Rendező lett a Gettómilliomos egykori főszereplőjéből

Mikrofilm

Dev Patel elképesztő nehézségek árán készítette el első játékfilmjét, A Majomembert.

Ritka az olyan meseszerű történet, mint Dev Patellé – talán csak az áttörését meghozó, 2008-as Gettómilliomos sztorija mérhető karrierjéhez. Indiai bevándorló szülei – egyikük idősgondozó, a másik IT-szakértő – Kenyában születtek, ahol jelentős indiai diaszpóra él. Egymástól függetlenül települtek Angliába tinédzseréveikben, és végül Londonban találkoztak. Patel hamar tehetségesnek bizonyult az irodalom és a művészetek terén, de biológiából és testnevelésből is a legjobbak közé tartozott. Taekwondózni kezdett, amiben komoly címekig és fekete öv 1 danig jutott.

Ugyan a világhírnevet a Gettómilliomos hozta meg számára, ismertté a 2007-ben indult, kultikussá vált angol ifjúsági sorozat, a Skins tette, melynek a legjobbnak tartott, első két évadában szerepelt. Danny Boyle nyolc Oscar-díjat nyert mozija Hollywood felé is utat nyitott neki, ő mégis szívesebben forgatott a szigetországban: feltűnt ugyan a rosszemlékű, 2010-es Az utolsó léghajlító című fantasyban, de utána olyan filmekben szerepelt, mint a Keleti nyugalom – Marigold Hotel és folytatása, vagy Az ember, aki ismerte a végtelent. Legtöbbször mellékszerepekben vetette észre magát: legyen szó A belső út című függetlenfilmről vagy a Híradósok című sorozatról. Jellemzően okos és összetett karaktereket alakított, akikbe képes volt a limitált idő ellenére is érzékenységet csempészni. Ugyan a Gettómilliomosért még elkerülte az Oscar-jelölés, 2017-ben ez is összejött neki: az Oroszlánban egy olyan indiai fiút alakít, akit egy ausztrál házaspár fogad örökbe, hogy így menekítse ki a nyomorból; felnőtt fejjel azonban nem hagyja nyugodni a múltja, és műholdképek segítségével kutatni kezd egykori családja után.

A jelölés után valósággal berobbant a karrierje:Hotel Mumbai, a Keresem a testem című animáció szinkronja, majd a David Copperfield rendkívüli élete címszerepe – és még csak ezután következett színészi pályája csúcsa, A zöld lovag, melyben Sir Gawain bőrébe bújt. A mellékszerepek után immár egyre többször tűnt fel főszerepekben, és sikerült is bizonyítania, hogy képes egy teljes filmet elvinni a vállán. Tavaly Wes Anderson Netflixes rövidfilm-sorozatának két részében – köztük a rövidfilmes Oscar elnyerő Henry Sugar csodálatos történetében – tűnt fel, most pedig moziba érkezik eddigi legnagyobb vállalkozása, rendezői debütálása is.

A Majomember egy erőszakos és véres bosszúhadjárat története, amely során egy névtelen férfi igyekszik revansot venni azokon a korrupt vezetőkön, akik meggyilkolták édesanyját.

Az ötlet már 2018-ban felmerült; ekkor Patel úgy nyilatkozott, az akcióműfajjal a stúdiórendszer sokszor visszaél, ő azonban szeretne valódi lelket, valódi traumát, valódi fájdalmat, na és egy kis kulturális hátteret adni neki. A forgatást 2020-ban tervezték kezdeni Indiában, ám a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, majd majdnem a teljes projektet lefújták. „Könyörögtem a finanszírozónak, hogy ne kaszáljon el minket néhány héttel a forgatás előtt” – írta a színész-rendező nemrég egy Reddites kérdezz-felelek keretében, ahol több műhelytitkot is megosztott a film elkészültéről. „Elvesztettem a díszlettervezőmet és az operatőrömet, így a film gyakorlatilag meghalt – de mi tovább mentünk, és egy apró indonéz szigeten, egy üres hotelben megalkottunk egy buborékot a teljes stáb, körülbelül 500 ember számára. Fárasztó kilenc hónap volt tele örömmel és teljes káosszal” – fogalmazott.

Az utazási korlátozások és az egyre szűkülő büdzsé miatt a tervezettnél is kevesebb erőforrás állt rendelkezésére: előfordult, hogy a technikával kellett rögtönözniük, és az is, hogy valamelyik stábtagnak kellett a kamera elé állnia. A határzárak miatt ugyanis voltak mellékszereplők, akik egyszerűen nem tudtak a helyszínre utazni, az ő helyüket a szabó, a világosító, vagy épp a könyvelő vette át. Mint egy interjúban Patel elmondta, eredetileg a John Wicken dolgozó harcművészeti szakértőket és kaszkadőröket kérte volna fel, a koronavírus miatt azonban végül nem jött össze a közös munka. Így aYoutube-on kezdett keresgélni, így találta meg azt a Rahim Jobot, aki épp Thaiföldön tartózkodott, és még épp oda tudott repülni, mielőtt lezárták a határokat.

„A legtöbb felszerelésünk elromlott, mi pedig nem tudtunk új kameraeszközöket odarepíteni, így volt, hogy a mobilommal vagy go próval kellett forgatnunk” – idézte fel. Előfordult, hogy a kameradaru mondott csődöt, így saját eszközt barkácsoltak kötélből – erre kötötték fel a kamerát, ami elzúgott a tömeg felett. Habár örül, hogy végre moziba kerülhet filmje, a mai napig nem feledi el, min kellett keresztülmennie érte. „A legnehezebb dolog volt, amit valaha csináltam. Minden nap a teljes katasztrófával kellett szembenéznünk” – foglalta össze élményeit.

A Majomemberben ígéreteihez híven igyekezett új életet lehelni a bosszúállós thrillerekbe azzal, hogy belevitte az indiai kultúrát és vallást is a filmbe. Igyekezett felhasználni saját harcművészeti ismereteit is, amit a film pörgősen megkoreografált akciójelenetei is mutatnak – ezek különlegessége, hogy sokszor maguk a kaszkadőrök vették fel őket, hogy így hozhassák minél közelebb a nézőket a történésekhez. De az is előfordult, hogy neki magának kellett kaszkadőrnek állnia. „Az egyik első akciójelenetben gyakorlatilag én voltam a próbababa, a szereplőtársam pedig az én fejemet használva törte szét a porcelánokat a fürdőszobában. Egyszer csak hallottam, hogy a kezem reccsen egyet, és akkor tudtam, hogy valami nem oké. De ott volt 450 ember egy szigeten, és ha én kidőlök, a filmnek is annyi. Szóval mondtam a produceremnek, hogy ne szóljon egy szót se, csak folytassuk a forgatás. A nap végére olyan lett a kezem, mint egy elefánt lába. Nem engedhettük meg magunknak, hogy begipszeljük, azt ugyanis utána számítógépes trükökkel ki kellett volna vágni” – emlékezett vissza egy másik interjúban.

A filmet végül idén márciusban mutatták be az SXSW fesztiválon, ahol hatalmas sikert aratott. A kritikákat összegző RottenTomatoes oldalon jelenleg 93 százalékon áll. Még 2021-ben, a forgatások befejezését követően a Netflix bejelentette, hogy megvásárolta a mozi forgalmazási jogait. Ám a modern horror egyik pápája, Jordan Peele (Tűnj el!, Ők, Nem) látta a filmet és olyan nagy hatást tett rá, hogy produkciós cégén keresztül megvette a Netflixtől, hogy nagyvásznon mutathassa be.

A Majomember április 4-én érkezik a magyar mozikba.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.