Romantika Észak-Koreában

Mikrofilm

Claude Lanzmann utolsó filmjét is elhozták a Verzióra.

Nagy szerencsénk, hogy a napalm legfeljebb olyan filmekből lehet ismerős, mint a Szarvasvadász vagy az Apokalipszis most.  A különös kegyetlenségű gyújtóbomba alapanyaga a vietnámi háború szimbólumává vált, szó szerint is „felvillantva” a hatvanas évek sötét oldalát. Persze a napalm korábbi találmány ennél, többféle változata is ismert, de ez a lényegen nem változtat; számos alkalommal használták már a második világháborút közvetlenül követő háborús konfliktusok idején, így az 1950-es évek elején, a koreai háborúban is.

A Soával világhírűvé vált rendező, a tavaly elhunyt Claude Lanzmann utolsó filmje a Napalm címet viseli, a koreai háború ihlette, mégis a romantika járja át.

false

 

Mielőtt bárki azt hinné, hogy egy 91 éves öregember (ennyi idős volt Lanzmann a tavalyi forgatáson) jön majd mindenféle összemosódott emlékkel, annak legyen elég annyi, hogy a forgatás Észak-Koreában volt. Ám ellentétben a Laibach együttessel, ami 2015-ben lépte át a pokol kapuját (Az erről készült A felszabadulás napja című filmet szombaton 19.30-kor, vasárnap pedig 18.15-kor  vetítik a Toldiban), Lanzmann visszatérő vendég, 60 évvel korábban járt már Észak-Koreában, abban az időben, amikor Kim Ir Szen éppen csak elkezdte formázni szörnyszülöttjét. Csakhogy a rendező 1958-ban lelkes fiatal baloldaliként érkezett Phenjanba, akit a koreaiak vélhetően azért fogadtak nagy szeretettel, mert a két lábon járó propagandistát látták benne. Az viszont csak a Napalmból derült ki, hogy a rendezőre nem a Nagy Vezér, még csak nem is háború sújtotta ország nyomorúsága volt a legnagyobb hatással, hanem egy lány, Kim Kun Sun, a helyi Vöröskereszt kórházi ápolónője. Mindössze egyetlen olyan szó volt, amit mindketten ismertek – a napalm –, de így is egymásba szerettek, bár fájdalmasan rövid időre.

Lanzmann azonban nem felejtette a furcsa románcot, aggastyánként újra elment Észak-Koreába, hogy megtalálja, amit 60 éve elvesztett. És hogy még utoljára készítsen egy filmet…

A filmet szombaton (10-én) 21.30-kor a Művészben, vasárnap (11-én) 20.00 órakor pedig a Kinóban vetítik.

VERZIO Film Festival

Egy emlékezetes találkozás története: a fiatal Claude Lanzmann 1958-ban tagja volt a nyugat-európai ifjúkomministák delegációjának, akik a pusztító koreai háború után először látogattak el Észak-Koreába. Ekkor ismerte meg Kim Kun Sunt, a phenjani Vöröskereszt kórház ápolónőjét. A „napalm" volt az egyetlen közös szavuk.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.