Godzilla újra az élre tört

  • narancs.hu
  • 2024. április 2.

Mikrofilm

Nagyon úgy tűnik, reneszánszát éli a japán óriásszörny.

Szintre napra pontosan három éve, hogy a koronavírus után újranyitó amerikai mozikban bemutatták a Godzilla Kong ellent, ami a karantén utáni mozi első sikerévé vált. Világszinten 470 millió dollárral zárta pályafutását, ami 155 milliós költségeihez képest inkább számít kielégítőnek, mint kiugróan jónak. Arra mindenesetre elég volt, hogy a MonsterVerse nevű franchise-t tovább görgesse.

A szörnyuniverzum a 2014-es Godzillával indult, majd 2017-ben a Kong: Koponya-szigettel King Kong is megkapta a maga önálló moziját. Aztán jött 2019-ben a Godzilla II – A szörnyek királya, aztán 2021-ben a két szörny már emlegetett összecsapása. Mindegyik film rettenetesen drága volt, hihetetlenül látványosnak szánták – ehhez képest viszont olyan kiugróan nagy sikert egyik sem tudott elérni. A Warnernél mindenesetre a bizalom továbbra sem ingott meg, elvégre a Halálos iramban-sorozat is csak valamikor az ötödik rész környékén vett repülőrajtot.

Könnyen lehet, hogy a most bemutatott Godzilla x Kong: Az Új Birodalom lesz az, ami új lendületet ad majd a szörnyuniverzumnak: a 2014-es Godzilla óta ugyanis a franchise egyetlen darabja sem kezdett ilyen jól. A filmnek legfeljebb 50-55 millió dolláros nyitányt jósoltak, ehhez képest 80 millióval kezdte mozis pályafutását, alig elmaradva a Godzilla 93 milliós nyitóhétvégéjétől. Zárójelben azt is meg kell jegyezni, hogy a pandémia utáni, éppen csak éledező mozihelyzetbe berobbant Godzilla Kong ellen még szimultán nyitott a mozikban és a streamingen, és így ért el közel 500 milliót. A mostani mozi körüli felhajtáshoz vélhetően az is hozzájárult, hogy a japán Godzilla-sorozat 37. felvonása, a Godzilla Minus One nemcsak a kaiju-franchise eddigi talán legjobbja, de legsikeresebbje is lett: elnyerte a legjobb vizuális effektusok Oscarját és az amerikai mozikban is nagyot ment.

A legújabb szörnyes mozi világszinten is jól muzsikált, 114 millió dollárt kaszálva, azaz máris 194 milliónál jár a számláló. Sőt, a Dűne: Második rész (82,5 millió dollár) mögött övé az idei év második legjobb nyitóhétvégéje, világszinten pedig Denis Villeneuve sci-fije és a Kung Fu Panda 4. mögött jelenleg ez 2024 harmadik legsikeresebb filmje. Ehhez az is kellett, hogy az idei mozis év ilyen gyéren induljon: a tavalyi évkezdéshez képest 20 százalékkal csökkentek a bevételek. Godzilla és Kong egy másik, teljesen feleslegesnek tűnő folytatást ütött ki a bevételi lista első helyéről: a Szellemirtók – A borzongás birodalmát. Ez már a harmadik próbálkozás, hogy az 1984-es klasszikus vígjátékot (és annak öt évvel később érkező, ugyancsak kultikus folytatását) megpróbálják a mai nézők ízlésének megfelelően remake-elni. Nagyon úgy néz ki, ez ugyanúgy besül majd, mint a 2016-os remake és a 2021-es Szellemirtók – Az örökség.

A Godzilla x Kong: Az Új Birodalom március 28-tól látható a hazai mozikban. A Szellemirtók – A borzongás birodalma április 11-én érkezik hozzánk.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.