Rendező lett a Gettómilliomos egykori főszereplőjéből

Mikrofilm

Dev Patel elképesztő nehézségek árán készítette el első játékfilmjét, A Majomembert.

Ritka az olyan meseszerű történet, mint Dev Patellé – talán csak az áttörését meghozó, 2008-as Gettómilliomos sztorija mérhető karrierjéhez. Indiai bevándorló szülei – egyikük idősgondozó, a másik IT-szakértő – Kenyában születtek, ahol jelentős indiai diaszpóra él. Egymástól függetlenül települtek Angliába tinédzseréveikben, és végül Londonban találkoztak. Patel hamar tehetségesnek bizonyult az irodalom és a művészetek terén, de biológiából és testnevelésből is a legjobbak közé tartozott. Taekwondózni kezdett, amiben komoly címekig és fekete öv 1 danig jutott.

Ugyan a világhírnevet a Gettómilliomos hozta meg számára, ismertté a 2007-ben indult, kultikussá vált angol ifjúsági sorozat, a Skins tette, melynek a legjobbnak tartott, első két évadában szerepelt. Danny Boyle nyolc Oscar-díjat nyert mozija Hollywood felé is utat nyitott neki, ő mégis szívesebben forgatott a szigetországban: feltűnt ugyan a rosszemlékű, 2010-es Az utolsó léghajlító című fantasyban, de utána olyan filmekben szerepelt, mint a Keleti nyugalom – Marigold Hotel és folytatása, vagy Az ember, aki ismerte a végtelent. Legtöbbször mellékszerepekben vetette észre magát: legyen szó A belső út című függetlenfilmről vagy a Híradósok című sorozatról. Jellemzően okos és összetett karaktereket alakított, akikbe képes volt a limitált idő ellenére is érzékenységet csempészni. Ugyan a Gettómilliomosért még elkerülte az Oscar-jelölés, 2017-ben ez is összejött neki: az Oroszlánban egy olyan indiai fiút alakít, akit egy ausztrál házaspár fogad örökbe, hogy így menekítse ki a nyomorból; felnőtt fejjel azonban nem hagyja nyugodni a múltja, és műholdképek segítségével kutatni kezd egykori családja után.

A jelölés után valósággal berobbant a karrierje:Hotel Mumbai, a Keresem a testem című animáció szinkronja, majd a David Copperfield rendkívüli élete címszerepe – és még csak ezután következett színészi pályája csúcsa, A zöld lovag, melyben Sir Gawain bőrébe bújt. A mellékszerepek után immár egyre többször tűnt fel főszerepekben, és sikerült is bizonyítania, hogy képes egy teljes filmet elvinni a vállán. Tavaly Wes Anderson Netflixes rövidfilm-sorozatának két részében – köztük a rövidfilmes Oscar elnyerő Henry Sugar csodálatos történetében – tűnt fel, most pedig moziba érkezik eddigi legnagyobb vállalkozása, rendezői debütálása is.

A Majomember egy erőszakos és véres bosszúhadjárat története, amely során egy névtelen férfi igyekszik revansot venni azokon a korrupt vezetőkön, akik meggyilkolták édesanyját.

Az ötlet már 2018-ban felmerült; ekkor Patel úgy nyilatkozott, az akcióműfajjal a stúdiórendszer sokszor visszaél, ő azonban szeretne valódi lelket, valódi traumát, valódi fájdalmat, na és egy kis kulturális hátteret adni neki. A forgatást 2020-ban tervezték kezdeni Indiában, ám a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, majd majdnem a teljes projektet lefújták. „Könyörögtem a finanszírozónak, hogy ne kaszáljon el minket néhány héttel a forgatás előtt” – írta a színész-rendező nemrég egy Reddites kérdezz-felelek keretében, ahol több műhelytitkot is megosztott a film elkészültéről. „Elvesztettem a díszlettervezőmet és az operatőrömet, így a film gyakorlatilag meghalt – de mi tovább mentünk, és egy apró indonéz szigeten, egy üres hotelben megalkottunk egy buborékot a teljes stáb, körülbelül 500 ember számára. Fárasztó kilenc hónap volt tele örömmel és teljes káosszal” – fogalmazott.

Az utazási korlátozások és az egyre szűkülő büdzsé miatt a tervezettnél is kevesebb erőforrás állt rendelkezésére: előfordult, hogy a technikával kellett rögtönözniük, és az is, hogy valamelyik stábtagnak kellett a kamera elé állnia. A határzárak miatt ugyanis voltak mellékszereplők, akik egyszerűen nem tudtak a helyszínre utazni, az ő helyüket a szabó, a világosító, vagy épp a könyvelő vette át. Mint egy interjúban Patel elmondta, eredetileg a John Wicken dolgozó harcművészeti szakértőket és kaszkadőröket kérte volna fel, a koronavírus miatt azonban végül nem jött össze a közös munka. Így aYoutube-on kezdett keresgélni, így találta meg azt a Rahim Jobot, aki épp Thaiföldön tartózkodott, és még épp oda tudott repülni, mielőtt lezárták a határokat.

„A legtöbb felszerelésünk elromlott, mi pedig nem tudtunk új kameraeszközöket odarepíteni, így volt, hogy a mobilommal vagy go próval kellett forgatnunk” – idézte fel. Előfordult, hogy a kameradaru mondott csődöt, így saját eszközt barkácsoltak kötélből – erre kötötték fel a kamerát, ami elzúgott a tömeg felett. Habár örül, hogy végre moziba kerülhet filmje, a mai napig nem feledi el, min kellett keresztülmennie érte. „A legnehezebb dolog volt, amit valaha csináltam. Minden nap a teljes katasztrófával kellett szembenéznünk” – foglalta össze élményeit.

A Majomemberben ígéreteihez híven igyekezett új életet lehelni a bosszúállós thrillerekbe azzal, hogy belevitte az indiai kultúrát és vallást is a filmbe. Igyekezett felhasználni saját harcművészeti ismereteit is, amit a film pörgősen megkoreografált akciójelenetei is mutatnak – ezek különlegessége, hogy sokszor maguk a kaszkadőrök vették fel őket, hogy így hozhassák minél közelebb a nézőket a történésekhez. De az is előfordult, hogy neki magának kellett kaszkadőrnek állnia. „Az egyik első akciójelenetben gyakorlatilag én voltam a próbababa, a szereplőtársam pedig az én fejemet használva törte szét a porcelánokat a fürdőszobában. Egyszer csak hallottam, hogy a kezem reccsen egyet, és akkor tudtam, hogy valami nem oké. De ott volt 450 ember egy szigeten, és ha én kidőlök, a filmnek is annyi. Szóval mondtam a produceremnek, hogy ne szóljon egy szót se, csak folytassuk a forgatás. A nap végére olyan lett a kezem, mint egy elefánt lába. Nem engedhettük meg magunknak, hogy begipszeljük, azt ugyanis utána számítógépes trükökkel ki kellett volna vágni” – emlékezett vissza egy másik interjúban.

A filmet végül idén márciusban mutatták be az SXSW fesztiválon, ahol hatalmas sikert aratott. A kritikákat összegző RottenTomatoes oldalon jelenleg 93 százalékon áll. Még 2021-ben, a forgatások befejezését követően a Netflix bejelentette, hogy megvásárolta a mozi forgalmazási jogait. Ám a modern horror egyik pápája, Jordan Peele (Tűnj el!, Ők, Nem) látta a filmet és olyan nagy hatást tett rá, hogy produkciós cégén keresztül megvette a Netflixtől, hogy nagyvásznon mutathassa be.

A Majomember április 4-én érkezik a magyar mozikba.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.