Rendező lett a Gettómilliomos egykori főszereplőjéből

Mikrofilm

Dev Patel elképesztő nehézségek árán készítette el első játékfilmjét, A Majomembert.

Ritka az olyan meseszerű történet, mint Dev Patellé – talán csak az áttörését meghozó, 2008-as Gettómilliomos sztorija mérhető karrierjéhez. Indiai bevándorló szülei – egyikük idősgondozó, a másik IT-szakértő – Kenyában születtek, ahol jelentős indiai diaszpóra él. Egymástól függetlenül települtek Angliába tinédzseréveikben, és végül Londonban találkoztak. Patel hamar tehetségesnek bizonyult az irodalom és a művészetek terén, de biológiából és testnevelésből is a legjobbak közé tartozott. Taekwondózni kezdett, amiben komoly címekig és fekete öv 1 danig jutott.

Ugyan a világhírnevet a Gettómilliomos hozta meg számára, ismertté a 2007-ben indult, kultikussá vált angol ifjúsági sorozat, a Skins tette, melynek a legjobbnak tartott, első két évadában szerepelt. Danny Boyle nyolc Oscar-díjat nyert mozija Hollywood felé is utat nyitott neki, ő mégis szívesebben forgatott a szigetországban: feltűnt ugyan a rosszemlékű, 2010-es Az utolsó léghajlító című fantasyban, de utána olyan filmekben szerepelt, mint a Keleti nyugalom – Marigold Hotel és folytatása, vagy Az ember, aki ismerte a végtelent. Legtöbbször mellékszerepekben vetette észre magát: legyen szó A belső út című függetlenfilmről vagy a Híradósok című sorozatról. Jellemzően okos és összetett karaktereket alakított, akikbe képes volt a limitált idő ellenére is érzékenységet csempészni. Ugyan a Gettómilliomosért még elkerülte az Oscar-jelölés, 2017-ben ez is összejött neki: az Oroszlánban egy olyan indiai fiút alakít, akit egy ausztrál házaspár fogad örökbe, hogy így menekítse ki a nyomorból; felnőtt fejjel azonban nem hagyja nyugodni a múltja, és műholdképek segítségével kutatni kezd egykori családja után.

A jelölés után valósággal berobbant a karrierje:Hotel Mumbai, a Keresem a testem című animáció szinkronja, majd a David Copperfield rendkívüli élete címszerepe – és még csak ezután következett színészi pályája csúcsa, A zöld lovag, melyben Sir Gawain bőrébe bújt. A mellékszerepek után immár egyre többször tűnt fel főszerepekben, és sikerült is bizonyítania, hogy képes egy teljes filmet elvinni a vállán. Tavaly Wes Anderson Netflixes rövidfilm-sorozatának két részében – köztük a rövidfilmes Oscar elnyerő Henry Sugar csodálatos történetében – tűnt fel, most pedig moziba érkezik eddigi legnagyobb vállalkozása, rendezői debütálása is.

A Majomember egy erőszakos és véres bosszúhadjárat története, amely során egy névtelen férfi igyekszik revansot venni azokon a korrupt vezetőkön, akik meggyilkolták édesanyját.

Az ötlet már 2018-ban felmerült; ekkor Patel úgy nyilatkozott, az akcióműfajjal a stúdiórendszer sokszor visszaél, ő azonban szeretne valódi lelket, valódi traumát, valódi fájdalmat, na és egy kis kulturális hátteret adni neki. A forgatást 2020-ban tervezték kezdeni Indiában, ám a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, majd majdnem a teljes projektet lefújták. „Könyörögtem a finanszírozónak, hogy ne kaszáljon el minket néhány héttel a forgatás előtt” – írta a színész-rendező nemrég egy Reddites kérdezz-felelek keretében, ahol több műhelytitkot is megosztott a film elkészültéről. „Elvesztettem a díszlettervezőmet és az operatőrömet, így a film gyakorlatilag meghalt – de mi tovább mentünk, és egy apró indonéz szigeten, egy üres hotelben megalkottunk egy buborékot a teljes stáb, körülbelül 500 ember számára. Fárasztó kilenc hónap volt tele örömmel és teljes káosszal” – fogalmazott.

Az utazási korlátozások és az egyre szűkülő büdzsé miatt a tervezettnél is kevesebb erőforrás állt rendelkezésére: előfordult, hogy a technikával kellett rögtönözniük, és az is, hogy valamelyik stábtagnak kellett a kamera elé állnia. A határzárak miatt ugyanis voltak mellékszereplők, akik egyszerűen nem tudtak a helyszínre utazni, az ő helyüket a szabó, a világosító, vagy épp a könyvelő vette át. Mint egy interjúban Patel elmondta, eredetileg a John Wicken dolgozó harcművészeti szakértőket és kaszkadőröket kérte volna fel, a koronavírus miatt azonban végül nem jött össze a közös munka. Így aYoutube-on kezdett keresgélni, így találta meg azt a Rahim Jobot, aki épp Thaiföldön tartózkodott, és még épp oda tudott repülni, mielőtt lezárták a határokat.

„A legtöbb felszerelésünk elromlott, mi pedig nem tudtunk új kameraeszközöket odarepíteni, így volt, hogy a mobilommal vagy go próval kellett forgatnunk” – idézte fel. Előfordult, hogy a kameradaru mondott csődöt, így saját eszközt barkácsoltak kötélből – erre kötötték fel a kamerát, ami elzúgott a tömeg felett. Habár örül, hogy végre moziba kerülhet filmje, a mai napig nem feledi el, min kellett keresztülmennie érte. „A legnehezebb dolog volt, amit valaha csináltam. Minden nap a teljes katasztrófával kellett szembenéznünk” – foglalta össze élményeit.

A Majomemberben ígéreteihez híven igyekezett új életet lehelni a bosszúállós thrillerekbe azzal, hogy belevitte az indiai kultúrát és vallást is a filmbe. Igyekezett felhasználni saját harcművészeti ismereteit is, amit a film pörgősen megkoreografált akciójelenetei is mutatnak – ezek különlegessége, hogy sokszor maguk a kaszkadőrök vették fel őket, hogy így hozhassák minél közelebb a nézőket a történésekhez. De az is előfordult, hogy neki magának kellett kaszkadőrnek állnia. „Az egyik első akciójelenetben gyakorlatilag én voltam a próbababa, a szereplőtársam pedig az én fejemet használva törte szét a porcelánokat a fürdőszobában. Egyszer csak hallottam, hogy a kezem reccsen egyet, és akkor tudtam, hogy valami nem oké. De ott volt 450 ember egy szigeten, és ha én kidőlök, a filmnek is annyi. Szóval mondtam a produceremnek, hogy ne szóljon egy szót se, csak folytassuk a forgatás. A nap végére olyan lett a kezem, mint egy elefánt lába. Nem engedhettük meg magunknak, hogy begipszeljük, azt ugyanis utána számítógépes trükökkel ki kellett volna vágni” – emlékezett vissza egy másik interjúban.

A filmet végül idén márciusban mutatták be az SXSW fesztiválon, ahol hatalmas sikert aratott. A kritikákat összegző RottenTomatoes oldalon jelenleg 93 százalékon áll. Még 2021-ben, a forgatások befejezését követően a Netflix bejelentette, hogy megvásárolta a mozi forgalmazási jogait. Ám a modern horror egyik pápája, Jordan Peele (Tűnj el!, Ők, Nem) látta a filmet és olyan nagy hatást tett rá, hogy produkciós cégén keresztül megvette a Netflixtől, hogy nagyvásznon mutathassa be.

A Majomember április 4-én érkezik a magyar mozikba.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.