Rendező lett a Gettómilliomos egykori főszereplőjéből

Mikrofilm

Dev Patel elképesztő nehézségek árán készítette el első játékfilmjét, A Majomembert.

Ritka az olyan meseszerű történet, mint Dev Patellé – talán csak az áttörését meghozó, 2008-as Gettómilliomos sztorija mérhető karrierjéhez. Indiai bevándorló szülei – egyikük idősgondozó, a másik IT-szakértő – Kenyában születtek, ahol jelentős indiai diaszpóra él. Egymástól függetlenül települtek Angliába tinédzseréveikben, és végül Londonban találkoztak. Patel hamar tehetségesnek bizonyult az irodalom és a művészetek terén, de biológiából és testnevelésből is a legjobbak közé tartozott. Taekwondózni kezdett, amiben komoly címekig és fekete öv 1 danig jutott.

Ugyan a világhírnevet a Gettómilliomos hozta meg számára, ismertté a 2007-ben indult, kultikussá vált angol ifjúsági sorozat, a Skins tette, melynek a legjobbnak tartott, első két évadában szerepelt. Danny Boyle nyolc Oscar-díjat nyert mozija Hollywood felé is utat nyitott neki, ő mégis szívesebben forgatott a szigetországban: feltűnt ugyan a rosszemlékű, 2010-es Az utolsó léghajlító című fantasyban, de utána olyan filmekben szerepelt, mint a Keleti nyugalom – Marigold Hotel és folytatása, vagy Az ember, aki ismerte a végtelent. Legtöbbször mellékszerepekben vetette észre magát: legyen szó A belső út című függetlenfilmről vagy a Híradósok című sorozatról. Jellemzően okos és összetett karaktereket alakított, akikbe képes volt a limitált idő ellenére is érzékenységet csempészni. Ugyan a Gettómilliomosért még elkerülte az Oscar-jelölés, 2017-ben ez is összejött neki: az Oroszlánban egy olyan indiai fiút alakít, akit egy ausztrál házaspár fogad örökbe, hogy így menekítse ki a nyomorból; felnőtt fejjel azonban nem hagyja nyugodni a múltja, és műholdképek segítségével kutatni kezd egykori családja után.

A jelölés után valósággal berobbant a karrierje:Hotel Mumbai, a Keresem a testem című animáció szinkronja, majd a David Copperfield rendkívüli élete címszerepe – és még csak ezután következett színészi pályája csúcsa, A zöld lovag, melyben Sir Gawain bőrébe bújt. A mellékszerepek után immár egyre többször tűnt fel főszerepekben, és sikerült is bizonyítania, hogy képes egy teljes filmet elvinni a vállán. Tavaly Wes Anderson Netflixes rövidfilm-sorozatának két részében – köztük a rövidfilmes Oscar elnyerő Henry Sugar csodálatos történetében – tűnt fel, most pedig moziba érkezik eddigi legnagyobb vállalkozása, rendezői debütálása is.

A Majomember egy erőszakos és véres bosszúhadjárat története, amely során egy névtelen férfi igyekszik revansot venni azokon a korrupt vezetőkön, akik meggyilkolták édesanyját.

Az ötlet már 2018-ban felmerült; ekkor Patel úgy nyilatkozott, az akcióműfajjal a stúdiórendszer sokszor visszaél, ő azonban szeretne valódi lelket, valódi traumát, valódi fájdalmat, na és egy kis kulturális hátteret adni neki. A forgatást 2020-ban tervezték kezdeni Indiában, ám a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, majd majdnem a teljes projektet lefújták. „Könyörögtem a finanszírozónak, hogy ne kaszáljon el minket néhány héttel a forgatás előtt” – írta a színész-rendező nemrég egy Reddites kérdezz-felelek keretében, ahol több műhelytitkot is megosztott a film elkészültéről. „Elvesztettem a díszlettervezőmet és az operatőrömet, így a film gyakorlatilag meghalt – de mi tovább mentünk, és egy apró indonéz szigeten, egy üres hotelben megalkottunk egy buborékot a teljes stáb, körülbelül 500 ember számára. Fárasztó kilenc hónap volt tele örömmel és teljes káosszal” – fogalmazott.

Az utazási korlátozások és az egyre szűkülő büdzsé miatt a tervezettnél is kevesebb erőforrás állt rendelkezésére: előfordult, hogy a technikával kellett rögtönözniük, és az is, hogy valamelyik stábtagnak kellett a kamera elé állnia. A határzárak miatt ugyanis voltak mellékszereplők, akik egyszerűen nem tudtak a helyszínre utazni, az ő helyüket a szabó, a világosító, vagy épp a könyvelő vette át. Mint egy interjúban Patel elmondta, eredetileg a John Wicken dolgozó harcművészeti szakértőket és kaszkadőröket kérte volna fel, a koronavírus miatt azonban végül nem jött össze a közös munka. Így aYoutube-on kezdett keresgélni, így találta meg azt a Rahim Jobot, aki épp Thaiföldön tartózkodott, és még épp oda tudott repülni, mielőtt lezárták a határokat.

„A legtöbb felszerelésünk elromlott, mi pedig nem tudtunk új kameraeszközöket odarepíteni, így volt, hogy a mobilommal vagy go próval kellett forgatnunk” – idézte fel. Előfordult, hogy a kameradaru mondott csődöt, így saját eszközt barkácsoltak kötélből – erre kötötték fel a kamerát, ami elzúgott a tömeg felett. Habár örül, hogy végre moziba kerülhet filmje, a mai napig nem feledi el, min kellett keresztülmennie érte. „A legnehezebb dolog volt, amit valaha csináltam. Minden nap a teljes katasztrófával kellett szembenéznünk” – foglalta össze élményeit.

A Majomemberben ígéreteihez híven igyekezett új életet lehelni a bosszúállós thrillerekbe azzal, hogy belevitte az indiai kultúrát és vallást is a filmbe. Igyekezett felhasználni saját harcművészeti ismereteit is, amit a film pörgősen megkoreografált akciójelenetei is mutatnak – ezek különlegessége, hogy sokszor maguk a kaszkadőrök vették fel őket, hogy így hozhassák minél közelebb a nézőket a történésekhez. De az is előfordult, hogy neki magának kellett kaszkadőrnek állnia. „Az egyik első akciójelenetben gyakorlatilag én voltam a próbababa, a szereplőtársam pedig az én fejemet használva törte szét a porcelánokat a fürdőszobában. Egyszer csak hallottam, hogy a kezem reccsen egyet, és akkor tudtam, hogy valami nem oké. De ott volt 450 ember egy szigeten, és ha én kidőlök, a filmnek is annyi. Szóval mondtam a produceremnek, hogy ne szóljon egy szót se, csak folytassuk a forgatás. A nap végére olyan lett a kezem, mint egy elefánt lába. Nem engedhettük meg magunknak, hogy begipszeljük, azt ugyanis utána számítógépes trükökkel ki kellett volna vágni” – emlékezett vissza egy másik interjúban.

A filmet végül idén márciusban mutatták be az SXSW fesztiválon, ahol hatalmas sikert aratott. A kritikákat összegző RottenTomatoes oldalon jelenleg 93 százalékon áll. Még 2021-ben, a forgatások befejezését követően a Netflix bejelentette, hogy megvásárolta a mozi forgalmazási jogait. Ám a modern horror egyik pápája, Jordan Peele (Tűnj el!, Ők, Nem) látta a filmet és olyan nagy hatást tett rá, hogy produkciós cégén keresztül megvette a Netflixtől, hogy nagyvásznon mutathassa be.

A Majomember április 4-én érkezik a magyar mozikba.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.