a pár éve kirobbant Panama-iratok ügyében. A nagypályás adóelkerülést leleplező papírokból a pár éven­te visszavonuló műfajkaméleon, Steven Soderbergh rendezett filmet, mely ironikus módon pont olyan, mint valami filmes pénzmosó: a töménytelen pénzzel rendelkező Netflix finanszírozta, a kamera előtt és mögött is óriási sztárok állnak – amit viszont prezentálnak, az nem több, mint szatírának bélyegzett alibizés.

Az offshore-ozás legalább annyira összetett, mint amennyire egyszerű sport – mindebből a filmbe annyi jutott, hogy a bankok, biztosítók és úgy általában minden pénzzel foglalkozó ember és szervezet velejéig romlott, vagy ha nem, hát majd a lóvétól azzá válik. A Pénzmosó az affektáló Gary Oldmannel és Antonio Banderasszal kezd, akik A nagy dobás után szabadon egyenesen nekünk magyaráznak – a cserekereskedelemtől indulva szájbarágós bakugrásokkal jutnak el az adóelkerülésig. Közben egy másik sztori is pereg: ebben Meryl Streep harcol a biztosítókkal, majd a Karib-tenger adóparadicsomaival, amiért senki sem akar fizetni a hajóbalesetben elhunyt férje után. Soderbergh eddig pont ebben volt zseniális: apró, személyes drámákkal mutatott rá nagyobb összefüggésekre, és adott látleletet olyan összetett témákról, mint a drogok (Traffic), vagy éppen a kapzsi nagyvállalatok (Erin Brokovich). A Pénzmosóban sehol sincs a rendező jobb filmjeire jellemző stílus vagy feszesség.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.